تناقض حرف و عمل وزیر ارشاد اسلامی: سانسور کتاب تمام شد

مراسم جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، صحنه دیگری از تناقض حرف و عمل رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی را به نمایش درآورد. در این مراسم که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم در آن شرکت داشت، وزیر ارشاد اسلامی اعلام کرد خط قرمزی دیگر وجود ندارد و به جای سانسور کتاب، از این پس مبنا بر نصیحت نویسندگان است.

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی

رضا صالحی امیری در فرازی از سخنانش گفت:

«از مجموع ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفته‌اند ۱۴ هزار کتاب ترجمه‌ای بوده‌ است و بیش از ۵۰ هزار کتاب تألیفی. از این تعداد،‌ کتابی‌هایی که در مسیر ممیزی و نظارت قرار گرفته، ناچیز است به طوری که کمتر از سه‌هزارم آن‌ها نیاز به نظارت و ممیزی داشته است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم دیگر اعلام خطر قرمز نکنیم، یعنی حتی همین سه‌هزارم را هم از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم تا خود صاحبان این آثار به اصلاح متونی که خطوط قرمز را رعایت نکرده‌اند بپردازند تا همگان بتوانند آثار خود را آزادانه منتشر کنند.»

در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نزدیک است، وزیر ارشاد اسلامی با ستایش از «همدلی» نویسندگان و دولت اعلام کرد: «می‌توانیم بگوییم امروز دستگاه فرهنگی آرام‌ترین شرایط خود را بعد از انقلاب تجربه می‌کند.»

یکی از مهم‌‌ترین وعده‌های دولت روحانی از بین بردن رویکردهای امنیتی در امور فرهنگی بود. اما با نخستین تلاش‌ها با شکست مواجه شد.

در بهمن ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر بزرگسال و کودک را معرفی کرد. یکی از وظایف این نهاد نظارتی، بررسی آثار نویسندگان ممنوع از قلم است.

عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی درباره اهمیت این نهاد نظارتی در عرصه کتابگزاری ایران، به صراحت کفته بود: « ما هر کتابی را به هیئت نظارت ارجاع نمی‌دهیم. اما باید بگوییم که رأی ما رأی نهایی نیست و هیئت نظارت بر کتاب تصمیم‌گیرنده است.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان گفته بود: «نباید به کتابی که ضد اسلامی است مجوز چاپ داده شود. کتاب نویسنده بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود.»

خانه کتاب اعلام کرده است که تیراژ کتاب در ایران به طور میانگین به ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه کاهش یافته و به این ترتیب حتی «از زمان ناصرالدین شاه هم کمتر شده است.»