به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در ماههای اخیر زیرمجموعههای وزارت ارشاد اقدام به انتشار بخشی از هزینهکردهای مالی خود کرده است، فهرست ارقامی که در ابتدا توسط سازمان سینمایی و با درج مبالغ خرید و حمایت از آثار سینمایی منتشر شد.
در فهرست انتشاری مشخص بود چه کارگردان یا تهیهکنندهای بابت کدام فیلمش از دولت پول گرفته و البته میتوان فهمید با پول چه کرده است. هر چند این فهرست حواشی بسیاری داشت؛ اما گام مهمی در شفافسازی و شناخت رویه مجموعه سازمان سینمایی بود. این مهم سپس با انتشار ارقام هزینهکرد معاونت هنری دنبال شد تا با بررسی دو فهرست بتوان فهمید که به چه میزان معاونت هنری در حوزه تئاتر از گروههای جوان حمایت کرده است.
برای درک اهمیت ماجرا باید به گفتههای اخیر علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دقت کنیم که به یک روزنامه سینمایی گفته است «بنیاد سینمایی فارابی برنامه یک سالهای را تدوین کرده و به تایید هیئت امنای بنیاد رسیده که در حال حاضر و با گذشت 8ماه از سال بخش عمدهای از این برنامه انجام شده است. به لحاظ برنامه و بودجه ،اتفاقات مهمی در حوزه فیلم و حمایت از آن افتاده است و کماکان بنیاد فارابی حامی فیلمهای اول کارگردانان است.»
وی درباره روش حمایتی خود نیز گفته است که «امسال هم چه به صورت وام و چه به صورت مشارکت از چند فیلم اولی حمایت کردهایم.»
اگر نگاهی به فهرست حمایتی بنیاد رودکی به عنوان همزاد تئاتری بنیاد فارابی داشته باشیم، میتوان دریافت کمکهای مالی این بنیاد هیچگاه نصیب گروههای جوان تئاتری نشده است. رودکی نه تنها بابت اجرا در سالنهایش از گروههای جوان پولهای هنگفتی – در اشل تئاتر – دریافت کرده است؛بلکه برخلاف مصوبه سازمان مالیاتی کشور، اقدام به کسر 9درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز کرده است. رقمی که در هیچ سالن دیگری رخ نمیدهد.
وضعیت حمایت مالی از گروههای جوان و یا تئاتر اولیها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی نیز بغرنج است. تقریباً بخش مهمی از جامعه جوان تئاتری اطلاعاتی درباره روشهای حمایت مالی این اداره کل ندارند.
با وجود آنکه در اساسنامه انجمن هنرهای نمایشی از عباراتی چون حمایت و کسب وام استفاده شده است؛ اما تاکنون این نهاد هم موفق به جذب سرمایه برای حمایت از تئاتر اولیها نشده است.
تاکنون هیچ مصاحبهای درباره وضعیت حمایتی از تئاتر اولیها از سوی مدیران تئاتری منتشر نشده است و این نشان میدهد تئاتر هیچ برنامهای برای جوانان ندارد. نتیجه چنین رویهای ریزش شدید گروههای تئاتری پس از اولین اجراست که با ضرردهی شرایط برای بازگشت گروه به عرصه کار ناممکن میسازد.
این در حالی است که در فهرست انتشار یافته از سوی وزارت ارشاد در دیگر حوزههای هنری و فرهنگی ارقام قابل توجهی به فعالان فرهنگی اختصاص یافته است.