کشف۴۶ اثر تاریخی و دستگیری ۴۷ متخلف در البرز

1403.01.29 ایرنا

کرج – ایرنا – مدیرکل میراث فرهگی ،‌گردشگری وصنایع دستی استان البرز اعلام کرد: ۴۶ اثر تاریخی طی سال گذشته در این استان کشف و ۴۷ فرد متخلف مرتبط با حوزه میراث فرهنگی با همکاری مردم شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، ” رحیم خاکی ” روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این افراد با کمک شناسایی و باهمکاری نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی دستگیر و تحویل قانون شدند.
وی اظهار کرد: همچنین یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز در سال گذشته اقدامات ارزشمند متعددی برای جلوگیری از تخریب، تصرفات، حفاری غیر مجاز و همچنین کشفیات انجام داد.
به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در حوزه تخریب و تصرف آثار تاریخی ۱۶ پرونده قضایی تشکیل شد که در حال پیگیری در مراجع قضایی هستند.
وی با اشاره به اقدامات در حوزه حفاری غیر مجاز و کشفیات بیان کرد: سال گذشته ، حدود ۱۳۵ قلم اشیاء عتیقه کشف شد که طی نظر کارشناسان متخصص معاونت میراث فرهنگی استان، ۴۶ مورد آن اصل تشخیص داده شده است.
خاکی با بیان اینکه چهار مورد قاچاق اشیاء تاریخی، ۱۲ دستگاه فلزیاب و ۹ مورد حفاری غیر مجاز نیز شناسایی شد، گفت: برای پیشگیری و هم افزایی در زمینه حفظ آثار تاریخی سال گذشته بیش از ۱۰۳ نشست تعاملی با نیروهای انتظامی، دستگاه قضایی، دهیاران و شهرداران استان البرز تشکیل شد که این روند با جدیت در سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.
این مسوول یکی از موضوعات موثر در کشف جرم را مربوط به گزارشات دریافتی از مردم عنوان کرد و گفت: ۵۹ گزارش در زمینه‌های مختلفی از جمله حفاری، تجاوز به حریم تاریخی، تخریب، نگهداری و خرید و فروش اشیاء و فلزیاب در سال گذشته توسط مردم به یگان حفاظت گزارش شده است که موجب کشف ۵۵ شئی عتیقه شد.
خاکی از دست اندرکاران و دوستداران آثار تاریخی و انجمن‌ها خواست تا در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه دخل و تصرف در آثار تاریخی یا حفاری‌های غیر مجاز با یگان حفاظت اداره کل به شماره ۰۲۶۳۲۸۲۹۱۱۸ تماس حاصل نمایند.