حفاران غیرمجاز در خلخال ناکام ماندند

1402/12/03 ایرنا

اردبیل- ایرنا – رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت: طی انجام یک عملیات موفق از چپاول و غارت میراث فرهنگی و آثار باستانی این شهرستان جلوگیری و انواع تجهیزات حفاری کشف و ضبط شد.

علی درویشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر حضور غارتگران بیت المال و حفاری غیرمجاز و شبانه در یک منطقه باستانی و دارای میراث فرهنگی واقع در بخش شاهرود خلخال، مامورین این اداره با همکاری عوامل انتظامی این شهرستان وارد عمل شده و مانع از ادامه عملیات حفاری و چپاول آثار و میراث فرهنگی این منطقه شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خلخال اضافه کرد: در این عملیات مامورین اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خلخال با همکاری عوامل انتظامی پاسگاه بخش شاهرود خلخال پس از سه ساعت پیاده روی در یک منطقه صعب العبور موفق به شناسایی محل شدند.

وی اظهار کرد: در بازدید از محل، انواع تجهیزات مکانیکی والکترونیکی حفاری از جمله یک دستگاه کمپرسور برقی با ملزومات ، انواع کلنگ بتن‌کن، موتور برق جهت استفاده از حفار برقی ، یک دستگاه چادر برای اقامت، بخاری برقی، چراغ نفتی و نیز مواد ناریه برای انفجار به همراه مدارک هویتی و شناسایی حفارگران کشف شد.

درویشی با بیان اینکه افرادی که اقدام به حفاری این منطقه کرده‌اند در حال حاضر متواری هستند، گفت: با توجه به جا گذاشتن مدارک هویتی این افراد در محل حفاری اقدام قانونی برای دستگیری آنها آغاز شده است.