پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران؛ تمام مدیران محیط زیست تبرئه شدند

1402.12.21 هرانا

خبرگزاری هرانا – تمام مدیران متهم سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و جان باختن مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، تبرئه شدند و تنها راننده به عنوان مجرم شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، مسئولین محیط زیستی متهم در پرونده حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در سال ۱۴۰۰، با رای دادگاه تبرئه شدند.

طبق این گزارش، وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار جانباخته در این حادثه، اظهار داشت که اعتراض وی به صدور قرار منع تعقیب برای مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله فرهاد سرخوش (مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه) رد شد و علاوه بر آن، مهران نظری سلطان‌ آبادی (مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی) و مختار خانی (رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه) مجرم شناخته نشدند.

سبحان نجفقلیان همچنین گفت: بر اساس رای صادر شده قرار شد پرونده “ع. ح”، از مسئولان استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و “م. ا. ح”، از مدیران وقت  سازمان حفاظت محیط زیست که نقش اساسی آنان در وقوع واژگونی اتوبوس خبرنگاران مورد تاکید شکات است، برای اظهار نظر به دادسرا ارجاع شود.

وی درباره حکم صادر شده برای راننده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست گفت راننده به پرداخت دیه مرحوم مهشاد کریمی، خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا، دیه مجروحان و تحمل شش ماه حبس محکوم شد. او بیان داشت که مهلت اعتراض به این حکم بیست روز است و حتما اعتراض خواهد کرد و دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به آن رسیدگی خواهد کرد و گفت: البته ما فقط می‌توانیم به حکم صادر شده برای نظری و خانی اعتراض کنیم.

روز دوم تیر ۱۴۰۰، اتوبوس حامل گروهی از خبرنگاران محیط زیست که به دعوت و هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید از تونل کانی سیب به شهرستان نقده سفر کرده بودند، در جاده روستای دشت قوره دچار حادثه شد.

در این حادثه مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو تن از خبرنگاران محیط زیست خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا جان خود را از دست دادند و دستکم ۲۱ خبرنگار دیگر به دلیل مصدومیت در بیمارستان های استان آذربایجان غربی بستری شدند.

اورژانس کشور هویت خبرنگارانی که در این حادثه مصدوم شدند را به این شرح اعلام کرده بود: محمدمهدی گوهری، محمد رحیم مقدس، حسن ظهوری، مرتضی محمد صادق، ابراهیم  نژادرفیعی، مرتضی محمدزاده، زهرا رفیعی، سهیل فرجی، نیما عبدالله پور، آیسان زرفام، فروغ فکری، رباب باباخان، زهرا کشوری، نگار اکبری، زینب رحیمی، کمال عثمانپور، علی حاجی مرادی، علی شریف زاده، صدرا محقق، آسیه اسحاق و سعید بیداد.

علیرغم ادعای یک مقام ترافیکی، مبنی بر اینکه این اتوبوس معاینه فنی معتبر داشته، خبرنگاران مصدوم این حادثه وضعیت اتوبوس را “قدیمی و غیراستاندارد” توصیف کردند و از وجود علایم مشکلات فنی در اتوبوس قبل از حادثه خبردادند.