یک مشت سلیس بلای‌جان دستکند ارزانفود/یادگار اشکانیان را نجات دهید

1403/01/19 مهر

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از آسیب‌های زیست محیطی در محدوده دستکند تاریخی ارزانفود خبر داد.

علی خاکسار در گفت وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه کوهستان الوند ثبت ملی است، افزود: هر گونه بهره‌برداری بدون مجوز از این منطقه ممنوع است و این موضوع از سال‌ها قبل به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: دستکند زیرزمینی ارزانفود یک اثر تاریخی ثبت ملی است که ظرفیت جهانی شدن را نیز دارد و هرگونه آسیب در محدوده اثر می‌تواند آن را با خطر جدی مواجه کند.

خاکسار اضافه کرد: متأسفانه مردم محلی در محدوده این اثر تاریخی مهم و کوه‌های مشرف آن بدون ضابطه و اخذ مجوز اقدام به برداشت سنگ سیلیس می‌کنند و علاوه بر آسیب به دستکند زیرزمینی ارزانفود و کوهستان، به حوزه آبریز سد اکباتان نیز صدمه می‌زنند.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان با اشاره به اینکه گاهی برای جلوگیری از این اتفاقات به صورت ضربتی طرحی اجرا و سپس رها می‌شود، گفت: متأسفانه محدوده مورد نظر حدود یک سال است که رها شده و اهالی بومی تمام کوه‌ها را شخم زده‌اند.

وی با بیان اینکه این منطقه حوزه آبریز سد اکباتان است، اظهار کرد: این آشفتگی‌ها باعث شستشوی لایه‌های خاک می‌شود و آسیب‌های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.
گفتنی است، این‌گونه آسیب‌های زیست محیطی در حالی در مناطق تاریخی و طبیعی استان همدان در حال انجام است که سازمان‌هایی مانند محیط‌زیست، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و صنعت، معدن و تجارت متولیان اصلی حفظ محیط‌زیست، تأمین آب شرب سالم و فعالیت‌های معدنی محسوب می‌شوند و در جریان دستورالعمل‌های لازم نیز هستند.