علی قمصری، آهنگساز و نوازنده تار میگوید علاوه بر خودش، دو عضو دیگر گروه “همنوازان حصار” از ادامه کار هنری منع شدهاند. او از ابلاغ کتبی این ممنوعیت و لغو کنسرتهای اصفهان و شهرستان صحنه نیز خبر میدهد
علی قمصری میگوید وقتی به او گفتند که “ممنوعالکار” میشود، به سیم آخر زد و موازنه صدا در همخوانی با خواننده زن را رعایت نکرد. به او ابلاغ شده که خودش و دو عضو دیگر گروه “همنوازان حصار” دیگر اجازه فعالیت ندارند.
در اجرای شامگاه سهشنبه ۱۸ دی (هشتم ژانویه)، مسئولان تالار وحدت در زمانی که قمصری ترانهای دو صدایی با هاله سیفیزاده اجرا میکرد، میکروفنها را قطع کردند. از قمصری خواسته شده بود بخش مربوط به شعر فروغ فرخزاد با صدای خواننده زن اجرا نشود، وگرنه جلوی کنسرت را خواهند گرفت.
این هنرمند گفته است: «بعد از اجرای تالار وحدت که با آن شرایط برگزار شد که صدا را قطع کردند و گفتند که ممنوعالکار خواهم شد، درست فردای آن شب، مرا از طرف حراست وزارت ارشاد خواستند و به من اعلام کردند که نه تنها من بلکه گروه “همنوازان حصار” از هر گونه فعالیت اجرایی ممنوع هستید و گفتند نامه کتبیاش را هم برای دفتر موسیقی فرستادهاند. همیشه روش این گونه است برای اینکه هنرمندان این نامهها را منتشر نکنند، نامه دست آنها نمیدهند و طبیعتا شفاهی اعلام میکنند بنابراین در این زمینه، مقامی رسمیتر از خود حراست نیست.»
قمصری خبر داده که اجرای اصفهان و شهرستان صحنه در کرمانشاه نیز با وجود فروش بلیطها ملغی شده است. گروه همنوازان حصار با انتشار اطلاعیهای از مردم خواسته پولهایشان را پس بگیرند.
او روایت کرده که قبل از شبی که میکروفنها را قطع کردند، حاشیههای دیگری برای گروه ایجاد شده بود: «یک شب اجازه ندادند بادی پرکاشن و نوازندههای فرم روی صحنه بیایند. شب دیگر نامه لغو کنسرت را جلوی من گذاشتند که باید خانم سیفیزاده روی استیج نیاید و از من تعهد گرفتند که هم آوایی را رعایت کنم… شب چهارم کنسرت ما که شب دوم برنامه تالار وحدت میشد، یک ساعت و نیم قبل از اجرا آمدند و گفتند شما نباید این قطعه را با خانم سیفیزاده اجرا کنید و اگر اجرا شود ما صدای ایشان را قطع میکنیم. گفتم ما اجرا میکنیم و مسئولیتش را هم میپذیریم.»
قمصری توضیح داده که فیلمهای مورد مشاهده مسئولان ارشاد از اجراهای قبلی، با موبایل گرفته شده که فرکانس صداهای زیر را تقویت میکند و حساسیتها نسبت به این که صدای خواننده زن بر صدای همخوان مرد میچربد از این فیلمها ناشی میشد.
این آهنگساز گفته که در سه شب نخست کنسرت، اصل توازن در همخوانی را رعایت کرد اما وقتی کار به قطع میکروفن کشید، خواندن را به هنرمند زن سپرد: «من آنجا به عمد رعایت نکردم چون به من گفته شده بود که از فردا ممنوعالکار میشوی و آنجا با خیال اینکه آیندهام معلوم شده، به سیم آخر زدم. الان صادقانه میگویم که من شب آخر کنسرت، موازنه صدا را اصلا رعایت نکردم.»
قمصری در نخستین واکنشها گفته بود: «دیشب آرام و مطمئن روی صحنه رفتم. مطمئن از این که اعتقادم را نفروختم. دیگر از آزارها، بازخواستها، تهدیدها، لغو اجراها، توهینها و تعهد گرفتنها خبری نیست.» او در اینستاگرام نوشت شاید موسیقی ایران جای امثال او نیست: «شاید من به قول خودشان بعضی معادلاتشان را به هم میزنم. شاید به نظر خیلی از دوستان دیشی تصمیم اشتباهی گرفتم اما اصلا پشیمان نیستم…»
علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار و متولد ۱۳۶۲ است. او تاکنون در بیش از ٧٠ فستیوال جهانی حضور داشته است. انتشار ۱۵ آلبوم در ایران و فرانسه با صدای همایون شجریان، علیرضا قربانی و محمد معتمدی، برگزاری کارگاههای آموزشی در دانشگاههای UBC کانادا و کنسرواتوارهای بارسلون و پاریس، اجرای پروژه ارکسترال “شیپور صلح”، اجرای پروژه “تار ایرانی، عشق جهانی” با کوارتتهای کشورهای مختلف و انتشار کتاب “هارمونی ایرانی” از دیگر فعالیتهای او در حوزه موسیقی هستند.
او در سال ۲۰۱۷ نیز با هاله سیفیزاده در “فستیوال آواز زنان ایران” در برلین شرکت داشت.
کنسرت زنان برای زنان به صورت تکخوانی مجاز است و به صورت همخوانی برای آقایان نیز مجاز محسوب میشود اما خوانندگان زن در عمل با سنگاندازیهای مستقیم و غیرمستقیم و رویکردهای سلیقهای روبرو هستند.
چند سال قبل، وقتی داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی، اعلام کرد خواسته مهم این مرکز پخش شدن صدای زنان است، زیر فشار واقع شد و از مقام خود کناره گرفت. او خواستار اصلاح شیوه ممیزی در حوزه موسیقی، صدور مجوزها، تامین سالن اجرای کنسرت و نمایش سازها در تلویزیون شده بود.