ارشاد اسلامی: رهبری درباره فیلم «رستاخیز» تصمیم بگیرد

فیلم «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش به خاطر اعتراض مداحان به نمایش چهره عباس بن علی، علی اکبر، مسلم و قاسم و شنیده شدن صدای زینب توقیف شده. پروانه نمایش این فیلم اما لغو نشده است. حوزه هنری اعلام آمادگی کرده فیلم را در ایام محرم و صفر در سینماهایش به نمایش بگذارد، وزارت ارشاد اسلامی اما می‌گوید نظر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شرط است و خواهان همکاری دست‌اندرکاران این فیلم در سانسور صحنه‌های مناقشه‌انگیز شده است.

نمایی از فیلم رستاخیز

نمایی از فیلم رستاخیز

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گویی که «خانه ملت» با او انجام داده به سازندگان فیلم «رستاخیز» هشدار داده که با «اقدامات غیر فرهنگی زحمات چندین ساله خود برای تولید این فیلم را از بین نبرند.»

سازندگان فیلم رستاخیز ادعا می‌کنند که وزارت ارشاد اسلامی بررسی پرونده این فیلم را به تعویق می‌اندازد تا دولت حسن روحانی مستعجل شود و کار به دولت بعدی سپرده شود. سخنگوی ارشاد اسامی اما می‌گوید نطر مراجع ملاک است. به گفته حسین نوش‌آبادی، آیت‌الله علی خامنه‌ای این فیلم را دیده و اوست که باید نظر بدهد.

فیلم «رستاخیز» از فیلم‌های پر هزینه سینمای ایران است که در دولت محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان «سینمای فاخر» ساخته می‌شد. هزینه ساخت این فیلم را «مؤسسه اهل بیت» از مؤسسات وابسته به آیت‌الله سیستانی تهیه کرده است.

در فیلم «رستاخیز» برای نخستین بار چهره عده‌ای از شخصیت‌های مذهبی از جمله «ابوالفضل» و «علی اکبر» در واقعه عاشورا نشان داده می‌شود. این مسأله باعث شد که در جشنواره فیلم فجر که زمستان۹۳ برگزار شد، برخی مراجع تقلید مانند ناصر مکارم شیرازی، وحید خراسانی و علوی گرگانی به حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور نامه بنویسند و خواهان منع نمایش این فیلم شوند.

در تیر ۹۴ عده‌ای از مداحان مقابل سینما شکوفه در تهران اجتماع کردند و خواهان توقف نمایش فیلم «رستاخیز» و از بین بردن همه نسخه‌های آن شدند.

وزارت ارشاد اسلامی هم نمایش این فیلم را متوقف کرد و اعلام کرد که در ایران «فقه حکومتی» وجود دارد و وزارت ارشاد اسلامی تابع نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی‌ست.

فیلم «رستاخیز» در مهر ۹۴ جشنواره فیلم بغداد را افتتاح کرد. در این جشنواره نسخه کامل و سانسور نشده این فیلم به نمایش درآمد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکنون درباره این فیلم نظر نداده است.