حمایت‌ها از “تئاتر” مقطعی است

مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد گفت: مخاطب حرفه‌ای تئاتر در سال‌های اخیر در مشهد رشد داشته و امروز با مخاطبانی روبرو هستیم که در صف‌های خرید بلیط تئاتر منتظر می‌مانند.

تئاتر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، اغلب اوقات زمانی که صحبت از کارآفرینی، بهبود فضای کسب و کار، تولید و اشتغال می‌شود؛ ذهن‌ها به سوی تولید صنعتی و کارخانجات می‌رود و هیچ‌گاه کسی به حوزه فرهنگ و هنر به عنوان راهکاری اقتصادی نگاه نمی‌کند و حتی اگر فکرش را هم کرده باشد؛ جرات سرمایه‌گذاری‌ در این مقوله را به چندین و چند دلیل پیدا نخواهد کرد.

فرستنده: خانم دیانا بیگلری فرد

این مسئله در حالی است که یکی از مهمترین زیرشاخه‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری فعال سازی تمامی امکانات به منظور توسعه کارآفرینی و افزایش مشارکت آحاد جامعه است. امری که تا به حال در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق نیفتاده است یا حداقل به دلیل عدم همراهی مسئولان صرفه اقتصادی به همراه نداشته است.

در میان این آشفته بازار چند جوان مشهدی شیفته‌ تئاتر دل به دریا زده‌اند و با سرمایه‌گذاری شخصی در حوزه تئاتر، اردیبهشت ماه امسال نخستین مجتمع تمام خصوصی تئاتر خارج از پایتخت، به نام «پردیس تئاتر مستقل مشهد» را در شهر مشهد راه‌اندازی نموده‌اند. مجموعه‌ای که با دو سالن نمایش و بخش‌های مختلف از قبیل کتابخانه و استودیو ضبط صدا این روزها نه تنها چند تئاتر پر مخاطب شهر را بر روی صحنه دارد بلکه به مکانی جهت برگزاری دوره‌های آکادمیک آموزش تئاتر نیز تبدیل شده است. به همین جهت با عادل توکلی نسب مدیرعامل و یکی از سرمایه‌گذاران این مجموعه کرده‌ایم.

تسنیم : چه شد که پس از یک دهه فعالیت در حوزه نمایش، به فکر راه اندازی مجموعه‌ای مستقل آن هم با سرمایه شخصی افتادید؟

توکلی نسب:‌ موضوع بر می‌گردد به سال‌های 89 و اوایل سال 90 که گروه تئاتر “پستو” پس از چند سال فعالیت در حوزه تئاتر دانشجویی و کسب افتخارات فراوان تصمیم گرفت پایگاهی جهت تمرین برای گروه داشته باشد. راستش در ابتدا اصلاً به دنبال این نبودیم که در واقع بخواهیم وارد “بیزینس” تاتر شویم.

نهایتاً به  فکر ساخت “بلک باکس” برای تمرین و اجرای نمایش‌های خودمان بودیم. کم کم  با راه اندازی “تماشاخانه انوشیروان ارجمند” و تجربه دو ساله آنجا، احساس کردیم می شود به پله‌های بعدی گام نهاد و این گونه بود که پردیس تاتر مستقل راهاندازی شد.

تسنیم: با توجه به وضعیت موجود  اقتصادی، آیا توجیه اقتصادی برای این کار در نظر داشتید؟

توکلی نسب: اتفاقاًبله. با توجه به رشد مخاطب تئاتر در سال‌های اخیر در مشهد خود به خود این موضوع توجیه خواهد داشت. مخاطبانی که برای تماشای تئاترهای رایگان نیز حتی پا به سالن نمی‌گذاشت، حالا برای دیدن تئاتر در صف خرید بلیط منتظر می‌ماند، هزینه می‌کند و ظرفیت سالن‌های تئاتر اکثراً  تکمیل می‌شود.

 تسنیم : به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه  فرهنگ و هنر، امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را چگونه می‌بینید؟

توکلی نسب:‌ ما معتقدیم هر نوع کالای با کیفیتی در هر زمینه‌ای مشتری خود را خواهد داشت. تئاترهای خوب و مخاطب‌پسند، ارائه خدمات خوب به مخاطبان همه و همه امنیت نسبی اقتصادی نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. نمایش‌هایی در شهر اجرا می‌شود که مخاطب بدون تبلیغ آن‌چنانی به دیدن آن می‌رود و برعکس نمایش‌هایی که با تبلیغات گسترده مخاطبی ندارد. علت کیفیت کار است. البته باید جمعیت تئاتربین در مشهد که حدود کمتر از یک درصد جمعیت مشهد هستند را هم افزایش داد.

تسنیم: ریسک بالای سرمایه‌گذاری در حوزه  فرهنگ در ایران  منجر به ورود کم‌تر کسی به آن می‌شود، دلیل این مسئله چیست؟

توکلی نسب: می‌تواند دلایلی خیلی مختلفی داشته باشد اما اهم این دلایل می‌تواند:‌ عدم حمایت عملی سازمان‌های ذیربط،عدم هماهنگی سازمان‌های مدیریت شهری ( سازمانی مجوزی را صادر می‌کند که اداره دیگر جزو برنامه‌های اجرایی آن نیست)، نبود برنامه ریزی چه در حوزه تولید محتوای درست و چه در برنامه ریزی برای جذب مخاطب، عدم وجود مدیریت کسب و کار، نگاه هنری پررنگ تر از نگاه کسب و کار است. البته  به نظر من تمامی این موارد می‌تواند با برنامه ریزی  حل شده و  میزان ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را به شدت کاهش دهد.

تسنیم: چه تفاوتی میان ما و دیگر کشورها در مدیریت اقتصاد هنر وجود دارد؟

توکلی نسب: معنای تئاتر خصوصی برعکس است در سایر کشورها، دولت‌ها با حمایت همه جانبه از گروه‌های تئاتری محتوا را کاملاً در اختیار گروه‌ها گذاشته و خود گروه  به صورت کاملاً مستقل این کار را بر عهده می‌گیرد. در ایران اما گروه‌ها مستقلاً باید امکانات ایجاد کنند اما در حوزه تولیدات نظارت می‌شوند.

تسنیم: مخاطبان چه اندازه می توانند در این مقوله راه‌گشا باشند؟

توکلی نسب: تئاتر با مخاطب خودش زنده است. باید حمایت کنند و ما به عنوان تولید کننده؛ به تولید تئاتر خوب بپردازیم. در کشورهای معتبر در کنار اینکه دولت‌ها همواره کمک می‌کنند، اما حضور مردم با پرداخت بهای واقعی تئاترها همیشه تسهیل‌کننده بوده است.

تسنیم: کمک‌ها و حمایت‌های دستگاه‌های دولتی به چه صورت و تا چه اندازه عملی و محقق شده است؟

توکلی نسب: حمایت شده‌ایم، اما مستمر نبوده و گاهی حتی به خاطر عدم هماهنگی ادارات و سازمان‌های مختلف مثل شهرداری، ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی مشکلات چندین برابر وقت‌گیر می‌شود.

نهایتاً این‌که حمایت نمی‌تواند مقطعی باشد انگار که شما فرزند خودتان را رها کنید. باید همیشه و همه جا حمایت و اطمینان به مجموعه‌های خصوصی به صورت ویژه باشد. باید در مسیر کار همواره کنار مجموعه باشند و حمایت کنند. فرزند هرچه قدر بزرگ شود باز هم فرزند است و حمایت پدرانه می‌خواهد.

تسنیم: چه توصیه یا پیشنهادی به دیگر سرمایه گذارانی که  تمایل به ورود به این بخش را داشته  باشند، دارید؟

توکلی نسب: شجاع و با برنامه باشند، داشتن برنامه برای توسعه مهم است، نظام درست ایجاد کردن مهم است اما همه اینها در سایه شجاعت و جسارت معنا پیدا می کند.