۱۴۱ شی عتیقه در گنبدکاووس کشف شد

1403.03.08 ایرنا

گنبدکاووس – ایرنا – رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گنبدکاووس از کشف ۱۴۱ شی‌ء عتقیه در این شهرستان طی یک سال اخیر خبر داد و بیان کرد: این اشیاء تاریخی مربوط به دوره باستانی، اشکانی، ساسانی و پیش از اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم آق آتابای عصر سه‌شنبه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گنبدکاووس افزود: این شهرستان ۱۶۸ تپه باستانی دارد که بیشتر آنها ثبت ملی شدند.

وی بابیان اینکه برای جلوگیری از فروش اشیاء عتیقه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا از مبادی مرزی کشور از جمله ترکمنستان خارج نشوند، اضافه کرد: اخذ نظر کارشناسان میراث فرهنگی برای استعلام و تایید خروج فرش‌ها، سکه و ظروف قدیمی ضروری است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس هم در این جلسه از ثبت ۲٠ هزار و ۲٠۹ واحد انبار توسط فعالان اقتصادی این شهرستان در سامانه جامع انبارهای کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۴۱ مورد آن فعال هستند.

روح الله کوهساری بیان کرد: هزار و ۲۴٠ انبار مربوط به زیرمجموعه‌های صمت همچون صنف لوازم خانگی، سیمان و آهن آلات بوده و بقیه هم مرتبط با دیگر دستگاه‌ها از جمله جهادکشاورزی است.

نادر گوگلانی رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس هم از اخذ مجور حمل به خارج از استان تعداد هزار و ۳۸۸ راس گوسفند و بز و ۲۶ راس گاو و گوساله و نیز اخذ مجوز حمل داخل استان تعداد ۲۱ هزار و ۷٠۵ راس گوسفند و بز و هزار و ۱۷ راس گاو و گوساله درسال جاری خبر داد و گفت: با توجه به پلاک کوبی دام‌ها، بیشترین قاچاق دام مربوط به دام‌های بدون پلاک است.

فرماندار گنبدکاووس نیز در این جلسه بیان کرد: افزایش فعالیت‌های صورت گرفته در امر مبارزه با قاچاق کالا باید منجر به کاهش جرم در این شهرستان شود تا فضا برای فعالیت افراد مجرم و قاچاقچیان ناامن باشد.

مهدی دهرویه بابیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های متولی و برنامه‌ریزی مستمر است، افزود: قاچاق دام از گنبدکاووس انجام می‌شود که باید مانع آن شد زیرا امنیت و آرامش اقتصادی و نیز تامین گوشت و امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

به گفته وی، قاچاق دام از گنبدکاووس به صورت انتقال خارج از شبکه رسمی به استان‌های دیگر انجام می‌شود.

دهرویه همچنین برلزوم همکاری بیشتر دهیاران و شوراهای روستاهای گنبدکاووس با میراث فرهنگی در راستای حفاظت از آثار باستانی موجود در منطقه تاکید کرد.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.