۱۹ شهرستان استان کرمان فاقد هتل می‌باشند/ کرمان در کریدور قرمز قرار ندارد

1403/07/04 دانشجو

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه ۱۹ شهرستان از ۲۵ شهرستان استان کرمان فاقد هتل می‌باشند گفت: کرمان در کریدور قرمز به خاطر حادثه تروریستی سال گذشته گلزار شهدا قرار ندارد وچیزی اعلام نشده است.

محمد حسین تجلی در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری افزود: در حال حاضر در سطح استان فقط شهرستان‌های رفسنجان، جیرفت، سیرجان، کرمان، انار و بم دارای هتل می‌باشند که نیازمند سرمایه گذاری در این بخش می‌باشیم.

او اعلام کرد : در هفته گردشگری با شعار گردشگری و صلح در مجموع ۶۰ برنامه از پنجم تا ۱۳ مهر در سطح استان شامل زنگ گردشگری، افتتاح نمایشگاه عکس گردشگری، رونمایی از اپلیکیشن گردشگری سیرجان، افتتاح موزه گلیم سیرجان، رونمایی از گذر گردشگری در سیرجان، رونمایی از باشگاه سفیران ایمنی جاده‌ها، پاکسازی کویر، پویش کرمان دل عالم، رالی خزر تا خلیج فارس با حضور ۳۰ خودرو، رونمایی از کتاب خوراک گردشگری، تجلیل از پیشکسوتان گردشگری شرق استان در بم، طرح گردشگری کودک و بازدید از باغ موزه هرندی، نشست تخصصی گردشگری در اتاق بازرگانی و رالی خودرو‌های کلاسیک گردشگری برگزار می‌شود.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در خصوص موضوع شرکت فرش نیز با بیان اینکه مراجعه‌ای از سمت سرمایه گذار نشده است، اظهار کرد: بایستی با محوریت اتاق بازرگانی پیگیری‌ها صورت گیرد؛ از تمامی سرمایه گذاران دعوت می‌کنم تا درخواست‌های خود را به این نهاد ارسال کنند
تا در کارگروه رفع موانع تولید بررسی شود و تصمیم گیری صورت گیرد.

 

کاهش واحد های بوم‌گردی های فعال

وی به وجود ۳۴۷ واحد بوم گردی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۶۰ واحد نیمه راکد است و همچنین از ۱۳۰ دفتر خدمات مسافرتی استان،
۱۰۰ مورد نیمه فعال می‌باشند؛ سبک وسیاق دفاتر خدماتی در جهان و ایران عوض شده است و این دفاتر نیز باید تغییر رویه بدهند.

 

علاقه وافر ژاپنی‌ها برای سفر به کرمان

او با اشاره به اینکه گردشگری همان طور که مفرح است یک فعالیت فانتزی نیز هست؛ به علاقه وافر ژاپنی‌ها برای حضور و سفر به کرمان اشاره کرد و بیان داشت: سفارتخانه ژاپن نیز بررسی‌هایی را انجام داده است.

تجلی همچنین با اشاره به حضور ۶ هزار و ۴۸۰ گردشگر خارجی در استان کرمان گفت: ریزش در گردشگری خارجی به شدت صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در مناطق شمال استان وضعیت گردشگری به خاطر شاخص‌ها و زیر ساخت‌های گردشگری، مطلوب‌تر از جنوب استان کرمان است و در جنوب استان باید مسیر‌های جدیدی ایجاد شود.

او سپس به موضوع سرمایه گذاری در ساخت ۲ هتل پنج ستاره در شهر کرمان اشاره کرد و افزود: موافقت اصولی صورت گرفته است.

 

وجود ۳۶ هتل 

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به وجود ۳۶ هتل با ۱۴۰۶ اتاق و ۳۳۰۵ تخت درجه بندی شده در استان اشاره داشت و گفت: فقط یک هتل ۵ ستاره در استان کرمان وجود دارد.

او در ادامه آمار سایر مراکز اقامتی استان کرمان را شامل ۱۰ هتل آپارتمان با ۱۵۶ اتاق و ۴۰۶ تخت، ۳۸ خانه مسافر با ۸۱ اتاق و ۳۴۱ تخت، ۳۴۷ بوم گردی با ۱۸۲۷ اتاق و ۷۳۳۳ تخت، ۲۵ مهمانپذیر با
۳۸۳ اتاق و ۹۴۷ تخت، ۹ اقامتگاه سنتی با ۶۸ اتاق و ۳۰۱ تخت، ۳ پانسیون با ۳۶ اتاق و ۱۰۵ تخت، ۳ زائر سرا با ۲۱ اتاق و ۵۱ تخت، ۳ مجتمع خدمات رفاهی با ۵ اتاق و ۱۳ تخت و ۶۰ مجتمع گردشگری با ۳۶ اتاق و ۱۰۹ تخت برشمرد.

تجلی با بیان اینکه ۱۹ شهرستان از ۲۵ شهرستان استان کرمان فاقد هتل می‌باشند، بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۸۰۵ واحد اقامتی با ۱۲ هزار و ۶۴۱ تخت و ۴ هزار و ۱۹ اتاق به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

 

وجود ۹ اثر ثبت جهانی 

وی مناطق نمونه گردشگری استان را ۶ عدد اعلام و گفت: استان کرمان دارای ۹ اثر ثبت جهانی و ۸۱۰ اثر ثبت ملی می‌باشد و استان کرمان رتبه اول آثار ثبت جهانی را در کشور داراست که ۴ مورد از آنها در شهرستان کرمان قرار دارد.

تجلی با قول پیگیری موضوع گردشگری معدن، آمار گردشگران داخلی سفر کرده به کرمان را از ابتدای سالجاری ۲۵۸ هزار نفر به غیر از آمار سفر‌های نوروزی عنوان کرد.

وی همچنین از ارائه ۴۲ پکیج سرمایه گذاری گردشگری در استان کرمان نظیر سد جیرفت و سد بافت خبر داد و تاکید کرد: بخش خصوصی باید مشارکت فعالانه تری داشته باشد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در پایان تاکید کرد: کرمان در کریدور قرمز وزارت امور خارجه به خاطر حادثه تروریستی سال گذشته گلزار شهدا قرار ندارد و چیزی اعلام نشده است.

شايان ذكر است اين نشست خبري قرار بود با حضور سعید شاهرخی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان برگزار شود.