مدیر مسئول روزنامه بشارت نو: مصوبه ممنوع التصویری خاتمی را در صورت وجود ابلاغ کنید

خبرگزاری هرانا – با ابهام و سردرگمی مطبوعات و رسانه ها درباره ممنوع التصویر بودن سید محمد خاتمی، مدیرمسئول روزنامه بشارت نو در نامه‌ای کتبی خطاب به معاون اول قوه قضاییه و رئیس جمهور “رئیس شورای عالی امنیت ملی” خواستار ارسال تصویر کتبی مصوبه ممنوع التصویری محمد خاتمی به این نشریه شد. درخواست مشابه وی از دادستان کل کشور پس از گذشت ۷۵ روز هم چنان بی پاسخ مانده است،

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تارنمای یزدیان، در پی اعلام شفاهی وجود مصوبه ممنوع التصویری سید محمد خاتمی از طرف برخی از مسئولین قوه قضاییه، مدیر مسئول روزنامه بشارت نو چند ماه قبل با استناد به مواد قانونی، ابلاغ این مصوبه و ارائه تصویری از آن به این نشریه با توجه به قانون “انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات” مصوب ۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام را از دادستان کل کشور درخواست کرد که متن نامه درخواست روزنامه بشارت نو به دادستان کل کشور در شماره ۱۰۰۵مورخ ۰۵/۱۰/۱۳۹۴ این نشریه به چاپ رسید.

اما با گذشت بیش از ۷۵روز از زمان درخواست، تاکنون هیچ پاسخ و یا تصویری از مصوبه ممنوع التصویری سید محمد خاتمی به این نشریه ارسال نشده است.

این در حالی است که طبق ماده هشت قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» از زمان درخواست ارائه مصوبه، باید ظرف مدت ۱۰ روز به این درخواست پاسخ داده شود و حتی قانون، عدم پاسخگویی را جرم محسوب می کند.

رد مصوبه ممنوع التصویری توسط رییس جمهور

در هفته گذشته (روز یکشنبه ۱۶/۱۲/۱۳۹۴)، رییس جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور هم هست، در نشست خبری خود، وجود نداشتن هرگونه مصوبه در خصوص ممنوع التصویری سید محمد خاتمی (رئیس جمهور اسبق) را اعلام کرد و حتی طرح موضوع ممنوع التصویری و وجود مصوبه ای در این مورد در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را به شوخی تشبیه کرد و تاکید کرد که اگر به فرض هم مصوبه ای وجود داشته باشد، غیرقانونی است.

تاکید معاون اول قوه قضاییه به وجود مصوبه

اما یک روز پس از اظهارات رییس جمهور، معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور، از وجود مصوبه‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در خصوص ممنوع التصویری آقای خاتمی خبر داد و حتی ضمن اعلام شماره این مصوبه، علت اطلاع نداشتن رئیس جمهور از مصوبه مذکور را مشغله کاری دانست و سخنان وی را به شوخی تعبیر کرد.

در همان روز سخنگوی وزارت ارشاد نیز برای چندمین بار در خصوص ممنوع التصویری آقای خاتمی، بر وجود نداشتن مصوبه ای با تایید رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد.

سردرگمی رسانه ها در موضوع ممنوع التصویری

برابر ماده چهار آیین نامه تاسیس و نحوه فعالیت خبرگزاری های غیر دولتی مصوب ۱۳۸۴ کلیه مصوبات شورای عالی امنیت ملی در خصوص انتشار اخبار پس از ابلاغ رسمی (کتبی) برای خبرگزاری لازم الاتباع است و با توجه به اینکه مطبوعات در چارچوب آیین نامه ها و دستورالعمل های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند و برابر قانون چنانچه مصوبه ای در خصوص ممنوع التصویری فردی وجود داشته باشد، باید به وزارت ارشاد جهت ابلاغ به مطبوعات ارسال شود اما تاکنون چنین ابلاغی انجام نشده است.

حال با توجه به اعلام عدم وجود هرگونه مصوبه در شورای عالی امنیت ملی از طرف رئیس جمهور به‌عنوان رئیس این شورا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک سو و تاکید قوه قضاییه مبنی بر وجود مصوبه و ممنوع التصویر بودن سید محمد خاتمی از سوی دیگر، مطبوعات دچار سرگردانی شده اند و تکلیف آنها جهت انتشار اخبار و تصاویر رئیس سابق، مشخص نیست.

در همین راستا مدیر مسئول روزنامه بشارت نو جهت رفع ابهام در وجود مصوبه و بلاتکلیفی مطبوعات کشور، برای دومین بار طی درخواستی کتبی خطاب به معاون اول قوه قضاییه و رئیس جمهور (رئیس شورای عالی امنیت ملی) خواستار ارسال تصویر کتبی مصوبه در صورت وجود به این نشریه شده است.

این در حالی است که پاسخ به درخواست اولیه خطاب به دادستان وقت کل کشور، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی نیز علیرغم ارسال به دادستانی و انتشار در رسانه های مختلف، همچنان بی پاسخ مانده است.