تئاتر دانشجویی هر روز یتیم‌تر می‌شود

یک کارگردان جوان از برخورد ظالمانه با تئاترهای دانشجویی و حمایت نشدن از آن‌ها انتقاد کرد.

مجید سیدآبادی، فارغ‌التحصیل کارشناسی کارگردانی، این روزها نمایش «پاره سنگ در جیب‌هایش» را که اجرای پایان نامه او در دانشگاه سوره بوده در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه برده است.

او ضمن توضیح درباره اجرای این نمایش به ایسنا گفت: هیچ نهاد یا جشنواره و فضای مشخصی از ما حمایت نکرده است، مثل اکثر کارهای دانشجویی که اگر در روند جشنواره‌ای نباشند هیچ کس از آن‌ها حمایت نمی کند و این تئاتر هر روز تنهاتر و بی‌کس‌تر راهش را ادامه می‌دهد، آن هم زیر بار هزینه‌هایی که با قرض و بدهی تامین می شود.

وی افزود: مهم‌تر از همه این است که با اجرای این آثار دانشجویی غالبا ظالمانه برخورد می‌شود و این نمایش‌ها هر روز بیشتر از قبل یتیم می‌شوند.

سیدآبادی درباره  متن «مری جونز» و مناسبات میان این نمایشنامه و جامعه ایرانی اظهار کرد: انتخاب نمایشنامه «پاره سنگ در جیب‌هایش» از یک مسئله شروع شد؛ مسئله‌ای که در اطراف‌مان زیاد دیده می‌شود؛ دو سیاهی‌لشکر در مدیوم سینما؛ مسئله‌ای به اسم آرزوی ستاره شدن یا دیده شدن. این موضوع بسیار شبیه سینما و تئاتر کشور ما است. حال اگر به جای اینکه سیاهی لشکر  جوانان عرصه تئاتر و سینما را جایگزین کنیم، جوانان زیادی در این عرصه زحمت زیادی کشیده‌ و سعی و تلاش زیادی کرده‌اند، اما پشت درهای سینما و تئاتر بدنه مانده‌اند.

این کارگردان جوان گفت: ما خواستیم این بخش از متن را پررنگ‌تر کنیم و بیشتر درباره هم نسل‌های خودمان و تفکراتشان حرف بزنیم تا اینکه برویم سراغ اِلمان‌ها و حرف‌های دیگر متن. در واقع می‌خواستیم در یک کار دانشجویی، حرف دانشجوهای این رشته را بزنیم و آن را بازنمایی کنیم، کما اینکه مخاطب این اثر هم دانشجوها هستند.

سیدآبادی اضافه کرد: اجرای این نمایش به شیوه رئالیستی پیش رفت هرچند به خاطر فضای خاص متن، نگاهی مینیمال داشتیم. از حدود یک سال پیش هم که این نمایش برای پایان‌نامه دانشجویی من حاضر می‌شد کار را شروع کردیم. به این ترتیب یک بار به عنوان پایان‌نامه دانشجویی در دانشگاه سوره تهران به صحنه رفت و از آن زمان تا به حال دستخوش تغییراتی شد تا درنهایت اثر فعلی آماده اجرا شد.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم از یک فرم ساده در اجرایمان استفاده کنیم، یعنی تلاش‌مان این بود که فرم به اندازه کار ساده باشد و مینیمال؛ همانطور که متن با استفاده از دو بازیگر چیزی بیشتر از 10 نقش را روایت می‌کند، ما نیز با یک فرم مینیمال همه چیز را در خدمت بازیگر و فضاسازی مبتنی بر بازیگر گرفتیم. سپس این فرم مینیمال را در همه عناصر استفاده کردیم از جمله صحنه، نور، لباس و همین مینیمال بودن ما را بیشتر به فضای سینما نزدیک کرد.

در نمایش «پاره سنگ در جیب هایش» صادق برقعی و وحید منتظری به ایفای نقش می‌پردازند و ترجمه این نمایش نیز به عهده حمید احیا بوده است.

در این نمایش که تا 20 آذر روی صحنه است، حمید پورآذری مشاور طراح صحنه، هادی شیخ الاسلامی مدیر تولید، المیرا رضایی دستیار کارگردان، مریم نورمحمدی طراح لباس، علی کوزه‌گر طراح نور، محمدرضا رحمتی اپراتور نور، سینا سرمدی طراح گرافیک، محمدرضا رحمتی ساخت تیزر، حسام زمانی آهنگساز، رومینا داوری روابط عمومی و تبلیغات، رها محمدی عکاس و مهران کریمی منشی صحنه به همکاری می‌پردازند.