مشکلات حوزه فرهنگ و هنر تمامی ندارد/ صدای هنرمندان کرجی به جایی نمی‌رسد!

علی رغم این که کرج جمعیت قابل توجهی از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و … را در خود جای داده اما از ضعف ساختاری و امکاناتی دربخش فرهنگ و هنررنج می‌برد و همین‌کمبود ها باعث شده این هنرمندان برای فعالیت به تهران کوچ کنند. متاسفانه امکانات فرهنگی کرج به موازات زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی این کلانشهر توسعه نیافته‌که این امر تبعات نامناسب زیادی به همراه داشته است.

images.jpg

فرستنده:خانم دیانا بیگلری فرد

‌به گزارش ایسنا‌، از آن‌جایی‌که فرهنگ یک امر زیربنایی و تعیین‌کننده در هر جامعه‌ است، بی‌توجهی به این مقوله به تدریج موجب کاهش اثربخشی فعالیت‌های مرتبط با سایر حوزها از جمله اقتصاد و صنعت می شود و اگر به فرهنگ کم‌توجهی شود، فعالیت در سایر بخش‌ها هرچقدر هم که جدی و گسترده باشد، باز هم به نتیجه مطلوب و مد نظر نخواهد رسید.

ناعدالتی در توزیح امکانات فرهنگی کرج

زهرا عباسی، کارشناس مدیریت فرهنگی  در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به توزیع ناعادلانه امکانات حوزه فرهنگ و هنر درکرج گفت: متاسفانه امکانات فرهنگی مانند سایر امکانات در مناطق مختلف کرج عادلانه توزیع نشده است.

وی افزود: اگر سری به مناطق بالای شهر بزنیم شاهد فعالیت چندین‌کتابخانه ، فرهنگسرا، کانون فرهنگی، هنری و سایر امکانات فرهنگی مورد نیاز برای گروه‌های سنی مختلف هستیم ولی در مناطق کم برخوردارکرج خبری از این امکانات نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان ساکن در مناطق محروم کرج برای دسترسی به بدیهی ترین امکانات مثل‌کتابخانه باید هزینه و زمان زیادی بگذارند تا بتوانند کتاب مورد علاقه خود را به امانت گرفته و مطالعه‌ کنند.

توازن جامعه بدون توسعه زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر ممکن نیست

عباسی با اشاره به اینکه توزیع عادلانه امکانات حق همه شهروندان است، گفت: مدیریت شهری در توزیع امکاناتی مثل پارک ، فضای سبز، فضاهای ورزشی و … بین مناطق کم برخوردار و بهره مند تفاون قائل است ولی واقعا حق ساکنان این مناطق نیست که آرزوی دسترسی آسان به فرهنگسرا ، مرکز عرضه محصولات فرهنگی، کتابخانه و … را در دل داشته باشند.

این کارشناس ابراز کرد: فرهنگ و هنر زیرساخت بسیاری از مباحث است و توسعه و توازن بدون تامین نیازهای این حوزه امکان پذیر نیست.

عباسی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های مناسب فرهنگی در تمامی مناطق کرج توضیح داد: بدون شک با ایجاد امکانات فرهنگی مناسب، شاهد کاهش آمار جرم و آسیب های اجتماعی درکرج خواهیم بود.

ضرورت مشارکت بخش خصوصی برای رفع کمبودها

کارشناس مدیریت فرهنگی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری استان ادامه داد: بدون شک دولت با محدودیت های اعتباری خود نمی تواند به تمامی نیازهای این حوزه پاسخ بدهد به همین دلیل از بخش خصوصی تقاضا می‌شود وارد میدان شود و بخشی از نیازهای این حوزه را مرتفع سازد.

فرهنگ و هنر اولویت مسئولین نیست

در ادامه دانشجوی رشته جامعه شناسی ساکن حصارک کرج با گلایه از این‌که توسعه امکانات فرهنگی اولویت مسئولین نیست، به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه مسئولان ذی ربط آگاهانه یا ناآگاهانه، فعالیت‌های عمرانی و صنعتی درکرج را در اولویت قرار داده‌اند و برغم شعارهای فراوان تا حد قابل توجهی از اجرای طرح ها و برنامه‌های فرهنگی غافل شده‌اند.

یاسر طیبی ادامه داد: بدون شک این بی توجهی ها نتیجه‌ای جز مظلوم و مغفول ماندن حوزه فرهنگ در این کلانشهر ار در پی نداشته است.

وی با اشاره به نتیجه بی‌توجهی به نیازهای فرهنگی و هنری شهر ابراز کرد: بدون شک نتیجه این بی‌توجهی‌ها در وهله اول متوجه اهالی فرهنگ و در مرحله بعد، تمامی شهروندان می شود؛ چراکه‌ هماهنگونه‌که‌گفته شد، فرهنگ یک امر زیربنایی و تعیین کننده است و بی‌توجهی به آن در همه زمینه‌ها تاثیرات منفی به جا می‌گذارد.

وی توضیح داد: بدیهی است زمانی حوزه فرهنگ وهنر مجال  توسعه می‌یابد که همه زیرساخت‌های لازم برای‌گسترش فعالیت‌های مرتبط با آن از قبیل فعالیت‌های سینمایی ، ادبی، تجسمی ، نمایشی و… به وجود آید. به عنوان مثال سالن‌های نمایش استاندارد به تعداد کافی در کرج احداث و بهره‌برداری شود و همه انجمن‌های مربوطه فضای فیزیکی و امکانات مناسب و کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های خود را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند.

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

این دانشجوی جامعه شناسی یادآورشد: هرچند شورای شهرکرج  طی سال‌های اخیر با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم درخصوص اجرای برخی پروژه های  فرهنگی وارد عمل شده و در حد توان خود در راستای افزایش امکانات و زیرساخت‌های یادشده تلاش کرده ولی واقعیت این است هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

وی گفت: به نظر می‌رسد برای توسعه فرهنگی کرج لازم است با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط، امکانات و زیرساخت‌های کافی به همه مناطق کرج به صورت عادلانه تخصیص یابد تا مناطق محروم نیز به میزان مورد نیاز ازاین امکانات بهره‌مند شوند.

طیبی تاکید کرد:  بدون شک شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی خاصی که در مناطق محروم کرج حاکم است، ضرورت افزایش امکانات و زیرساخت‌ها ی فرهنگی را در آنها را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای همه مناطق این کلانشهر نیز به صورت عادلانه با توجه به جمعیت و نیازهای آنها فراهم شود تا شاهد تمرکز امکانات و زیرساخت‌ها دربرخی مناطق و محروم ماندن مناطق کم برخوردار نباشیم.

وی گفت: یک ضرورت مهم دیگر نیز این است که به موازات جذب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در راستای تامین امکانات و زیرساخت‌ها، اعتبارات دولتی کافی نیز تامین شود تا بتوانیم طی پنج تا 10سال آینده شاهد شکوفایی همه ظرفیت‌های فرهنگی هنری کرج باشیم.

خواسته‌های مسئولان فرهنگی در اولویت نیست

سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بی توجهی مسئولان به مقوله فرهنگ گفت: متأسفانه وقتی در جلسات استانی و کشوری حضور پیدا می‌کنیم آخرین مباحثی که به آن توجه می‌شود، موضوعات فرهنگی است.

وی توضیح داد: مسئولان حوزه فرهنگ و هنر در مقایسه با سایر مسئولانی که مطالباتی دارند شهروند درجه چندم محسوب شده و خواسته‌هایشان در اولویت قرار نمی‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: در جلسات مختلف همیشه حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی و… در اولویت قرار داشته و به نیازهای فرهنگی کمتر وجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و هنر ظرفیت‌های زیادی دارد، اما باید شرایط شکوفا شدن آنها فراهم شود.

قدر داشته‌‌های فرهنگی‌مان را بدانیم

وی توضیح داد: بدون شک اگر مسئولان به ظرفیت های این حوزه به طور واقعی توجه کنند، به عمق فاجعه نسبت به کمبود امکانات فرهنگی در کرج پی می‌برند.

این مسئول گفت: باید قدر داشته‌های فرهنگی خود را بدانیم و با ایجاد انگیزه در نسل جدید و پرورش استعدادهای نهفته، بکوشیم پرچم فرهنگ و هنر ایران را بالا نگه داریم.

حسینی کاشانی تصریح کرد: واقعیت این است سال‌هاست بر ضرورت تقویت فعالیت‌های فرهنگی  در کرج تاکید می‌شود اما در عمل شاهد جای خالی زمینه‌های مورد نیاز دراین حوزه هستیم. به عنوان مثال کمبود سالن‌های تئاتر، کمبود کتابخانه‌ها و مناسب نبودن فضای فیزیکی و امکانات بسیاری از انجمن‌های  ادبی، هنری و فرهنگی در کرج دست هنرمندان این کلانشهر را برای فعالیت آزادانه بسته است .

ضرورت اصلاح نگاه مسئولان‌کلان به مقوله فرهنگ و هنر

وی گفت: برای تغییر وضعیت موجود در مرحله اول نگاه مسئولان کلان باید نسبت به مقوله فرهنگ اصلاح شود چون تا زمانی که نگاه مسئولان به مقوله فرهنگ و هنر مثبت نباشد گامی به جلو نمی توان برداشت .

وی در پایان گفت: بعد از ایجاد تغییر مذکور باید برای تقویت زیرساخت‌های این حوزه از طریق تامین اعتبارات دولتی‌، جذب مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی گام‌های جدی برداشت و از شعار فاصله گرفت و به صورت عملی وارد میدان شد.