هیئت داوران بخش مستند جشنواره فیلم کن خواستار لغو محکومیت کیوان کریمی شد

خبرگزاری هرانا – هیئت داوران بخش مستند شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن در وبسایت خود در بخش معرفی داوران و فیلم‌های مستندی که به رقابت خواهند پرداخت، در مطلبی تحت عنوان «همبستگی با فیلمساز ایرانی کیوان کریمی» توجه مخاطبان را به سرنوشت این هنرمند ایرانی محکوم به حبس، شلاق و جریمه جلب کرده و خواهان ادامه تلاش بین المللی برای لغو حکم او شده است.

kan-keyvan-karimi

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بخش مستند شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن ۱۷ فیلم مستند نامزد شده‌اند و جایزه «چشم طلایی» در تاریخ ۲۱ می (ماه جاری میلادی) به بهترین فیلم مستند به تشخیص هیئت داوران تعلق خواهد گرفت. در صفحه اینترنتی این بخش مطلبی با عنوان همبستگی با فیلم‌ساز ایرانی، کیوان کریمی، برای توجه مخاطبان درج شده است.

در این مطلب با عنوان «همبستگی با فیلمساز ایرانی کیوان کریمی» آمده است: “هیئت داوران جایزه چشم طلایی (بخش مستند جشنواره فیلم کن) توجه مخاطبان را به سرنوشت فیلم ساز ایرانی کیوان کریمی جلب می کند که به دلیل ساخت مستندی با نام «نوشتن بر دیوار» درباره شعارنویسی‌ها و گرافیتی های روی دیوارهای شهر تهران در جنبش های سیاسی سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۹، در دادگاه تجدیدنظر به یکسال حبس ، ۲۲۳ ضربه شلاق و جریمه ۲۰ میلیون ریالی محکوم شده‌است. وی به دلیل نمایش صحنه عاشقانه ای که خودش منکر فبلمبرداری آن آست به «توهین به مقدسات» و «تبلیغ» علیه حکومت متهم شده است. بایستی تلاش های بین‌المللی برای لغو محکومیت وی ادامه یابد و با برداشتن موانع و محدودیت‌ها، آزادی خلاقیت هنری در سراسر جهان فراهم شود.”

هرانا پیش تر گزارش کرده بود، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، کیوان کریمی را به ۲۲۳ ضربه شلاق، ۲۰ میلیون تومان جریمه، یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد.

این هنرمند ایرانی اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و پس از حدود دو هفته به قید وثیقه آزاد شد.

وی در مهرماه سال گذشته در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود.

اتهامات کیوان کریمی تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست دادن با نامحرم عنوان شده است.