نسیم سلطان بیگی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

1402/12/19 هرانا

مریم کیان‌ ارثی، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی اعلام کرد: “موکلم خانم سلطان بیگی پس از اعزام به کمیسیون پزشکی قانونی و موافقت دادستان برای معالجه و درمان بیماری، با دستور توقف اجرای حکم حبس به مرخصی اعزام شد”.

خانم سلطان بیگی شامگاه بیست و یکم دی‌ ماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط ماموران امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در فرودگاه «بین‌المللی امام خمینی» بازداشت و به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه‌ یک میلیارد تومانی تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد.

وی اوایل شهریورماه سال جاری، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و مجازات های تکمیلی (دو سال منع عضویت در گروه و دسته جات سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور ) محکوم شد.

این حکم اواخر شهریورماه سال جاری، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. در حکم صادره تاکید شده، عفو “بهمن ماه” سال گذشته شامل این روزنامه نگار نخواهد شد.

درخواست اعاده دادرسی این روزنامه نگار نیز توسط دیوان عالی کشور رد شد.

وی روز سه شنبه سی آبان ماه امسال، پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

در رابطه با نسیم سلطان بیگی قابل اشاره است که او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی «علوم ارتباطات» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران (۱۳۸۳-۱۳۸۹) در مقطع کارشناسی و فعال دانشجویی سابق و روزنامه‌نگار حوزه‌ی اجتماعی است. او عضو پیوسته‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران است و سابقه‌ی فعالیت در نشریات متعدد داخلی نظیر روزنامه‌ی شرق، آرمان، ایسکانیوز، شهرنوشت، سبزپرس و ماهنامه‌ی نسیم بیداری را به عنوان خبرنگار و ماهنامه‌ی پیوست به عنوان دبیر تحریریه را دارد.

گفتنی است که نسیم سلطان بیگی سابقه‌ی دو مرتبه بازداشت دیگر را نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی و رسانه‌ای دارد. او اولین بار در در تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. هم‌چنین در سال ۸۶ و در تجمعات دانشجویی نیز بازداشت شد. پیرو این دادگاه توسط دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال تعزیری دو سال تعلیقی تقلیل یاقت. او از سال ۹۱ تا ۹۲ نیز به دلیل اجرای حکم در بند زنان زندان اوین محبوس بود.