نخستین مُهر تجارت‌خانه کرمان پیدا شد

1403/01/26 ایرنا

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: نخستین مُهر مربوط به رییس وقت اتاق تجارت کرمان که توسط مجموعه‌داری شخصی در حراجی شهر قم خریداری شده بود به دست آمد.

محسن موحدی افزود: چندی پیش در یک مجموعه شخصی و حراجی در شهر قم، مهر برنجی مربوط به اتاق تجارت کرمان به فروش رسید که با پیگیری علی بهرامی سردبیر نشریه بیداری کرمان مُهر مذکور خریداری شد و برای پژوهش و تحقیق در اختیار کارشناسان این اداره کل قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مهر یاد شده دارای ویژگی های منحصربه فرد از لحاظ حکاکی و تاریخی است اظهار داشت: جنس مهر از فلز برنج ترکیبی آلیاژی از مس و روی است که صفحه برنجی دیگری که با خط نستعلیق در سال ۱۳۰۳ به امتحان رئیس التجار رسیده و ثلث در رفسنجان با تصویر حکاکی و ۲ فلش به مهر مذکور الحاق شده که به نظر می رسد یک مهر موقت تجاری است.

موحدی خاطرنشان کرد: این اثر با مهر تجاری دیگر که مربوط به شرکت تجار زرتشتی در رفسنجان با متن حکاکی شده روی سنگ با متن خط نستعلیق شرکت مهربان اردشیر و جمشید شهریار سال ۱۳۳۳ خط ثلث رفسنجان که در مجموعه علی بهرامی موجود است، شباهت دارد.