گزارشی از دادگاههای مطبوعات در ماهی که گذشت

دادگاه مطبوعات در اسفند ماه سال گذشته، پرونده‌های مطبوعاتی، نشریه گسترش صنعت، وطن امروز، موج، خبرگزاری ایسنا، تابناک و… را مورد رسیدگی قرار داد که تعدادی از این نشریات مجرم شناخته شدند.

به گزارش هرانا به نقل از میزان، نشریه گسترش صنعت به اتهام نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع  با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد، این نشریه بابت انتشار جزئیات جلسه دادگاه، قبل از صدور حکم، با اکثریت آرا مجرم شناخته شد؛ ضمنا هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

فرستنده: آقای علیرضا اسدبکی

روزنامه وطن امروز در بابت اتهام تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

این روزنامه به اتهام  نشر مطالب خلاف واقع موضوع شکایت سازمان بهزیستی به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد، همچنین به اتهام افترا موضوع شکایت وکیل مهدی هاشمی به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد.

این پرونده‎های مطبوعاتی  در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست  شقاقی مورد ر سیدگی قرار گرفتند.

مدیرمسئول پایگاه خبری موج در ابتدای جلسه اعلام کرد به علت عدم آمادگی و کسالت تقاضای استمهال دارم که دادگاه و هیئت منصفه با استمهال وی موافقت کردند و رسیدگی به آن آینده موکول شد.

مدیر مسئول کیهان بابت ۳ اتهام نشر مطالب خلاف واقع، توهین، انتشار اسناد محرمانه در هر سه مورد با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد و اما در بابت شکایت سازمان میراث فرهنگی، هیئت منصفه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مجرم دانست ضمنا هیت منصفه به اتفاق آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

به این پرونده‎های مطبوعاتی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی  محمدی کشکولی رسیدگی شد.

دراین جلسه به اتهام مدیر مسئول روزنامه شرق به اتهام نشرمطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی به اکثریت آراء مجرم شناخته نشد .

به پرونده خبرگزاری ایسنا در شعبه ۸ دادگاه کیفری یک استان  به ریاست قاضی اصغر زاده رسیدگی شد که این خبرگزاری به اتهام انتشار تحقیقات محرمانه مراجع قضایی و نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان به ریاست قاضی محمدی کشکولی به پرونده نشریه ایده آل رسیدگی شد که مدیر مسئول محمدرضا حسینیان نویسنده مقاله بهمن بابا زاده به اتهام نشر اکاذیب و افترا در هر دو مورد با اکثریت آرا مجرم شناخته نشدند..

سایت تابناک به اتهام افترا و توهین و نشر اکاذیب و انتشار مطالب خلاف واقع در ابتدای جلسه دو تن از شاکیان اعلام رضایت کردند اما در خصوص شکایت هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بابت اتهام نشر اکاذیب هیئت منصفه وارد شور شد و با اکثریت آرا متهمان را مجرم ندانست.

این سایت در بابت اتهام توهین از آنجایی که قبلا در این زمینه تفهیم اتهام صورت نگرفته بود، پرونده آن به دادسرا عودت داده شد تا در آینده مورد رسیدگی قرار گیرد.