سردبیر بی قانون: از ترس دلواپسان ویژه نامه انتخابات نداریم

سردبیر بی قانون: از ترس دلواپسان ویژه نامه انتخابات نداریم

مسعود مرعشی، سردبیر «بی قانون» می گوید: معمولا زمان نزدیک انتخابات فضا برای طنزنویسان بازتر می شود، اما در حال حاضر با توجه به زندانی شدن یک کاریکاتوریست، هادی حیدری، باید بیشتر احتیاط کرد. او همچنین تاکید می کند که ترس از جوسازی رسانه های دلواپس کار را مشکل تر کرده است. 

فرستنده : آقای علی تبریزی

مسعود مرعشی ، طنزپرداز و سردبیر ضمیمه «بی قانون» (در روزنامه قانون) در گفت‌وگویی به خبرگزاریایسنا گفته است که خط قرمزها در ایران در حوزه طنز مبهم و «سلیقه‌ای» هستند.

وی گفته است «خط قرمزها به طنزنویس، رسانه‌ای که در آن طنز می‌نویسد و فضای روز جامعه بستگی دارد.»

او با بیان این‌که در نشریات مختلف بر اساس مشی و طرز تفکر حاکم‌شان سخت‌گیری‌ها کمتر یا بیشتر می‌شود، اظهار کرد: «در مورد خط قرمزها چند نکته وجود دارد؛ اول آن‌که خط قرمزها در کشور ما خیلی مشخص نیست و مرز و چارچوب معینی ندارد. همزمان در رسانه‌های مختلف خطوط مختلفی اعمال می‌شود.»

او گفته است با توجه به اینکه خطر قرمزها مشخص و «شفاف» نیستند، «، افراد با تکیه بر تجربه شخصی این انتخاب‌ها را انجام می‌دهند.»

مرعشی همچنین درباره تغییر خط قرمزها در دوره انتخابات می گوید:  «در شش ماه نزدیک به انتخابات طنزنویس‌ها می‌توانستند راحت‎تر بنویسند. به شکلی طنز در این زمان ارج و قرب بیشتری پیدا می‌کرد و طنزنویس‌ها کمتر نگران نزدیکی به خط قرمزهای فرضی بودند. اما در حال حاضر با توجه به زندانی شدن یک کاریکاتوریست، هادی حیدری، فضا به شکلی شده که یک‌سری احتیاط‌های فردی رعایت می‌شود.»

این طنز پرداز با اشاره به اینکه فضا بازتر نشده است می‌گوید: «همه با احتیاط پیش می‌روند تا در زمان انتخابات در جامعه سوءتفاهم ایجاد نشود و بالطبع برای طنزنویسان و کاریکاتوریست‌ها مشکلی پیش نیاید.»

سردبیر بی‌قانون با بیان این‌که دیده شدن طنز حساسیت را بر آن بیشتر می‌کند، می گوید: «برخی نشریات که زیاد دیده نمی‌شوند، بر آن‌ها حساسیت کمتری وجود دارد. اما نشریاتی همچون بی‌قانون که در فضای رسمی مطبوعات و فضای مجازی بیشتر دیده می‌شوند، باید دقت و وسواس بیشتری هم به خرج بدهند چون بسیاری منتظرند از آن‌ها اشتباهی سر بزند و آن را به یک دردسر بزرگ تبدیل کنند.»

وی می افزاید: «در همین راستا ما در آستانه انتخابات احتیاطمان را بیشتر کردیم تا سوءتفاهمی ایجاد نشود. تا الان راجع‌به ویژه‌نامه‌ای درباره انتخابات فکر نکرده‌ایم، باید ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. در طنزهای روزانه به هر حال به مساله انتخابات می‌پردازیم؛ اما بعید می‌دانم به صورت یک ویژه‌نامه به این موضوع پرداخته شود.»

این طنزنویس درباره دلایل نپرداختن به موضوع انتخابات به صورت ویژه بیان کرد: «یک مقدار احتیاط می‌کنیم. زمانی که درباره موضوعی این‌چنین به شکلی ویژه کار کنید ممکن است یکی از نشریات و سایت‌ها به اصطلاح دلواپس تعابیری استخراج کنند که به ذهن شما خطور هم نمی‌کند، اما جوسازی آن‌ها مشکل‌ساز می‌شود.»