استاندار خراسان رضوی: اجازه کنسرت تا شعاع چندکیلومتری حرم داده نمی‌شود

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اجازه برگزاری کنسرت تا شعاع چندکیلومتری حرم رضوی داده نمی‌شود اعلام کرد که احمد علم الهدی، نماینده آیت الله خامنه‌ای در استان مسئولیت تصمیم گیری در این باره را بر عهده گرفته است.

نمایی از حرم امام رضا در مشهد

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی دوشنبه ۱۷ خرداد در جمع خبرنگاران درباره مشکلات برگزاری کنسرت و موسیقی در مشهد و دیگر شهرهای این استان گفت: “موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم، اما مسائلی که می‌تواند در پایان کنسرت‌ها رخ بدهد مثل اختلاط زن و مرد و شوی مدل‌های ناهنجار لباس و آرایش را صلاح نمی‌بینیم و نمی‌پسندیم.”

فرستنده : آقای علی تبریزی

او همچنین اضافه کرد که مقامات استانی برخی از انواع موسیقی را در حد و شأن مشهد نمی‌دانند.

سخنان استاندار خراسان رضوی در حالی است که به تازگی برگزاری کنسرت شهرام ناظری و کیهان کلهر که هر دو در حوزه موسیقی سنتی فعالیت می کنند، در شهر نیشابور که بیش از ۱۰۰ کیلومتر با حرم رضوی فاصله دارد، به دستور دادستان لغو شده است.

مسئولیت با علم الهدی است

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسئولیت تصمیم گیری و سیاست گزاری برای مسائل فرهنگی این استان از جمله برگزاری کنسرت گفت که پیش از درگذشت آیت الله واعظ طبسی مسئولیت شورای فرهنگ عمومی با استاندار بود اما پس از آن، آیت الله علم الهدی در پی منصوب شدن به عنوان نماینده ولی فقیه در استان، مسئولیت این شورا را هم شخصا به عهده گرفت.

آیت علم الهدی در مقام امام جمعه مشهد بارها به انتقاد از موسیقی پرداخته بود و آن را موجب فساد و حتی بدتر از تریاک دانسته بود.

دستگاه قضایی تکلیف را روشن کند

این مقام استان خراسان رضوی در ادامه سخنان خود لغو کنسرت ها را موجب سردرگمی جوانان و رشد موسیقی زیرزمینی دانست.

او گفت وقتی یک دستگاه مجاز شده موسیقی اجرا کند و خواننده آن نیز براساس قانون اجازه برگزاری موسیقی زنده را دارد و هیچ محدودیت جغرافیایی نیز برای آنها قائل نشده پس باید تکلیف روشن شود.

استاندار خراسان رضوی از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواست که تکلیف برگزاری کنسرت ها را روشن کنند، به این ترتیب که یا محدوده جغرافیایی برای برگزاری کنسرت‌ها تعیین کنند یا حتی نحوه موسیقی که می تواند در یک شهر برگزار شود را مشخص کنند.

لغو کنسرت‌های موسیقی از سوی دستگاه قضایی ایران حتی پس از دریافت مجوز و فروش بلیت انتقادات بسیاری برانگیخته است. علی جنتی وزیر ارشاد در آخرین واکنش به لغو کنسرت ها گفته است که بیشتر مشکل مربوط به دستگاه قضایی است، زیرا گاهی دادستان‌ها دخالت می‌کنند و جلوی کنسرت‌ها را می‌گیرند.

وزیر ارشاد توضیح داد که این وزارتخانه با رئیس و مدیران دستگاه قضایی نامه نگاری کرده است تا اجازه دهند مجوزهایی که داده می شود اجرایی شود، چرا که این وزارتخانه بر اساس حساسیت ها و مذهبی بودن شهرها مجوزها را صادر می کند.

با این حال با تداوم لغو کنسرت ها به نظر می رسد نامه نگاری وزیر ارشاد با مقامات قضایی جمهوری اسلامی نتیجه بخش نبوده است.