محمدعلی اینانلو روزنامه‌نگار و مدرس طبیعت‌گردی درگذشت

محمدعلی اینانلو، روزنامه‌نگار، مجری تلویزیون و از مبتکران آموزش طبیعت‌گردی در ایران در سن ۶۸ سالگی بر اثر یک ضایعه مغزی درگذشت. قرار است پیکر او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شود.

محمدعلی اینانلو، روزنامه‌نگار و مدرس طبیعت‌گردی

محمدعلی اینانلو، روزنامه‌نگار و مدرس طبیعت‌گردی

فرستنده : آقای علی تبریزی

محمدعلی اینانلو، مجری تلویزیون، روزنامه‌نگار، کارشناس محیط ‌زیست و فیلم‌ساز طبیعت ایران که از شهریور ۱۳۹۴ در جدال با ضایعه مغزی بود سرانجام صبح شنبه (۱۲ دی/ ۲ ژانویه) در سن ۶۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

قرار است پیکر اینانلو در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شود.

او که در رشته ادبیات مدرک کارشناسی داشت در رسانه‌های مکتوب و تصویری ایران نیز سوابق متعددی دارد.

اینانلو همچنین دارای ۴۰ سال سابقه طبیعت‌گردی در ایران است و سفرهایش را به صورت نوشته و فیلم درآورده است. او از مبتکران اکوتوریسم (طبیعت‌گردی) کشور به حساب می‌آید و در مدت ۴۰ سال در زمینه محیط زیست مستندهای زیادی ساخته است، از جمله مستند علمی بینش، جهانگردی به جای نفت، توازن، طبیعت و طبیعت‌گردی و ایران جهانی در یک مرز.

ایرنا در مورد او می‌نویسد: «اینانلو که همواره دغدغه معرفی و حفظ طبیعت ایران را داشت درباره ظرفیت‌های طبیعت ایران می گوید اکوتوریسم ۸ شاخه اصلی دارد و ۸۰۰ شاخه فرعی که همه این‌ها در طبیعت ایران در دسترس شماست، از طرف دیگر کشور ما جوان‌ترین کشور دنیاست، یعنی با تربیت نیروهای جوان به این سمت به راحتی می‌توان این جاذبه‌ها را برای دیگران توضیح داد و تفسیر کرد.»

او مدیر و صاحب‌امتیاز مؤسسه آموزش و تحقیقات طبیعت (آموزش تخصصی اکوتوریسم) و مدیر‌عامل و صاحب‌امتیاز دفتر خدمات مسافرتی طبیعت ایران بود.

اینانلو سوابق رادیویی و تلویزیونی زیادی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گردانندگی برنامه‌های صبح‌ به‌خیر ایران، گردش و وزرش و ورزش از نگاه دو و تابستان ۶۹ اشاره کرد. حضور در فیلم‌های سینمایی “ارتفاع پست” و “رنگ ارغوان” به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از کارهای سینمایی او به حساب می‌آید.

محمدعلی اینانلو نزدیک به ۵۰ سال در مجلات و روزنامه‌ها نیز قلم زد. از جمله فعالیت‌های رسانه‌ای او می‌توان به سردبیری دو مجله ایران‌شناسی گردش و مجله ایران‌شناسی Silk Roud به زبان انگلیسی و همچنین مجلات “شکار و طبیعت”، جهانگردان و طبیعت اشاره کرد.

قرار است مراسم تشییع پیکر اینانلو روز دوشنبه (۱۴ دی) انجام شود.