تهران در اغما؛ روایت بهزاد شیشه‌گران از آلودگی هوای تهران

 

بهزاد شیشه‌گران طراح، گرافیست و نقاش سرشناس، مجموعه آثار خود با عنوان “تهران در اغما” را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

فرستنده : آقای علی تبریزی

سال هاست که بسیاری از هنرمندان در حوزه های متفاوت شعر، ادبیات، نقاشی و عکس به این قلمرو جغرافیایی و تاریخی، به تهران، خیره شده و سعی کرده‌اند خاطره ها، چهره ها و وعده روزهای بهتر این شهر را پاس بدارند.

تقدیر تهران اما با دود و دم گره خورده است؛ شهری که حتی جایی برای تنفس شهروندانی که عاشقانه دوستش می دارند، باقی نگذاشته است.

حالا اما بهزاد شیشه گران در یک اقدام بی سابقه با نمایش مجازی آثاری که تحت تاثیر آلودگی هوای شهر تهران در سال ۸۹ خلق کرده، زنگ خطر وارونگی هوای تهران را دوباره به صدا در می‌آورد.

بهزاد شیشه گران خود درباره این مجموعه آثار می گوید: “مجموعه آثار تهران در اغما در سال ۸۹ زمانی که تهران به خاطر هوای آلوده شرایط بسیار حساس و بی سابقه ای را در دنیا پیدا کرده بود شکل گرفت و در همان سال در گالری سیحون به نمایش درآمد.”

بهزاد شیشه گران شرایط شهری و هوای دگرگون شده و سنگین تهران را با سرفه های مدامش دستمایه خلق این مجموعه آثار قرار داد و فضای خاکستری و آلوده شهری را که مدام لابه لای ذرات معلق سرب، گاز و دود گم و پیدا می شد در بیست و پنج تابلو به تصویر کشید.

 

بهزاد شیشه گران درباره نمایش دوباره مجموعه آثار تهران در اغما می گوید: “امروز هم شرایط ما عوض نشده. الان هم شرایط تهران باز شرایط بسیار حساسی است که مرتب دولت مردم را از عبور و مرور در خیابان پرهیز می دهد، دانشگاه ها و مدارس تعطیل می شود و تهران همچنان خاکستری است. من فکر کردم تا زمانی که این وضعیت هست من نمی توانم به عنوان یک شهروند و هنرمند بی تفاوت از کنار این مساله رد شوم و باید هر روز یکی از این آثار را به نمایش بگذارم. این حداقل کاری است که من می توانم انجام بدهم هر چند آرزو می کنم که هر چه زودتر شرایط هوای تهران به حالت عادی طبیعی و قابل زندگی برگردد.”

بهزاد شیشه گران از معدود هنرمندان شناخته شده است که این روزها آثارش را در فضاهای مجازی به نمایش می گذارد و معتقد است باید به فضای مجازی همزمان با فضای حقیقی نگاه کرد.

آقای شیشه گران در این باره می گوید: “من همیشه نگاهم به هنر یک نگاه اجتماعی است و سعی می کنم آنچه را که در توانم هست، با بیشترین بیننده و مخاطب درمیان بگذارم. اگر شما به سوابق من نگاهی داشته باشید این امر را می بینید. حتی قبل از انقلاب تمام پوسترهای سیاسی یا فرهنگی که کار می کردم همه با سرمایه شخصی و با میل شخصی و بدون سفارش انجام می شد. این نگاه از زمانی که من هنرجو بودم شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است. نمایشگاه های متعددی هم با مضمون های اجتماعی گذاشتم و همیشه متاثر از فضایی که در آن نفس می کشم چه آنچه در دنیا اتفاق می افتد و چه آنچه که در جامعه ایران اتفاق می افتد همیشه موضوع کارم بوده و سعی کرده‌ام این نگاه را در قالب هنر و خلاقیت به جامعه برگردانم.”

بهزاد شیشه گران از چنین منظری به فضای مجازی به عنوان یک فضای جدی و تاثیرگذار می نگرد و اولین هنرمند شناخته شده ای است که امسال سه نمایشگاه مجازی را کنار نمایش آثارش در گالری های تهران تجربه کرده است.

 

بهزاد شیشه گران که فضای مجازی را فضای مناسب برای عرصه کار هنر می داند، به پیوند این فضا با مسائل اجتماعی اشاره می کند و می گوید: “در فضای مجازی کار می تواند بدون مرز پیش برود به بیرون از تهران و ایران برود و به اقصی نقاط دنیا برسد. حتی در خود شهر تهران هم، ترافیک، رفت و آمد مصیبت بار در این شهر، هزینه برپایی نمایشگاه و هر آنچه را که دست و پا گیر است می توان در فضای مجازی از میان برداشت. در این فضا، هر کسی می تواند کار را ببیند و نقد کند. من امروز فکر می کنم فضای مجازی از حقیقی هم حقیقی‌تر شده و این پدیده متعلق به عصر ماست و باید از آن استفاده کنیم.”

بهزاد شیشه‌گران، طراح، نقاش و گرافیست، متولد ۱۳۳۱ در تهران فارغ التحصیل رشته گرافیک است. او تاکنون نمایشگاه های متعددی در داخل و خارج از ایران برگزار کرده است.

طراحی آرم، جلد کتاب، مجله، طراحی حروف فارسی و تدریس طراحی، نقاشی و گرافیک از دیگر فعالیت های این هنرمند است.