حریم حفاظتی چهار بنای قجری مازندران مصوب شد

1403/02/09 ایرنا

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ثبت حریم و محدوده قانونی حفاظتی چهار بنای این استان خبرداد و گفت که سابقه قدمت این بناها به دوراه قاجاریه بر می گردد و ثبت محدوده حفاظتی در نگهداری آنها نقش مهمی دارد.

محسن باستانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ثبت محدوده حریم و ضوابط حفاظتی این بناهای تاریخی در کمیته حریم آثار غیرمنقول بررسی و ثبت شد.

وی ادامه داد: عرصه و حریم بناهای مصوب استان مازندران شامل تکیه سلطانی، خانه توکلی، حسینه شیخ علیزاده و فرحی شهر رستمکلای بهشهر مورد تایید کمیته مذکور قرار گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی هداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران توضیح داد: بر اساس قانون اساسنامه وزارت میراث‌فرهنگی، محدوده حریم این آثار تاریخی، تحت حفاظت و نظارت میراث‌فرهنگی کشور است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده‌ حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، جرم محسوب شده و مرتکب آن مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

با توجه به اینکه ثبت مواریث فرهنگی، طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی و جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید فرآیند ثبت و تعیین حریم آنها با حساسیت ویژه مورد نظارت قرار گیرد و سیاست های کلان و رویکردهای اصلی سازمان در این زمینه با مشارکت صاحبنظران و نخبگان این امر تعیین و تدوین شود، “شورای ثبت و حریم میراث فرهنگی کشور” تشکیل می‌شود.

۸۰ اثر میراث فرهنگی کشور در این استان وجود دارد که این آثار شامل بناهای تاریخی، آداب و رسوم و فرهنگ های مناطق مختلف مازندران است. که حجم بیشتر آثار فرهنگی ثبت شده مربوط به بناهای تاریخی است که ۴۰درصد این آثار را تشکیل می دهند و همچنین خانه قدیمی که در میراث فرهنگی ثبت و جزو بناهای حفاظتی محسوب می شوند.