کیوان ساکت: سالار عقیلی در دل مردم است، نمی توانند حذفش کنند

«سالار عقیلی» قرار بود در اولین روز اجرای «جشنواره موسیقی فجر» به همراه ارکستر بزرگ «وزیری» به روی صحنه بیاید اما حضور او در شبکه «من و تو» و مصاحبه چند دقیقه‌ای وی باعث موضع‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره او شده است.

فرستنده : آقای علی تبریزی

روز گذشته(دوشنبه) خبرگزاری «فارس» به نقل از ستاد خبری جشنواره از حذف این خواننده از ارکستر وزیری به دلیل مصاحبه با شبکه «من و تو» خبر داد. گزارش کامل موضع‌گیری‌ها را می توانید این جا ببینید.

«کیوان ساکت»، آهنگ ساز و سرپرست گروه وزیری سال‌ها است با سالار عقیلی کار کرده و در اولین اجراهایش با او همراه بوده است. «ایران وایر» از این آهنگ ساز درباره اتفاقاتی که برای خواننده گروه وزیری افتاده، پرسیده ‌است.

گفته می‌شود به خاطر حذف آقای عقیلی، شما دنبال خواننده هستید.

  • آقای عقیلی مصاحبه‌ای انجام داد و چیز بدی هم در آن مصاحبه نگفت اما تصمیم عجولانه مسوولان باعث شد ایشان فعلا از لحاظ مجوز خواندن مورد تایید قرار نگیرند. ما هم طبق هماهنگی‌ که با مدیر برنامه ایشان انجام دادیم، تصمیم گرفتیم از خواننده دیگری استفاده کنیم چون برنامه ما اعلام شده و ما با جشنواره فجر قرارداد بسته ایم. قراردادی که گروه وزیری با جشنواره دارد، با قراردادی که آقای عقیلی با جشنواره دارد، دو قرارداد کاملا جداگانه و متفاوت هستند. من به عنوان آهنگ ساز و سرپرست گروه با 45 نفر که بهترین نوازندگان ایران هستند، قرارداد دارم که شامل هم قرارداد رسمی و هم قرارداد اخلاقی است و آن‌ها برنامه‌ های خود را تعطیل و تمرین کردند و الان نمی‌توانیم کل برنامه را تعطیل کنیم. برای این‌گونه موارد ما همیشه خوانندگان ذخیره داریم. برای این‌که ممکن است خواننده ما بیمار شود، سرما بخورد، صدایش بگیرد و یا به هر دلیلی نتواند سر اجرا حاضر شود. بنابراین، از خواننده‌های رزرومان استفاده می کنیم. البته من بگویم که آقای عقیلی هنرمند بسیار خوبی است و مردم صدایش را دوست دارند و کارهای زیادی خوانده که برای مردم بسیار خاطره‌انگیز است. به نظر من، متولیان نظرشان را در مورد ایشان به زودی عوض خواهند کرد اما به هر حال، واکنش اول متولیان به گروه ما برخورد کرد.

یعنی به شما ابلاغیه‌ای داده شد یا تماسی گرفته شد که ایشان را حذف کنید؟

  • بله؛ هرچند که آقای «نوش آبادی»، سخن گوی ارشاد گفتند ایشان هنوز تکلیفش مشخص نیست اما ازطرف جشنواره چندین نفر با من تماس گرفتند که شما باید یک خواننده دیگری را انتخاب کنید. یکی از این‌ها خود آقای «نوربخش»، مدیر جشنواره بودند که بسیار اظهار تاسف کردند وگفتند مقامات بالا گفته اند ایشان فعلا در جشنواره شرکت نکنند. البته من نمی‌دانم مقامات بالا چه کسانی هستند. من دو روز دیگر در فرانسه برنامه دارم و به همین دلیل وقت زیادی برای تمرین نداریم و ناچار شدیم از خوانندگانی که رزرو هستند، استفاده کنیم. گمان می‌کنم خیلی زود متولیان و مسوولان نظر خودشان را اصلاح کنند چون وقتی مردم یک اثر هنری و یک هنرمند را  انتخاب می‌کنند، نمی‌شود یک شبه آن هنر و هنرمند را از دل مردم بیرون کرد.

چه خواننده‌هایی ذخیره بودند و جایگزین ایشان می‌شوند؟

  • البته کلمه جایگزین واژه مناسبی نیست چون هیچ‌کس جایگزین کس دیگری نمی‌شود. فقط به خاطر عدم حضور آقای عقیلی در این اجرا، ما از خوانندگان دیگری استفاده می‌کنیم. آقای «پوریا اخوان» و دو خواننده جوان دیگر هستند که دلم می‌خواهد آن ها را به جامعه موسیقی معرفی‌ کنم. اولین اجراهای آقای عقیلی هم با گروه وزیری به سرپرستی من بود و امیدوارم که این خواننده‌های جوان هم بتوانند از این فرصتی که برایشان فراهم شده، استفاده کنند. چون به نوعی می‌توانم بگویم که گروه وزیری با بهترین ارکستر معاصر ایران است و با ترکیبی از برجسته‌ترین نوازنده‌های ایران کار می‌کند.

شما مصاحبه آقای عقیلی را  تماشا کردید؛ نظرتان درباره مصاحبه چه بود؟

  • بله؛ تا جایی که من مصاحبه را شنیدم، ایشان حرف یا سخن نسنجیده‌ای علیه شئونات و مصالح کشور مطرح نکردند. مصاحبه صرفا یک صحبت هنری بود و اصلا وارد بازی‌های سیاسی هم نشد. به عقیده من، سیاست حذف به دلیل مصاحبه با یک شبکه، سیاست نادرستی است و غیر کاربردی بودن خودش را  در این سال‌ها نشان داده است. هر هنرمندی را که حذف می‌کنند، در دل مردم محبوب تر و فاصله مردم و مسوولان یک گام بیش تر می‌شود. بنابراین، به نظر من مسوولان باید تدبیر دیگری بیاندیشند تا به مردم نزدیک‌تر شوند نه این که با حذف هنرمندان مردمی، از آن ها دور شوند.