رخسار شکسته میراث شیروان با اعتبارات قطره چکانی

1403.01.29 ایرنا

بجنورد- ایرنا- شهرستان کهن شیروان در خراسان شمالی ۶۲ اثر تاریخی ثبت ملی دارد که مرمت این آثار نیاز به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دارد ولی تخصیص قطره چکانی اعتبارات، بسیاری از اماکن تاریخی را در معرض ریزش و نابودی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان شیروان خراسان شمالی بر اساس شواهد باستان شناسان دراای هفت هزار سال قدمت است و بناها، آثار، جاذبه‌ها و روستاهای هدف گردشگری بسیاری دارد که باید به مردم معرفی شوند.

ظرفیت های این خطه محدود به مکان و جایی خاص نیست بلکه تک تک روستاهای شهرستان در این زمینه توانمند هستند و در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران از اقصی نقاط است.

امام زاده حمزه رضا(ع) واقع در شهر زیارت، چهارطاقی تیموی، ارگ نادری، غارهای هنامه، حمام تاریخی پیرشهید از مهمترین مکان های تاریخی شهرستان همه ساله پذیرای بسیار از گردشگران هستند.

ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی؛ فرسودگی در کالبد ابنیه تاریخی را به دنبال دارد، رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از آثار تاریخی در این خطه نیاز به مرمت دارند تا جایی که مردم نسبت به حفظ آثار تاریخی دغدغه مند هستند و در چند سال اخیر شهروندان با علم و آگاهی به اهمیت ساختمان‌های تاریخی، خود به میراث فرهنگی مراجعه کرده تا این نهاد چگونگی مراقبت و مرمت آثار تاریخی را دریافته و مطابق ضوابط فنی مورد تأیید اداره کل اقدام کنند.

چهار اثر تاریخی شیروان در انتظار مرمت

کسب اطلاع دقیق از تعداد آثار تارخی قابل مرمت این شهرستان نیاز به توضیحات سرپرست اداره میراث شهرستان شیروان داشت که وی از پاسخگویی به این سوالات امتناع ورزید و به ناچار معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در این خصوص گفت: شهرستان شیروان ۲۰۰ اثر تاریخی شامل تپه ها، بناها، حمام ها، محوطه ها و آثار طبیعی دارد که از این تعداد، ۶۲ اثر تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.

شیروان با ۲۰۰ اثر تاریخی از تپه ها، بناها، حمام ها، محوطه ها و آثار طبیعی نیاز به مرمت دارد.محمدرضا قهرمانیان اظهارکرد: آثار چهارطاقی تیموری، امام زاده حمزه رضا(ع)، حمام تاریخی پیرشهید و خانه پرهیزکار تاکنون دوبار مرمت شد و به دلیل قدمت و حودادث طبیعی از جمله بارندگی های منجر به سیلاب بار دیگر تخریب شده است.

وی افزود: اکنون اولویت مرمت اثر تاریخی این شهرستان با خانه معین است که برای آن سه میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اضافه کرد: امسال مرمت آثار تاریخی حمام حصار دوین، پایاب الله آباد، خانه پرهیزکار و خانه یحیی بیگ باید پیشنهاد داده شود ولی رییس اداره میراث شیروان تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است.

وی چهارطاقی تیموی، حمام پیرشهید، ارگ نادری، تپه دوین، تپه استقلال، امام زاده حمزه رضا(ع)، غارهای هنامه، چنار کهنسال واقع در روستای زوارم، آبشار شار شار روستای اسطرخی، ارسال سرانی و گردوی کهنسال روستای چپانلو را از جمله آثار شاخص شهرستان شیروان برشمرد.

۰ میلیارد ریال برای اتمام مرمت آثار تاریخی شیروان

قهرمانیان با بیان اینکه اتمام مرمت آثار تاریخی در دست اجرای شهرستان نیاز به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دارد افزود: سال گذشته مرمت سه اثر تاریخی “خانه یحیی بیگ” در شهر زیارت، “حمام حصار دوین” و “پایاب الله آباد” این شهرستان آغاز و اکنون در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: تاکنون مرمت سه اثر تاریخی مزبور با هزینه کرد چهار میلیارد ریال از اعتبارات استانی بین ۸۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اتمام مرمت آثار تاریخی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد.معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه اتمام مرمت این آثار ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات آثار یاد شده تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

وی عنوان کرد: طی ۲ سال اخیر برای مرمت آثار تاریخی شهرستان کد پروژه تعریف نشده بود که امسال سه اثر تاریخی در دستور کار قرار گرفت و عملیات آن آغاز شد.

قهرمانیان با اشاره به اثر تاریخی چهارتاقی تیموری این شهرستان افزود: این اثر در سال های گذشته مرمت و رها شده بود که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته سال آینده قرار است به اداره اوقاف شهرستان واگذار و مرمت آن انجام شود.