کم‌کاری درباره مفاخری چون فردوسی در حوزه ساخت فیلم و سریال

1403.02.16 خبرنگار ایکنا

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه در حوزه ساخت فیلم و سریال با محوریت مفاخر ادبی کشورمان کم‌کار بوده‌ایم، گفت: امیدوارم در جشنواره فیلم فجر امسال، شاهد دو فیلم سینمایی درباره بزرگان این سرزمین باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی، سید جواد موسوی، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و سعد خان، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو امروز ۱۶ اردیبهشت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای جلسه شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: از جمله مهم‌ترین مسائل در دولت مردمی توجه به مفاخر ایران اسلامی است، چه آنانی که امروز در قلمرو سیاسی و جغرافیایی کشورمان جا گرفته‌اند و چه آن‌ها که در محدوده مرزهای جغرافیایی‌مان نیستند اما آثارشان با زبان فارسی خلق شده است. یکی از بزرگ‌ترین مفاخر این سرزمین حکیم ابوالقاسم فردوسی است که نقش او در فرهنگ و ادب فارسی بر کسی پوشیده نیست. شاهنامه گواه بارز فرهنگ و تمدن ایران و فردوسی نیز مهم‌ترین حماسه‌سرای تاریخ سرزمین ما است.

وی افزود: فردوسی از محورهای صلح و دوستی در جهان است. این ویژگی را به روشنی در شاهنامه مشاهده می‌کنیم. درباره فردوسی هر اندازه کار شود باز هم جا برای فعالیت بیشتر وجود دارد. بزرگداشت‌هایی که با محوریت فردوسی و دیگر مفاخر ما برگزار می‌شود، می‌تواند در کشورهای همزبان با ما نیز اجرا شود. امسال برای بزرگداشت حکیم فرزانه توس دستگاه‌های مختلف کنار هم آمدند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. در هفته‌ای که به نام حکیم طوس نامگذاری شده، برنامه‌های مختلفی برگزار خواهد شد. برای مثال ۲۴ اردیبهشت میراث فرهنگی اجراکننده برنامه‌ای با محوریت فردوسی است. ۲۵ اردیبهشت نیز در مشهد برنامه‌ای فاخر برگزار خواهد شد. در آرامگاه فردوسی نیز برنامه‌ای ویژه در نظر گرفته شده است. همچنین ۲۶ اردیبهشت همایشی در دانشگاه فردوسی برگزار شده و ۲۷ اردیبهشت نشستی بین‌المللی به صورت مجازی و با محوریت شاهنامه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درصدد است چاپ جدیدی از شاهنامه داشته باشد، گفت: کارگروهی به نام حکیم طوس راه‌اندازی شده که اولین جلسه آن امروز برگزار شد. هدف این کارگروه، راه‌اندازی بنیاد حکیم طوس است. در هفته بزرگداشت فردوسی از مفاخر دیگری چون ابن حسام خسوفی نیز صحبت خواهد شد. امیدوارم برنامه‌های این بزرگداشت بیش از گذشته به معرفی فردوسی بینجامد. لازم به ذکر است در کنار چاپ کتاب ساخت مستند و همچنین فیلم سینمایی با همکاری وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی در دستور کار است.

در ادامه جلسه سعد خان، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو نیز بیان کرد: اکو شامل ۱۰ کشور است. یکی از مأموریت‌های مهم این مؤسسه، مربوط به امور فرهنگی و هنری می‌شود و فردوسی فرصت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی است. شخصیت‌هایی چون فردوسی، مولانا و… به یک مرز و بوم خاص خلاصه نمی‌شوند بلکه به همه دنیا تعلق دارند.

وی ادامه داد: اشعار فردوسی آنقدر زیباست که اگر در زمان ایشان جایزه نوبل وجود داشت، حتماً به وی تعلق می‌گرفت. امیدوارم برگزاری چنین رویدادهایی به معرفی بیشتر فردوسی در دنیا بینجامد. همچنین آرزو می‌کنم شاهنامه به کلیه زبان‌های دنیا به ویژه زبان اردو ترجمه شود.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز بیان کرد: فردوسی عمر خود را برای سرودن شاهنامه گذاشت و به واسطه این شاهکار ادبی، زبان فارسی را حفظ کرد و توسعه داد. وظیفه ما این است نسل جدید را بیشتر با مفاخر ایران اسلامی آشنا کنیم. فردوسی ظلم‌ستیز بود و صدای مظلوم را به گوش دیگران می‌رساند. امروز صدای مردم غزه، ندای مظلومان است برای همین ایران تمام‌قد کنار مظلوم ایستاده است.

وی ادامه داد: مراسم‌های بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود. برنامه‌های علمی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد، اختتامیه داستان‌های حماسی، برنامه‌های آیینی، نقالی و… از جمله برنامه‌های مورد نظر هستند. نشان فردوسی نیز در روز منتسب به ایشان به برگزیدگان اهدا خواهد شد. البته آثار برخی از بزرگانی که امروز دیگر در کنار ما حضور ندارند نیز در آیین‌های بزرگداشت فردوسی مورد توجه قرار خواهد گرفت. برای مثال به آثار استاد ذوالفقاری و استاد مدبری اشاره می‌کنم. درضمن شب شعر «از توس تا نیشابور» از روز فردوسی (۲۵ اردیبهشت) شروع شده و تا ۲۸ اردیبهشت، روز خیام ادامه خواهد داشت.

سید جواد موسوی، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی به عنوان آخرین سخنران این جلسه در بیاناتی کوتاه اظهار کرد: سال ۷۵ مقام معظم رهبری از آرامگاه فردوسی دیدن کردند و تأکید داشتند که نسبت به این حکیم فرزانه کارهای بیشتری صورت گیرد. فردوسی متعلق به همه دنیا است برای همین برای معرفی او باید زبانی جهانی را در نظر گرفت.

در بخش پرسش و پاسخ مراسم، خبرنگار ایکنا سؤال کرد: چرا بعد از ۵ دهه هنوز فیلمی درباره فردوسی و حماسه‌هایش در شاهنامه ساخته نشده است؟ آیا اگر چنین شخصیتی غربی بود، هالیوود تا به امروز فیلم‌های بسیاری درباره داستان‌های شاهنامه نساخته بود؟ ساخت فیلم در حوزه مفاخر این سرزمین اگر به شکل شایسته‌ای رخ دهد مورد استقبال مردم مواجه خواهد شد. برای نمونه به موفقیت فیلم «مست عشق» اشاره می‌کنم. پیرامون کم‌کاری‌های صورت گرفته توضیح دهید.

شالویی در انتهای جلسه به پرسش ایکنا چنین جواب داد: کاملاً روشن است که در این حوزه کار بوده‌ایم. من نیز با نظر شما موافق هستم اما در دولت مردمی، تولید آثار سینمایی با محوریت شخصیت فاخری چون فردوسی در دستور کار است. امیدوارم در جشنواره فجر امسال شاهد به نمایش درآمدن دو فیلم سینمایی درباره مفاخر کشورمان باشیم؛ همچنان که سال گذشته درباره پروین اعتصامی و پرویز دهداری آثاری ساخته شد. درباره موفقیت «مست عشق» هم باید بگویم خیلی از استقبال مردمی این کار خوشحال هستم و برای حسن فتحی، کارگردان آن آرزوی موفقیت بیشتر دارم. انجمن در زمان تولید این کار در حد توان خود مشاوره‌های لازم را داد.