ساختمان‌های قدیمی؛ فرصتی که بندرانزلی را تهدید می‌کند

1403.02.04 ایسنا

ایسنا/گیلان رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی گفت: تعدادی از ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی که بلاتکلیف رها شده‌اند، علی رغم دارا بودن ارزش تاریخی، به علت امکان فرو ریختن نه تنها چهره شهری را زشت کرده‌اند، بلکه ممکن است در صورت آوار، خسارات مالی و جانی به همراه داشته باشند.

اسماعیل ساحلی امروز، چهارم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود ساختمان‌های قدیمی رها شده در شهر بندرانزلی، اظهار کرد: تعدادی ساختمان‌ فرسوده از دوره پهلوی در شهرستان بندرانزلی وجود دارد که علی‌رغم بنای منحصر به فرد؛ همچنین ارزش تاریخی، مالکان آنها حاضر به تعیین تکلیف بنا نیستند و این مسئله یکی از معضلات میراث فرهنگی شهرستان بندرانزلی است.

وی افزود: علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های بسیار زیاد که در این حوزه داشتیم، نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم و متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم انتفاع مورد نظر، مالکین حاضر به نوسازی، بازسازی و حتی تعیین تکلیف و واگذاری بنا نیستند و این بی‌تفاوتی‌ها و سیمای بد و ناخوشایند بناهای فرسوده که خطر ریزش دارند به پای اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نوشته می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی تصریح کرد: یکی از این موارد ساختمان هتل ایران است که علی‌رغم همه پیگیری‌ها، هنوز هم دو مالک بنا به توافق نرسیده‌اند و حتی برای تعیین‌تکلیف بنا اعلام آمادگی نکرده‌اند.

وی افزود: بنای سفیدکار واقع در رو به روی ساختمان اداری باشگاه ملوان و خانه تاریخی کاظمی واقع در مجاورت مدرسه شرف از همین دست بناهاست؛ خانه کاظمی یک خانه کوچک ولی با معماری منحصر به فرد و متعلق به دوره پهلوی است و علی‌رغم نامه‌نگاری‌هایی که برای این ساختمان در حال تخریب انجام دادیم، پس از دو سال و نیم توانستیم تنها از دادگاه حکم پلمب این خانه در حال ریزش را بگیریم که هر لحظه امکان دارد فرو بریزد و خطرات جانی و مالی در پی داشته باشد.

 

ساحلی تاکید کرد: داخل خیابان ۳۰ متری نیز خانه‌هایی هستند که به حال خود رها شده‌اند؛ از جمله خانه تاریخی دهبان که خالی از سکنه بوده و به بلاتکلیف رها شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ساختمان قندچیان، هتل گل‌سنگ و کلیسای مریم مقدس در میدان بندرانزلی واقع شده و از بناهای ثبت ملی شده هستند، افزود: به دنبال نوسازی نمای ساختمان‌هایی هستیم که در محدوده بافت تاریخی میدان بندرانزلی قرار دارند.رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندرانزلی گفت: از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به ساختمان بانک رفاه و بانک سپه اشاره کرد که در حال انجام تغییر نما هستند و بانک تجارت تغییر نما را انجام داده؛ همچنین برای ساختمان هتل همت باید در آینده تغییر نما انجام شود.

ساحلی تاکید کرد: برخی از ساختمان‌ها ثبت ملی شده و تعدادی از بناهای قدیمی در اختیار برخی دستگاه‌های دولتی شهرستان قرار دارد، ولی متاسفانه این ادارات هیچ هزینه‌ای برای نگهداری از این ساختمان‌ها ندارند و این بناها به مرور تخریب می‌شوند.

وی بناهای تاریخی را هویت مردم شهر دانست و یادآور شد: حتی می‌توان از این بناها برای درآمدزایی مردم شهرستان استفاده کرد؛ از جمله اینکه می‌توانیم آنها را تبدیل به هتل بوتیک و یا نمایشگاه‌های فصلی کنیم، کارهایی که در شهرهایی از جمله کاشان و یزد انجام می‌شود و تحقق این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.