وزارت ارشاد: اجازه نمی‌دهیم در مشهد و قم کنسرت برگزار شود

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران گفته است که سیاست‌ این وزارتخانه در دولت حسن روحانی از ابتدا اینگونه بوده که برای برگزاری کنسرت در دو شهر مذهبی مشهد و قم مجوز ندهد و تاکنون هیچ کنسرتی در این دو شهر برگزار نشده است.

نوش آبادی

آقای نوش‌آبادی به خبرگزاری فارس گفت: “شایعه صدور مجوز در شهر مشهد و پس از آن لغو کنسرت، منتشر شد، اما این موضوع تکذیب می‌شود، چون تاکنون مجوزی برای برگزاری کنسرت در این دو شهر صادر نشده است.”

در روزهای اخیر اجرای کنسرت “گروه موسیقی مهبد” در روز ششم مهر در قم با واکنش تند چند مرجع تقلید شیعه و روحانیون محافظه‌کار روبه‌رو شد.

با این حال علی جنتی، وزیر ارشاد گفته بود که آن یک “همخوانی و همسرایی” بوده و کنسرت نبوده است.

گروه موسیقی

هفته گذشته محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از “ساختارشکنی” در جریان برگزاری یک کنسرت به شدت انتقاد کرد و نمایندگان استان قم با انتشار بیانیه‌ای برگزاری کنسرت موسیقی در مرکز این استان را محکوم کردند و خواهان برخورد با مدیرکل ارشاد استان قم شدند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعیان در قم نیز به برگزاری این برنامه موسیقی در این شهر شدیدا اعتراض کردند.

پیشتر احمد علم‌الهدی، امام جمعه و نماینده رهبر ایران در استان خراسان رضوی نیز گفته بود که نباید اجازه داده شود در مشهد، مرکز این استان کنسرت برگزار شود و هر کس که در مشهد خواهان حضور در کنسرت است از این شهر برود.

او برگزاری کنسرت در مشهد را “خلاف حیثیت و هویت” این شهر بر شمرده بود.

پس از اعتراض آقای علم‌الهدی، وزارت ارشاد اعلام کرد که در مشهد کنسرتی برگزار نخواهد کرد.

با این حال این اعتراض گریبان برنامه‌های موسیقی در شهرهای دیگر استان خراسان رضوی از جمله چناران، سبزوار و نیشابور را گرفت و منجر به لغو آنها شد.

برگزاری کنسرت در ماه‌های اخیر در شهرهای گوناگون ایران با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده است و بسیاری از کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز رسمی وزارت ارشاد در آخرین لحظات از سوی قوه قضاییه و یا نیروی انتظامی بدون ارائه توضیح روشن لغو شدند.