قطب الدین صادقی: پول محوری تئاتر ایران را مثله می‌کند

قطب‌الدین صادقی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تئاتر برای اندیشیدن به وجود آمده است، تصریح کرد: معتقدم نمایش‌های لوکس، پرزرق و برق و کم فرهنگ، برای هنر تئاتر به هیچ عنوان مناسب نیست.
وی افزود: نمایش‌های پر دکور و توام با رقص و آواز برای قشر نوکیسه‌ای است که به دنبال سرگرمی می‌گردند.
کارگردان تئاتر «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف با بیان اینکه ذات تئاتر، «فرهنگ و هنر» است، گفت: هنرمند اصیل تئاتر در چارچوب فرهنگ و ادب، نمایشی را به صحنه می‌برد تا در ارتقای فرهنگ هنری نقشی ایفا کند.
وی اظهار داشت: این در حالیست که امروزه به جای آفرینش و اجرای تئاتر، یک محصول تولیدِ تجاری عرضه را می‌کنند.
وی افزود: من به تئاتر فرهنگی و آموزشی اعتقاد دارم که این روزها جای خالی آن حس می‌شود و متاسفانه تئاتر عرصه‌ای برای دلالان کم فرهنگ شده که با تجاری‌سازی تئاتر آن را مثله می‌کنند.
این نمایشنامه‌نویس تئاتر در خصوص آسیب این نوع نمایش برای مخاطبان هنرهای نمایشی نیز گفت: قشر متوسط و با فرهنگ از جمله دانشگاهیان و دانشجویان از 18 تا 60 سال به عنوان حامیان اصلی تئاتر واقعی و اندیشه‌ورز، به دلیل مشکلات مالی دیگر نمی‌توانند تئاتر اصیل را دنبال کنند و به سالن‌های تئاتر بیایند.
وی افزود: این عقب نشینی به حذف هسته‌های اصلی فرهنگ تئاتر منجر می‌شود و فضایی باز برای به رخ کشیدن عده‌ای پولدار بوجود می‌آید که برای دیدن بازیگران چهره سینما از نزدیک به سراغ تئاتر که نه، نمایشی موزیکال و پرزرق و برق می‌آیند.
صادقی در پایان گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این روند که اکنون همه شاهد آن هستیم، تئاتر ایران را از جوهره محتوایی، اجتماعی، انسانی و انتقادی به طور کلی دور می‌کند.
وی گفت: جای تاسف است که در صورت تداوم روندی که اکنون بر تئاتر کشور حاکم است، نمایش‌هایی بی‌خاصیت و تفننی، جای تئاتر اندیشه ورز را خواهد گرفت.