(بدون عنوان)

.‎کمپین حمایت از آواز زنان‎s Foto.

شاید کمتر کسی بداند دانشگاه شهید باهنر کرمان با۲۰۰۰۰۰ مترمربع زیربنا، ۱۴ دانشکده و موسسه ی تحقیقاتی، حدود ۵۰۰ عضو هیات علمی، ۲۰۰۰۰ دانشجو و ۱۰۰۰ کارمند، که یکی از دانشگاه های برتر به لحاظ سطح علمی در ایران است، توسط مهندس علیرضا افضلی پور و همسرش با هزینه ی شخصی ساخته شد و نام این خیرین، امروز تنها بر سردر دانشکده ی پزشکی این دانشگاه دیده می شود: دانشکده ی پزشکی مهندس افضلی پور.

و بازشاید کمتر کسی بداند بانویی که سال ها در کنار مهندس افضلی پور زیست و به راستی همیار و همکار وی بود، یکی از نام آوران شایسته ی موسیقی بود که نام وی با آواز کلاسیک ایران گره خورده و یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان در این زمینه محسوب می شد.

این بانو که در خانواده ای اهل هنر و ادب زیست و پرورش یافت، فرزند فرخ صبا که خود نوازنده ی تاربود، نواده ی فتحعلی خان صبا ملقب به ملک الشعرا و عموزاده ی ابوالحسن صبا بود. فاخره ی دوازده ساله، به توصیه ی پسرعموی خود، نخستین آموزش ها را درمدرسه ی موسیقی کلنل علینقی خان وزیری با نواختن پیانو نزد مشیرهمایون شهردار دید. وی ابتدا آواز ایرانی را در محضر عبدالله دوامی، عبدالعلی وزیری، پرویز ایران پور و ابوالحسن صبا فرا گرفت، سپس آواز کلاسیک را نزد مادام سایارسکی شروع کرد اما با شروع جنگ دوم جهانی، شانس آموختن بیشتر از این معلم سوئدی را از دست داد و آموزش را با خانم لیلی بارا،
سولیست سابق اپرای وین، ادامه داد. آشنایی با لیلی بارا، باعث شد تا از فرصت اجرای کنسرتی با همراهی مشیرهمایون شهردار و ابوالحسن صبا برخوردار شود. متعاقب آن نیز دو کنسرت دیگر در باشگاه ارامنه و الیانس فرانسه همراه با لیلی بارا اجرا کرد . . .

از نمونه های اجرای وی، می توان به آثار زیر اشاره کرد: اپرای مادام باترفلای اثر پوچینی، در نقش سوسوکی، تراویاتای وردی (که هم در سالن وزارت فرهنگ و هنر و هم در تلویزیون، به اجرا درآمد)، اپرای ارفه و اریدیس اثر کریستف ویلبالد گلوک، اپرای جمیله از ژرژ بیزه، (اجرا شده در سالن سعدی)، اپرای کوزی فان توته اثر موتزارت، در نقش دورابلا (که در تالار وزارت فرهنگ و هنربه صحنه آمد)، اپرای دلاور سهند اثر احمد پژمان و به رهبری حشمت سنجری، در نقش آذر، اجرای قطعاتی از امین الله حسین و ثمین باغچه بان در رسیتال هایی جداگانه و… .

فاخره صبا در اوایل دهه ی ۱۳۴۰، کم کم از اجراهای حرفه ای کناره گیری کرد. اما همچنان تا مدتی به آموزش و تربیت هنرآموز می پرداخت. منصوره (بهجت قصری)، محمد نوری و شهلا میلانی از شاگردان آواز وی بودند.

استاد فاخره صبا، پس از ۲۲ سال خدمت هنری، به تقاضای خود، از مناسب دولتی کناره گرفت و بازنشسته شد. او پس از درگذشت همسرش، علیرضا افضلی پور، همچنان به دانشگاه کرمان و کتابخانه ی بزرگ آن، رسیدگی می کرد.

. . . یاد این ستارگان آسمان هنر ایران گرامی باد . . . روحش شاد