انتخاب تئاتر اشرافی یا اندیشه‌ورز حق تماشاگر است

حسن باستانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه تئاتر اشرافی در ایران پدیده جدیدی محسوب می‌شود، تصریح کرد: ایرانیان با هر پدیده تازه‌ای دفاعی برخورد می‌کنند و پیش از اینکه برآیند یا بازتابی داشته باشد در مورد آن موضع‌ می‌گیرند.
وی با بیان اینکه باید به تئاتر لاکچری فرصت داد تا در کشور بازخورد خود را از سوی مردم نشان دهد، خاطرنشان کرد: به این ترتیب می‌توانیم میزان کمک یا آسیب‌رسانی این نوع تئاتر را به هنرهای نمایشی بسنجیم.
کارگردان نمایش «سفر سبز در سبز» با اشاره به اینکه این نوع تئاتر در تمام دنیا وجود دارد، اظهار داشت: نمی‌توانیم هنر را محدود کنیم تا همیشه به شکل سنتی و متداول به راه خود ادامه دهد باید به آن فرصت داد تا بتوانیم ارزیابی صحیح‌تری از وضعیت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در این فضا، حالت تدافعی برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه گرفته‌ایم، عنوان کرد: تئاتر مرفه، ثروتمند با بازیگران معروف و مشهور برای قشری از جامعه وجود دارد زیرا دنیای آنها را چنین موضوعاتی رقم می‌زند.
این نمایشنامه‌نویس ایرانی با بیان اینکه گفتن‌های مردم و هنرمندان روند را تغییر نمی‌دهد، بیان کرد: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم آگاهی دادن به مردم در مورد اهداف هنرهای نمایشی است اما نمی‌توانیم حق انتخاب را از آنها بگیریم.
وی افزود: تماشاگر می‌تواند انتخاب کند نمایش اشرافی را به تماشا بنشیند و یا به سراغ تئاتری برود که اندیشه‌اش را درگیر می‌کند و زیرساخت‌های ذهنی‌اش را می‌سازد.
باستانی با این پیشنهاد که باید اجازه داد این نوع تئاتر شکل بگیرد و اگر آسیب‌رسان بود مورد نقد قرار بگیرد، تاکید کرد: پیش از این بارها جنگیدیم تا تئاتر، موضوعی نشده و به بخش‌های دینی، دفاع مقدسی و مذهبی تقسیم نشود اما حرف ما شنیده نشد و البته امروز این بخش از تئاتر نیز مخاطبان خود را دارد.
وی افزود: امروز نیز با گفتن‌های ما روند اشرافی بودن برخی نمایش‌ها تغییر نمی‌کند هر گروهی که بخواهد به سراغ این نوع نمایش می‌رود و تماشاگران خود را هم خواهد داشت.
کارگردان نمایش بی‌کلام «مولود» خاطرنشان کرد: این مقوله از حیطه اختیارات مرکز هنرهای نمایشی نیز خارج است و این نهاد تنها وظیفه نظارتی خود را می‌تواند ایفا کند که در صورت صدور مجوز، کار دیگری از وی بر نمی‌آید.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه به شخصه به دنبال این نوع تئاتر نخواهد رفت، اظهار داشت: من به نمایش‌هایی با شکل و شمایل ایرانی، ملی و اساطیری علاقه بیشتری دارم اما با توجه به اینکه در کشور متنوعی زندگی می‌کنیم تئاتر نیز باید گوناگونی داشته باشد.
باستانی همچنین با اشاره به اینکه امسال قصد اجرای نمایش داش آکل را دارد، بیان کرد: به دنبال سالنی با شکل اجرایی طراحی شده برای این نمایش هستم و امید دارم این اجرا نیز مخاطبان خود را داشته باشد.