۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت قرار دارند

1403.02.02 سایت خبری پرسون

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، نرگس بهشاد به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، اظهار کرد: این مناسبت با هدف ایجاد فرصت گفت‌وگو و توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی در تقویم درج شده است.

وی افزود: شهرستان اردستان دارای حدود ۱۲ تپه باستانی و ثبتی بوده که معروف‌ترین آنها تپه خاموش، سفید، تپه سوراخی، تپه شهراب، مزدآباد و … است. البته هنوز اعتبار خاصی برای کاوش این تپه‌های باستانی و تاریخی و با ارزش اختصاص نیافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان با بیان اینکه تاکنون ۸۵ اثر و بنای تاریخیِ ثبت ملی و یک بنای ثبت جهانی در شهرستان اردستان وجود دارد، گفت: همچنین دو بافت تاریخی در شهرهای زواره و مهاباد به ثبت ملی رسیده است.

بهشاد با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی شهرستان که نیاز به مرمت و تعمیرات اضطراری دارد، گفت: از بناهای ثبت ملی شده شهرستان حدود هشت بنای تاریخی مانند کاخ سرهنگ‌آباد و امیرآباد در وضعیت اضطرار مرمت قرار دارند. سعی کردیم اعتباراتی که به شهرستان اختصاص پیدا می‌کند به‌صورت دوره‌ای و اولویت‌بندی برای بناهای تاریخی تخصیص پیدا کند، ولی تعدد بناها باعث شده همه بناها از این اعتبارات بهره‌مند نشوند.

مسجد جامع اردستان و زواره ثبت جهانی می‌شوند

وی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات اختصاص پیدا کرده برای مرمت بناهای تاریخی شهرستان که حدود ۶۴ میلیارد ریال بود جذب شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان در خصوص آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی مسجد جامع اردستان گفت: قرار بود قبل از عید نوروز گروهی برای آخرین برآوردهای پرونده ثبت جهانی بازدیدی از این بنای تاریخی داشته باشند که به دلایلی لغو شد.

بهشاد ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده در سال جدید و با ثبت دوره‌ای مساجد تاریخی دوره سلجوقیان استان اصفهان، دو مسجد منحصر به‌فرد جامع این شهرستان یعنی اولین مسجد چهار ایوانه در شهر زواره و نخستین مسجد دو طبقه جهان اسلام در اردستان به ثبت جهانی برسد.