وارثِ آوارِ عالی قاپو کیست؟

نگرانی‌ها تمامی ندارند؛ دلهره‌هایی که هر بار با شنیدن خبری از نوع یک اتفاق پرهجمه در بناهای تاریخی ایجاد می‌شوند. چه خبری درباره حضور بیش از حد گردشگران در یک بنای تاریخی باشد و چه احتمال عبور مترو از زیر میدان نقش جهان یا خبرِ برگزاری کنسرتی بدون مخاطب و در قالب پخش زنده در اینستاگرام. هر کدام به تنهایی برای تاریخِ کشور یک هشداردهنده‌اند؛ هشداری که از سال‌ها قبل تا امروز همه بناهای تاریخی به دوش می‌کشند، بدون هیچ یاریگری.

 کرونا و رعایتِ درخواست‌ها برای فاصله‌گذاری اجتماعی در طول دست‌کم دو ماه گذشته، یک طرف داستانِ لایوِ اینستاگرامی است که متولیانی شهری اصفهان برای هفته فرهنگی اصفهان و روز ملی خلیج‌فارس برگزار کردند، اما طرف دیگرِ داستان در شرایطی که متولیان نخست تلاش کردند با انتشار فیلمی همه چیز را عالی و به نفع «عالی‌قاپو»یِ میدانِ نقش جهان نشان دهند، به انتخاب مکان برمی‌گردد؛ انتخابی که پیش از این هم دیگر بناهای تاریخی اصفهان مانند «چهل‌ستون» را هدف قرار داده بود و البته هر کدام از این انتخاب‌ها به چه بهایی؟

عالی قاپوی تاریخی تازه مرمت شده‌ای که حتی در زمانِ مرمت نیز با اعتراضِ کارشناسان همراه بود!