(بدون عنوان)

. . . و اما !
مهم ترین اتفاق موسیقی دوران قاجار که توسط زنان در زمان فتحعلی شاه صورت گرفته و اکثر مورخان آن را به ثبت رسانده اند، تشکیل گروه موسیقی زنان است که البته به آن “دسته” می گفتند. “گلبخت خانم ترکمانی” و “کوچک خانم تبریزی” دو تن از زنان دربار از طرف شاه ماموریت یافتند که علاوه بر مسئولیت برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی، عهده دار تاسیس یک دسته موزیک زنان نیز بشوند تا در جشن ها، دسته های مذکور دربار شاهی را مسرور کنند. رقابت بین این دو زن چنان بالا گرفت که نزاع بین ایشان در دربار شاهی مَثَل شده بود و در این راستا “گلبخت خانم”، “استاد مینا” را که یکی از شاگردان “سهراب ارمنی” بود استخدام کرد و از طرف دیگر “کوچک خانم” نیز، “استاد زهره” شاگرد “رستم یهودی شیرازی” را به کار گماشت و حاصل این رقابت زنانه تشکیل دو “دسته ی موزیک” بود که هر یک در حدود پنجاه عضو داشتند و در میان آنان نوازندگان “تار”، “سه تار”، “کمانچه”، “ضرب” (تمبک) و همچنین چندین بازیگر و رقاص (به عبارت حکومتی اش: مجری حرکات موزون) دیده می شد . . .

‎کمپین حمایت از آواز زنان‎s Foto.