پایان «بدون حاشیه» جشنواره دولتی فیلم فجر؛ توقیف احتمالی فیلم “خانه دختر” بعد از اکران در جشنواره

ارسال کننده آقای علی تورج 23 بهمن 93

تقاطع: سی‌وسومین جشنواره‌ی دولتی فیلم “فجر”، چهارشنبه‌شب (۲۲ بهمن-۱۱ فوریه) با برگزاری مراسم اختتامیه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران به کار خود پایان داد و فیلم “رخ دیوانه” ساخته‌ی ابوالحسن داوودی موفق به کسب جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد. این فیلم، “سیمرغ بلورین” فیلم برگزیده تماشاگران را نیز را از آنِ خود کرد.

آقای داوودی که بعد از شش سال فیلم نساختن، بازگشت موفقی را به سینمای ایران داشت، پس از دریافت جایزه‌ی خود ابراز امیدواری کرد که فیلم پیشینش “زادبوم” که از سال ۱۳۸۷ در توقیف به سر می‌برد نیز همراه با “رخ دیوانه” اجازه‌ی اکران پیدا کند.

در مراسم شب گذشته، جوایز بهترین بازیگر زن و مرد به ترتیب به باران کوثری (کوچه بی‌نام) و سعید آقاخانی (خـداحافـظی طولانی) رسید. سحـر دولـتشاهـی (عصر یخبندان) و هومن سیدی (من دیه گو مارادونا هستم) نیز جایزه‌ی بهترین بازیگران نقش مکمل زن و مرد را به دست آوردند.

مراسم اهدای جوایز جشنواره‌ی امسال بر خلاف سال گذشته که با کنار گذاشتن فیلم “عصبانی نیستم” از سوی هیات داوران همراه بود، بدون حاشیه برگزار شد تا پیش‌بینی علی جنتی، “وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی” در روزهای آغازین جشنواره که گفته بود «خوشبختانه فیلم‌های امسال بدون حاشیه‌های مخرب هستند»، درست از آب در بیاید. او هم‌چنین از “درایت” و “کاردانی” داوران و برگزارکنندگان جشنواره در انتخاب فیلم‌ها نیز تقدیر کرده بود.

این در حالی است که فیلم‌های “استراحت مطلق” به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، “دلم می‌خواد” به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، “نهنگ عنبر” به کارگردانی سامان مقدم، “دلتا ایکس” به کارگردانی علیرضا امینی، “تابو” ساخته خسرو معصومی، و “مادر قلب اتمی”، به کارگردانی علی احمدزاده از جمله فیلم‌های مطرحی بودند که از حضور در سی‌و‌سومین “جشنواره فیلم فجر” بازماندند. این فیلم‌ها برای دریافت مجوز اکران عمومی نیز با مشکل ممیزی مواجه هستند.

از سوی دیگر، آن‌گونه که مرتضی آقاتهرانی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها گفته، فیلم “خانه دختر” به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و با بازی حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی‌ور، و رویا تیموریان نیز بعد از اکران‌ در جشنواره به محاق توقیف خواهد رفت.

دبیرکل “جبهه پایداری” (تشکل نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی) با اشاره به “تذکر” تلفنی خود به علی جنتی (وزیر ارشاد) و حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) درباره‌ی فیلم “خانه دختر” خاطرنشان کرد که «آن‌ها نیز این فیلم را نپسندیده بودند و گفتند که برای جمعی محدود به نمایش درآمده است و مجوز اکران عمومی آن صادر نخواهد شد».

گفتنی است کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در کنار کمیسیون اصل نود این مجلس در ماه‌های گذشته با فشار بر “وزارت ارشاد” از اکران چندین فیلم دارای پروانه‌ی نمایش جلوگیری کرده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان از فیلم‌های “خانه پدری”، “عصبانی نیستم”، “آشغال‌های دوست‌داشتنی”، “قصه‌ها”، “گزارش یک جشن”، “پاداش”، “خیابان‌های آرام”، و “صد سال به این سال‌ها” نام برد.