فیلم «ماجان» تلنگری به مسئولان وزارت بهداشت است

لیلا لاریجانی شب گذشته به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: قرار بود بودجه ای از سوی وزارت بهداشت برای توانبخشی و کمک به خانوادهای کودکان معلول تخصیص یابد ولی این بودجه به دلایل مختلف همچنان معوق مانده است.
وی افزود: ما هرگاه برای تحقیق به مراکز مختلف می رفتیم به ویژه افرادی که در توانبخشی و بهزیستی فعالیت می کردند، با التماس از ما می خواستند تا در گوشه ای از فیلم این مشکل بیان شود تا مسئولان پول مورد نظر را تخصیص دهند تا کودکان معلول بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

فرستنده : آقای علیرضا اسدبکی


وی از بیمه تامین اجتماعی برای پوشش مخارج توانبخشی معلولین به عنوان یکی از این بودجه ها یاد کرد.

** روانشناسان به کمک خانواده های معلولان بشتابند
وی از این مساله به عنوان یک پدیده سخت یاد کرد و گفت: متاسفانه نه کمک روانشناسی به این خانواده ها صورت می گیرد و نه حمایت های مالی از سوی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، این خانواده ها بسیار در مضیقه هستند.
لاریجانی افزود: اگر روانشناس در کنار این خانواده ها قرار گیرد و این خانواده ها بتوانند هزینه های توانبخشی را بپردازند، شاید بخشی از مشکلات قابل تحمل شود.
وی افزود: توجه داشته باشیم که این کودکان قربانی هستند. قربانی مسائلی چون ژنتیک، دارویی بیمارستان و حتی چند ثانیه دیر رسیدن اکسیژن هنگام زایمان؛ و بسیاری از این کودکان که حتی فلج کامل هستند از نظر ادراکی دارای احساس هستند و خشم و مهربانی را تشخیص می دهند و نامهربانی کردن به چنین موجوداتی که توانایی ندارند خیلی ظالمانه است.

** هر مشکلی را تاوان زندگی ندانیم
نویسنده فیلمنامه ماجان گفت: هر مشکلی که در زندگی بوجود می آید، حتما تاوان و مجازات انسان نیست و در فیلم ماجان نیز می بینیم که برخی مشکلات به عنوان امتحان و محکی برای افراد است و مولود نیز در فیلم می گوید، خدا می خواهد ما را به وسیله این کودک معلول امتحان کند و ببیند آیا ما می توانیم انسان های بهتری باشیم.
وی افزود: زاویه دید مولود در فیلم ماجان این است که کودک معلولش امتحانی است تا مشخص شود آیا می تواند صبورتر باشد یا نه. ولی پدر اینگونه نگاهی ندارد و می گوید من کاری کردم که این تاوان همان گناه است و برای این که آن گناه و احساس گناه را فراموش کند تصمیم می گیرد تا صورت مساله را پاک کند.
لاریجانی همچنین گفت: گاهی پاک کردن صورت مساله از طریق گذاشتن کودک معلول در آسایشگاه است و گاهی پدر یعنی هاشم فیلم ماجان به قدری مشکل دارد که می خواهد فرزند خود را با توسل به خشونت از بین ببرد ولی از آنجا که درون مهربانی دارد گویی صدای وجدان خود را می شنود و از کشتن کودک خود منصرف می شود و او را از غرق شدن نجات می دهد.
وی افزود: من به عنوان نویسنده تصوری نداشتم که این کودک به عنوان تاوان و قربانی گناهان پدر یا مادرش باشد و به عبارت دیگر یک کودک معصوم هیچگاه نمی تواند قربانی گناهان ما باشند.
لاریجانی تاکید کرد: البته تعمد نداشتیم که از هاشم یک شخصیت بد پدرانه بسازیم و گاهی به او حق می دهیم که بسیاری از مردم نمی توانند چنین فرزندانی را در خانه نگه دارند و از این رو باید وضعیت هاشم نیز درک شود و علاوه بر این که مولود به عنوان مادر دلسوز درک می شود، پدر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
فیلم ماجان به نویسندگی لیلا لاریجانی، کارگردانی رحمان سیفی آزاد، تهیه کنندگی محمد مهدی عسگرپور و با بازی مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز و بابک انصاری در بخش چشم انداز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به مدت صد دقیقه به نمایش درآمد.
این فیلم روایتگر قصه زن و شوهری است که با چالش بزرگی در مواجهه با فرزند معلول خود رو به رو هستند.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از دهم تا 21 بهمن برگزار شده است.