آیت‌الله صافی گلپایگانی خواهان جلوگیری از برگزاری کنسرت در قم شد

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعیان در قم خواهان “برخورد جدی” مسئولان با برگزارکنندگان کنسرت در این شهر شده و گفته است که “حرمت قم باید حفظ شود”

صافی گلپایگانی

به گزارش خبرگزاری حوزه او در دیدار با دبیر کل ستاد امربه معروف ونهی از منکر ایران گفت: “با اجرای مجالس موسیقی و کنسرت قلب امام زمان علیه‌السلام متاثر می‌شود و شما آمران به معروف با مقابله و جلوگیری از این منکر بزرگ موجبات خرسندی امام زمان را فراهم آورید.

آیت‌الله صافی گلپایگانی از جمله مراجع تقلید شیعیان است که موسیقی را حرام می‌داند و فتوا داده است که “تمام آهنگ‌هایی که از آلات طرب است حرام است و به هیچ وجه جایز نیست.”

این نخستین بار نیست که یک روحانی ارشد در جمهوری اسلامی خواهان جلوگیری از برگزاری کنسرت موسیقی در یک شهر شده است.

چندی پیش احمد علم‌الهدی، امام جمعه و نماینده رهبر ایران در استان خراسان رضوی گفت که نباید اجازه داده شود در مشهد، مرکز این استان کنسرت برگزار شود و هر کس که در مشهد خواهان حضور در کنسرت است از این شهر برود.

او برگزاری کنسرت در مشهد را “خلاف حیثیت و هویت” این شهر بر شمرده بود.

در واکنش به اظهارات آقای علم‌الهدی، علی جنتی، وزیر ارشاد ایران گفت: “از آنجایی که اجرای کنسرت در مشهد مخالفانی از جمله آقای علم‌الهدی دارد ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با اینکه کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشت، از ادامه اجرای آنها صرف‌نظر کردیم.”

پیش از آن بارها کنسرت‌های متعددی در مشهد و شهرهای دیگر استان خراسان رضوی در آخرین لحظات لغو شده بود.

کنسرت موسیقی

برگزاری کنسرت‌ها در شهرهای دیگر هم به آسانی نبوده و در ماه‌های اخیر موج لغو کنسرت‌ها توسط مقام‌های قضایی یا نیروی انتظامی درست پیش از برگزاری آنها افزایش یافته است. این کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد لغو شدند.

لغو این کنسرت‌ها با اعتراض برخی از مقام‌های ارشد دولتی روبه‌رو شد. از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، که گفته بود که وقتی کنسرتی مجوز دارد و مردم بلیت می‌خرند، با لغو کنسرت “حق مردم تضییع می‌گردد”.

صاحب‌نظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند.

منتقدان عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوز گرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر ارزیابی کرده‌اند.