کارگردان «شه سوار»: متأسفانه سینمای ایران در حق طبقه متوسط اجحاف کرده است

1402.11.16 تسنیم

حسین نمازی نویسنده و کارگردان «فیلم شه سوار» گفت: در این سالها تصویری تیره و چرک از طبقه متوسط به تصویر کشیده شده است. تلاش کردم این طبقه اجتماعی را با ویژگی های نزدیک به واقعیت روایت کنم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دومین روز این محفل همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره  بین‌المللی فیلم فجر، عصر یکشنبه 14 بهمن ماه در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد. در این نشست که بعد از نمایش فیلم “شه سوار” برگزار شد؛ حسین نمازی کارگردان این فیلم  به تحلیل و گفتگو پیرامون فیلم پرداخت.

کارگردان فیلم “شه سوار” گفت: شاید فیلم شهسوار شباهت هایی به فیلم قبلی ام شادروان داشته باشد ولی قسمت دوم شادروان نیست. شباهت این فیلم با شادروان از حیث محوریت مرگ که همیشه دغدغه ذهنی من بوده و همچنین به تصویر کشیدن جغرافیای طبقه متوسط است .

وی در ادامه افزود: متاسفانه در این سالها سینما در حق طبقه متوسط اجحاف کرده است و جز تصویری تیره و تار و چرک از آنها تصویری دیگر خلق نکرده است در صورتی که این طبقه نقاط خلاق و روشنی در زندگی خود دارد.

این فیلمساز با اشاره به فیلمش گفت: شه سوار فیلم کمدی نیست بلکه یک فیلم اجتماعی است به این دلیل که با قواعد کمدی ساخته نشده است و طنزی که در اثر موجود است انعکاسی از شخصیت شخصی خود من است که حتی در زندگی روزانه وقتی روایتی جدی را مطرح می کنم لبخند دیگران را به همراه دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : شه سوار فیلمی است که هم سعی شده از حیث محتوا و فرم خوش ساخت باشد هم سعی شده به گونه ای ساخته شود که مخاطب با آن ارتباط بگیرد.

حسین نمازی در ادامه افزود : متأسفانه ما در سینمای ایران ژانر نداریم. همین وضعیت سالهای اخیر خود شاهدی است بر این سخن. من پیش‌بینی می‌کنم که در طول یکی دو سال آینده با وجود تولید حجم زیادی از فیلم های کمدی که به اصطلاح برای گیشه فیلم می سازند شاهد دلزدگی مخاطب از جریان فیلم کمدی شویم.

وی در پایان گفت: سینمای ما متاسفانه دولتی است. برای همین دستگاه‌های متولی سینما باید خودشان جریان تولید را هدایت کنند تا شاهد این حجم از فیلم های بی کیفیت که اسم کمدی را یدک می‌کشند نباشیم.