صدور حکم زندان برای یک روزنامه‌نگار و تبعید مخفیانه یک زندانی سیاسی

1402.10.23 فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران

در ادامه فشارهای دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی بر روزنامه‌نگاران و زندانیان سیاسی، امروز شنبه ۲۳ دی، مهرداد درواع، روزنامه‌نگار اهل بندر لنگه به زندان محکوم شد و پرهام پروری، زندانی سیاسی اهل سقز به شکل مخفیانه از زندان اوین به زندان ایرانشهر تبعید شد.

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، مهرداد درواع، روزنامه‌نگار اهل سنت، به اتهام «اهانت به رهبری» به شش ماه حبس تعلیقی و به اتهام «تبلیغ علیه نظام»‌ هم به سه ماه و ده روز حبس تعزیری محکوم شده است.

مهرداد (محمد) درواع خبرنگار و فعال مدنی اهل سنت اهل روستای پدل شهرستان بندرلنگه است که در نشریات محلی استان هرمزگان فعالیت می‌کند.

این روزنامه‌نگار در شهریور سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی قشم بازداشت شد. او با اتهامات تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، تحریک به قصد بر هم زدن امنیت کشور و اهانت به رهبری توسط نماینده دادستان تفهیم اتهام شده و در نهایت تاریخ بیست و نهم مهرماه سال گذشته با تودیع وثیقه سه میلیارد تومانی آزاد شده بود.

فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران و بازداشت برخی از آنها با آغاز اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ شدت یافت و دهها فعال رسانه‌ای در نیمه دوم سال گذشته احضار، بازجویی، و بازداشت شده و برای شماری از آنها پرونده‌های قضائی تشکیل شد.

در حال حاضر شماری از شناخته شده ترین روزنامه‌نگاران ایران از جمله نیلوفر حامدی، الهه محمدی و نسیم سلطان‌بیگی با احکام سنگین روبرو شده و در زندان به سر می‌برند.

همزمان رسانه‌های حقوق بشری اعلام کردند، پرهام پروری، زندانی سیاسی، روز ۲۳ دی ۱۴۰۲،  بدون اطلاع خانواده‌اش و مخفیانه از زندان اوین به زندان ایرانشهر تبعید شده است.

پرهام پروری سال گذشته در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بازداشت شده بود و مجموعا به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.

پرهام تنها فرزند خانواده است که پس از اتمام تحصیلات و انجام خدمت سربازی در تهران ساکن شده بود. پرهام پروری چند ماه پیش از شروع اعتراضات سراسری در شرکتی خصوصی استخدام و مشغول به کار شد. او دارای چندین مدال قهرمانی و حکم مربیگری شنا است.