نامه ۱۱۶ شاعر خارجی به خامنه‌ای برای آزادی دو شاعر ایرانی

۱۱۶ شاعر غیرایرانی در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته‌اند که در پرونده‌ی محکومیت مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی مداخله کند. این دو به زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

فرستنده : بهروز خسروی

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری

وبسایت مرکز انجمن قلم (پن) در ایالات متحده و همچنین شماری از رسانه‌های آمریکا از جمله نشریه نیویورک تایمز نامه سرگشاده‌ی ۱۱۶ شاعر غیرایرانی به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را بازتاب داده‌اند.

آنان در نامه‌ی خود با اشاره به “علاقه شخصی خامنه‌ای به شعر” از او خواسته‌اند که از جایگاه پرنفوذ خود در پرونده محکومیت مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی بهره گیرد و در راه عفو و آزادی آنان اقدام کند.

۱۱۶ شاعر غیرایرانی در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی به “سابقه‌ی او در سرودن شعر” و همچنین “تاریخ غنی شعرسرایی در ایران” اشاره کرده و با تکیه بر این نکته از او خواسته‌اند، اجازه ندهد که “با این رفتار بی‌رحمانه و توجیه‌ناپذیر خدشه‌ای بر این میراث وارد شود”.

بیشتر بخوانید: اعتراض‌ به احکام شلاق و زندان برای دو شاعر و یک فیلم‌ساز

این دو شاعر ایرانی که از چهره‌های صاحبنام در “غزل پست‌مدرن” ایران محسوب می‌شوند، روز ۲۱ مهر ماه به احکام سنگین محکوم شدند.

دادگاه انقلاب برای فاطمه اختصاری حکم ۵ /۱۱ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و برای مهدی موسوی، ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق را صادر کرده بود.

احکام مزبور علیه این دو شاعر در پی اتهاماتی مانند “توهین به مقدسات”، تبلیغ علیه نظام” و “روبوسی” صادر شده بود؛ اتهاماتی که امیر رئیسیان، وکیل‌مدافع این دو شاعر آن‌ها را بی‌اساس خوانده و رد کرده است.

پیشتر نیز سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به احکام صادره علیه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری انتقاد کرده و خواستار لغو آن شده بودند.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده که شماری از برندگان جایزه معتبر پولیتزر از جمله امضا‌کنندگان این نامه هستند. در میان آنان نام جان اشبری، مری کاری، بیلی کالینیز و رابرت پینسکی به چشم می‌خورد.