گله از سخت‌گیری‌ها در اجرای نمایشنامه‌های ایرانی

یک کارگردان تئاتر با گله از سخت‌گیری‌هایی که نسبت به اجرای نمایشنامه‌های ایرانی می‌شود، گفت: کار آنقدر سخت شده است که کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند که یک متن خارجی را به جای یک متن ایرانی اجرا کنند.

هادی عامل در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره سخت‌گیری‌هایی که نسبت به اجرای نمایشنامه‌ها می‌شود، یادآور شد: چند وقت پیش اخبار تلویزیون از خارجی بودن متون نمایش‌های روی صحنه انتقاد می‌کرد؛ این در حالی است که خیلی از متن‌های نویسنده‌های ایرانی رد و بعضا ممیزی می‌شوند.

او یادآور شد: کار آن‌قدر سخت شده است که کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند که مثلا یک متن از “آرتور میلر” را کار کنند تا نمایشنامه‌ای که خودشان نوشته‌اند و نتیجه این سخت گیری‌ها اجرای کمتر از 7 نمایش هر شب در میان 120 نمایشی است که روی صحنه می‌روند!

عامل در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این روزهای تئاتر گفت: تاثیر تغییرات اقتصادی‌ را در همه جا می‌بینیم، متاسفانه از ابتدا به کارهای فرهنگی زیاد فکر نکرده بودیم، در این مملکت همیشه درباره چیزهای دیگر حساسیت های زیادی وجود داشت، متاسفانه خیلی سطحی به موضوع فرهنگ جامعه نگاه کردیم و این روند باعث شده است که کلی بازیگر تئاتری بیکار داریم و فقط نمایش‌هایی فروش خوب دارند که در آن‌ها چهره حضور داشته باشد، این برایند چند سال سیاست گذاری غلط در تئاتر است. من گاردی نسبت به این اتفاق ندارم؛ هر بازیگری چه در سینما و چه در تئاتر اگر خوب باشد از آن استفاده می شود. این قاعده تجارت و کار حرفه‌ای است که ما آن را در این چند سال فهمیده ایم، البته زیاد این اتفاقات دوام نخواهد داشت. زمان نشان خواهد داد که چه کسی درست و چه کسی غلط عمل کرده است.

او ادامه داد: تعداد سالن‌ها به صورت بی رویه‌ای زیاد شده است. خیلی از سالن دارهای خصوصی می‌گویند “اگر چهره دارید از میزان فروش، درصد می‌گیریم و اگر نه، سالن را اجاره می‌دهیم”. برای این شرایط، نه خانه تئاتر، نه مرکز هنر های نمایشی کاری نمی‌کند و همچنین هیچ تقسیم بندی حرفه‌ای و قانون گذاری درستی وجود ندارد.

هادی عامل که در ابتدای هفته جاری به عنوان عضو ثابت هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر انتخاب شد، درباره برنامه هایش برای این کانون توضیح داد: چابک‌سازی بدنه کانون، تنها مساله‌ای است که در کانون مطرح است. این کانون از کارگردان‌ها، دستیاران، منشیان و مدیران، صحنه یاران، دراماتورژها و… تشکیل شده است اما همه در عنوان کارگردان جمع شده‌اند.  من در دوره‌ای که حضور دارم سعی خواهم کرد که مدیران صحنه، دستیاران کارگردان‌ها و … مستقل شوند.

این کارگردان تئاتر همچنین با بیان این که قرار است در برنامه تلویزیونی “خندوانه” یک همکاری کوتاه داشته باشد،گفت: در این برنامه قرار است که مسابقه تئاتر برگزار شود، هشت گروه هستند که باید در ۱۵ دقیقه یک نمایش کمدی اجرا کنند. من به عنوان یکی از کارگردانان این نمایش‌ها در “خندوانه” حضور خواهم داشت و گروه های مختلفی می آیند تا کارهای متفاوتی اجرا شود. خیلی کم پیش آمده است که تئاتر کوتاه کار کنم و به نظرم این روند برای اهالی تئاتر هم رویکرد جالبی خواهد بود.

عامل با بیان اینکه وقتی در تلویزیون حرفی از تئاتر بشود خیلی به نفع تئاتر است، ادامه داد: این برنامه شاید مردم را به تماشای تئاتر ترغیب کند، من نمایش نامه “گرند سانت” که نوشته‌ی پل آندره در سال ۲۰۱۱ است را به عنوان یک سبک جدید کمدی اجرا می‌کنم و هومن حسین زاده متن آن را ترجمه کرده است. از دیگر کارگردان‌های این برنامه، مجید توکلی، شهاب حسین پور، مهرداد هنرمند، علی سلیمانی و… هستند.

این کارگردان در بخش پایانی گفت‌وگویش با ایسنا درباره‌ی نمایشی که در تدارک اجرا دارد،گفت: یک متن از “داریو فو” به نام “جسد های پستی” بعد از محرم و صفر در سالن “چارسو” یا “قشقایی” مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهیم کرد، این نمایش مثل کارهای “افسانه ببر” و “حساب پرداخت نمی شه”  از دیگر متون این نویسنده است.

عامل که قصد دارد “یک سه‌گانه از “داریو فو” را تکمیل کند، یادآور شد: متن “جسد های پستی” را چهار سال است که به تئاتر شهر داده‌ام. گرفتن نوبت در سالن‌های دولتی به علت این که متقاضی زیادی دارند و شناخته شده هستند، کار دشواری است. به هرحال خودم بیشتر دوست دارم در تئاتر شهر نمایش‌ام را اجرا کنم.