مرکز نشر دانشگاهی ایران انتشار مجله آکادمیک ‘نامه ایران باستان’ را متوقف کرد

مجله “نامه ایران باستان”، از مهمترین مجلات آکادمیک ایران پس از ۱۶ سال فعالیت، دیگر منتشر نخواهد شد.

تورج دریایی سردبیر مجله “نامه ایران باستان” می گوید که مرکز نشر دانشگاهی به عنوان ناشر به او اطلاع داده که دیگر تمایلی به انتشار مجله در این مرکز ندارد.

آقای دریایی امروز ۵ مرداد (۲۳ ژوئیه) این خبر را اعلام کرده و گفته “در بیش از یک دهه در میان تمام مشکلات توانستیم مجله ای با مقالات خوب به چند زبان در ایران خودمان به چاپ برسانیم و نشان دهیم که در وطن خودمان نیز این توان را داریم که مانند دیگر کشورها مجله ای با استانداردهای جهانی ارائه دهیم.”

انتشار مجله “نامه ایران باستان” در سال ۱۳۸۰ در زمان مدیریت نصرالله پورجوادی در مرکز نشر دانشگاهی آغاز شد و مقالاتی دانشگاهی درباره فرهنگ و تمدن، زبان ها، اساطیر، ادیان، هنر و تاریخ باستانی ایران منتشر می کرد.

این مجله به دو زبان انگلیسی و فارسی و به صورت دو فصل نامه (سالی دو شماره) با مقالاتی از ایرانشناسان سراسر جهان منتشر می شد و در ده ها مرکز ایرانشناسی در خارج از کشور مخاطب داشت.

ژاله آموزگار، محمود امیدسالار، فضل الله پاکزاد، جلال خالقی مطلق، علی اشرف صادقی، بدرالزمان قریب، از جمله نویسندگان ایرانی این مجله بودند.

انتشار این مجله در دوره ای مورد انتقاد شدید روزنامه کیهان قرار داشت.

سردبیر “نامه ایران باستان” گفته با توقف انتشار این مجله در صدد است تا همه مقالات آن را به صورت رایگان روی اینترنت قرار دهد.