انتخابات ایران؛ هیات نظارت بر مطبوعات برای رسانه‌ها «خط و نشان» کشید

1403.03.17 bbc

هیئت نظارت بر مطبوعات ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتشار «هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب و تحصن را مصداق محتوای مجرمانه» خوانده است.

دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات ایران دستورالعملی درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو منتشر کرده که در آن «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» را یادآور شده است. این دستورالعمل به نحوه استفاده از فضای مجازی توجه ویژه‌ای دارد.

در بخشی از این دستورالعمل آمده است که «هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست‌جمهوری شود… تشویش اذهان عمومی، سیاه‌نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات ما بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب درخصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهور» مصداق محتوای مجرمانه تلقی می‌شود.

از دیگر مصادیق ذکر شده در این دستورالعمل پنج صفحه‌ای، «انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات» عنوان شده است.

همچنین «انتشار هرگونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخابات» از جمله مصادیق مجرمانه‌ای دانسته شده که رسیدگی به آن نیازمند شکایت شاكی خصوصی است.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند دایره نظارت بر مطبوعات و سانسور اخبار به قدری در دستورالعمل‌های حکومتی گسترده است که تقریبا «آزادی بیان» در این کشور را به طور کامل احاطه می‌کند و به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران اجازه می دهد برای سرکوب منتقدان و مخالفان بهانه‌تراشی با پس زمینه قانونی دست و پا کنند.

به علت مرگ ابراهیم رئیسی، انتخابات ریاست جمهوری ایران بصورت زودهنگام در هشتم تیر برگزار خواهد شد.

ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت، (۱۹ مه ۲۰۲۴)، کشته شد. پس از مرگ رئیس‌جمهور ایران و همراهانش موج جدیدی از تهدید‌ها و دستگیری‌ها در آغاز شد. بسیاری از افرادی که در فضای مجازی به مرگ او واکنش نشان داده بودند به صورت تلفنی تذکر دریافت کردند و تعداد زیادی هم بازداشت شدند.

در روزهای گذشته چهره‌های شناخته‌ شده‌ای در سیاست ایران برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کردند تا شورای نگهبان درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت آنها تصمیم بگیرد.