محکومیت اقدامات‌ تنبیهی علیه سه روزنامه‌نگار زندانی در اوین

1402.10.20 دویچه‌ وله

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به افزایش فشارها بر روزنامه‌نگاران زن زندانی در ایران، اقدام‌های تنبیهی اخیر علیه آنها را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری همه این زندانیان شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای “اقدامات تنبیهی” علیه الهه محمدی، نیلوفر حامدی و نسیم سلطان‌بیگی، سه روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین را به شدت محکوم کرد.

این فدراسیون همچنین بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا “همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنند.”

این بیانیه از قول آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌نویسد که “سرکوب فزاینده رسانه‌ها، دستگیری مداوم روزنامه‌نگاران و افزایش فشار بر خبرنگاران ایرانی، نگرانی‌ها را افزایش داده است.”

او همچنین خواستار توقف فوری سرکوب رسانه‌ها در ایران شد و تاکید کرد که “تمام روزنامه‌نگارانی که به طور ناعادلانه پشت میله‌های زندان محبوس هستند، باید فورا آزاد شوند.”

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران یادآور شده که روز ششم دی‌ماه همزمان با بازدید مقامات قضایی جمهوری اسلامی از زندان اوین، الهه محمدی، نیلوفر حامدی و نسیم سلطان‌بیگی، سه روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین پس از اعتراض به “احکام ناعادلانه”، به مدت یک ماه از تماس با خارج و حق داشتن ملاقات محروم شدند.

این فدراسیون با اشاره به تهدید مقامات زندان علیه این زنان زندانی ابراز نگرانی کرده که ممکن است “اتهامات دیگری” علیه این زندانیان مطرح شوند و آنها را به زندان‌های دورافتاده منتقل کنند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگار روزنامه‌های هم‌میهن و شرق، سال ۱۴۰۱ در جریان پوشش خبری مراسم خاک‌سپاری ژینا مهسا امینی بازداشت شدند و با گذشت یک سال بلاتکلیفی در بازداشت موقت نهایتا در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ترتیب به ۶ و ۷ سال زندان محکوم شدند.

نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار نیز از سوی شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ‌اتهام “اجتماع و تبانی” به سه سال و هفت ماه حبس و به‌ اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۸ ماه زندان محکوم شده است.

گزارش‌ها از فشار بر زندانیان زن

از جمله جدیدترین گزارش‌ها در خصوص فشار بر زندانیان زن در ایران می‌توان به گزارش هفته گذشته حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی اشاره کرد که از افزایش فشارهای امنیتی و قضایی بر زندانیان سیاسی زن در زندان اوین خبر داده بود.

در این گزارش به تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی زنان زندانی نوشته شده که در روزهای اخیر از مجموع ۶۱ زندانی سیاسی زن در زندان اوین، ۱۳ تن به دستور مقامات امنیتی-قضایی جمهوری اسلامی از حق برقراری تماس تلفنی محروم شده‌اند.

این برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۳ پیشتر نیز با اشاره به اعتراض زنان زندانی در جریان بازدید قضات دادگاه انقلاب در روز ششم دی ماه از زندان اوین، گفته بود که تعدادی از آن‌ها شعارهایی علیه حکومت سر داده‌اند و به صدور احکام اعدام اعتراض کرده‌اند.

اواخر آذرماه گذشته ویدئویی از هم‌خوانی نسیم سلطان‌بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی با ترانه “سفرناک” که مضمون اعتراضی داشت، منتشر شد. این سه‌روزنامه‌نگار از طریق تماس‌های تلفنی جداگانه از زندان اوین، این ترانه را هم‌خوانی کردند.

طبق برخی گزارش‌ها و منابع موثق، این سه روزنامه‌نگار زندانی در پی انتشار این ویدئو از حق ملاقات حضوری محروم شده‌اند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۲ دی در یک نشست خبری با تایید قطع تلفن بند زنان اوین، این موضوع را “در حوزه مسئولیت رئیس این زندان” دانست.