توقیف “خانه پدری” بعد از دو روز اکران در یک سینما؛ کیانوش عیاری به سانسور فیلمش تن نمی‌دهد

ارسال کننده آقای علی تورج 7 دی 1393

تقاطع: فیلم “خانه پدری” به کارگردانی کیانوش عیاری که بعد از ۴ سال توقیف قرار بود در تعدادی از سینماهای ایران اکران شود، تنها بعد از دو روز نمایش در یک سینمای تهران، بار دیگر توقیف شد.

بر اساس اعلام قبلی، اکران محدود “خانه پدری” قرار بود در سالن‌های گروه سینمایی “هنر و تجربه” در تهران و شهرهایی چون گرگان، اصفهان و مشهد برای افراد بالای ۱۶ سال انجام بگیرد، اما بعد از آن‌که این فیلم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۴ و ۵ دی ماه) تنها در هشت سانس “سینما کوروش” تهران به نمایش درآمد، وزارت ارشاد دستور توقف دوباره‌ی اکران آن را صادر کرد.

در همین حال، خبرگزاری “ایسکانیوز” عصر روز جمعه با انتشار گزارشی از توقیف دوباره‌ی “خانه پدری” نوشت که کارگردان این فیلم «تا روز ۱۲ دی فرصت دارد تا با سانسور قسمت‌هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مشخص کرده اکران آن را از سر بگیرد در غیر این صورت توقیف فیلم ادامه خواهد داشت».

در واکنش به این خبر، شاهرخ دستورتبار، “مجری طرح” فیلم “خانه پدری” با بیان این‌که «بعید است کیانوش عیاری فیلم را سانسور کند»، به همین خبرگزاری گفت: «اگر قرار بود که عیاری موارد مورد بحث مجلس را از فیلم بیرون بیاورد ۴ سال پیش این کار را انجام می‌داد.»

در همین روز، وب‌سایت “کافه سینما” نیز با انتشار گزارشی از اکران “خانه پدری” به عنوان “یکی از کوتاه‌ترین اکران‌های تاریخ سینمای ایران” نام برد و نوشت: «با توجه به تحریم این فیلم در سالن‌های متعلق به حوزه هنری و شهرداری تهران و حواشی احتمالی روزهای آینده، مسوولان ترجیح دادند اکران این فیلم ادامه پیدا نکند.»

پیش از این، خبرگزاری “فارس”، متعلق به سپاه پاسداران از قول “منابع آگاه” در “حوزه هنری” نوشته بود که این سازمان وابسته به شهرداری تهران، “در ادامه سیاست پرهیز از اکران فیلم‌های سیاه و ضددینی”، از اکران “خانه پدری” در سینماهای زیرمجموعه خود جلوگیری خواهد کرد.

گمانه‌زنی درباره جلوگیری از اکران محدود “خانه پدری” بعد از چهار سال، زمانی افزایش یافت که مرتضی آقاتهرانی، نایب‌رییس اول “کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی” روز چهارشنبه (۳ دی) به خبرگزاری “فارس” گفت که این کمیسیون «محتوای این فیلم را مناسب نمی‌داند» و معتقد است «این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند».

این عضو جبهه پایداری اضافه کرده بود که “کمیسیون فرهنگی” در صحبت با مسوولان وزارت ارشاد، “نگرانی”های خود را انتقال داده است و نتیجه این صحبت‌ها، “عدم اکران” این فیلم خواهد بود.

این کمیسیون در کنار کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، پیش از این در ماه آبان، در نامه‌‌های جداگانه به وزارت ارشاد خواهان توقف اکران هشت فیلم شامل “خانه پدری”، “عصبانی نیستم”، “آشغال‌های دوست‌داشتنی”، “قصه‌ها”، “گزارش یک جشن”، “پاداش”، “خیابان‌های آرام”، و “صد سال به این سال‌ها” شده بودند. تمامی این فیلم‌ها دارای پروانه‌ی ساخت و نمایش هستند و برخی از آن‌ها در سال‌های گذشته در جشنواره‌‌ی دولتی “فیلم فجر” به نمایش درآمده‌اند.

“خانه پدری”، با بازی مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی و نازنین فراهانی، در سال ۱۳۸۹ با سرمایه‌گذاری مشترک موسسه “ناجی هنر” متعلق به نیروی انتظامی و بخش خصوصی در پنج اپیزود ساخته شد. با این وجود، پس از مدتی نیروی انتظامی خود به یکی از مخالفان این فیلم تبدیل گردید و سهم خود را به کیانوش عیاری، کارگردان فیلم فروخت.

داستان “خانه پدری” از سال ۱۳۰۸ خورشیدی و از صحنه‌ای آغاز می‌شود که پدر یک خانواده سنتی به همراه پسر پانزده ساله‌اش، دختر این خانواده را به دلیل مسائل ناموسی به قتل می‌رسانند و جنازه‌اش را در زیرزمین خانه دفن می‌کنند. صحنه‌ای که به مشکل اصلی این فیلم تبدیل شده و مخالفان، شرط اکران آن را حذف این صحنه عنوان کرده‌اند.

“خانه پدری” در مردادماه امسال، در هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران موفق شد سه جایزه اصلی بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی را از آنِ خود کند. این فیلم، سال گذشته در بخش خارج از مسابقه “جشنواره فجر” نیز به نمایش درآمد و عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داد.