گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در مرداد ماه ۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در مرداد ماه ۱۳۹۹

 

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر
  • هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش مرداد ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

چیزی که پسر خسرو شکیبایی از پدرش به ارث برد 

چند سال قبل بود که رامبد جوان برنامه ۲۲ مرداد خندوانه را به چپ‌دست‌ها اختصاص داد و تعدادی از آنها را به این برنامه دعوت کرد. یکی از مهمانان این برنامه پوریا شکیبایی، پسر زنده‌یاد خسرو شکیبایی بود. در آستانه روز جهانی چپ‌دست‌ها با او هم‌صحبت شدم تا از دنیای چپ‌دست‌ها برایمان بگوید.

شباهتم به پدرم جای تعجب ندارد! پوریا شکیبایی در این گفت‌وگو در لابه‌لای حرف‌هایش از دو کلمه زیاد استفاده می‌کرد: خانم‌جان و قربونتون برم. به او گفتم این تکیه‌کلام‌ها را در سریال خانه‌سبز زیاد شنیده‌ام. اینها را پدرتان به سریال برد چون کلمات و واژه‌های خودش بودند و به شما هم ارث رسیده همان تکیه‌کلام‌ها؟ می‌گوید: مسلما نزدیک‌ترین آدم‌ها به من که از آنها آموخته‌ام و کلام‌شان در جانم نشسته کلمات و واژه‌های پدر و مادرم هستند اما این‌که بخواهم ادای پدرم را دربیاورم و هرجور شده خودم را به او بچسبانم‌؛ نه هرگز! این‌ که برخی می‌گویند من دارم از پدرم تقلید می‌کنم باید در جواب‌شان بگویم ژن پدرم در وجود من در جریان است، من همه وجودم را از پدر و مادرم دریافت کرده‌ام. مگر من غریبه‌ام که بخواهم ادای خسرو شکیبایی را دربیاورم؟ اتفاقا اگر شبیه او نبودم باید جای سوال می‌بود.! این کلمات را اگر از پدرم شنیده‌اید و اکنون از من می‌شنوید به این دلیل است که من همه کلماتی که همه آدم‌ها باید در ابتدای زندگی بیاموزند و از پدر و مادر می‌آموزند من نزد ایشان آموختم و کاملا طبیعی است.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

خاموشی سالن‌های «تئاتر کودک»/ فرم خسارت پر کردیم اما حمایتی نشد!  

کارگردان نمایش کودک «افسانه پری دریایی» با گلایه از بی‌توجهی دولت به هنرمندانی که در بحران کرونا آسیب دیده‌اند، عنوان کرد نمایش‌های کودک بدون حمایت و تماشاگر به اجراهای خود ادامه می‌دهند. رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» که این روزها در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: شرایطی که در حال حاضر گروه‌های نمایشی با آن روبرو هستند برای همه یکسان است و با آن کنار می‌آیند اما مشکل اصلی من با اداره کل هنرهای نمایشی است که دقیقاً زمانی که باید به داد هنرمندانش برسد بیشتر آنها را اذیت می‌کند.

مدیران ارشاد پشت میزنشینی را رها کنند

هوشنگ جاوید مدرس، پژوهشگر و کارشناس شناخته شده موسیقی نواحی ایران با انتشار یادداشتی نسبت به برخی سیاست‌های مدیریتی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در حوزه موسیقی نواحی به طرح مواضعی انتقادی پرداخت. در یادداشت هوشنگ جاوید آمده است: «من همواره از همان ابتدای ایجاد پستی به نام مسئول موسیقی در ادارات استانی وزارت ارشاد پرسیدم: کار اینها چیست؟ اگر قرار باشد این مدیران پشت میز نشین باشند و کارت ورود و خروج بزنند هیچ اتفاقی در موسیقی استان‌ها نخواهد افتاد. همین هم شد، بعد از چهل سال، هیچ نشانی از هنرمندان به طور جدی در استان‌ها نداریم، این در حالی است که ده‌ها بار بانک اطلاعاتی هنرمندان تشکیل شد، اما الان ناکارآمدی آنها هم به چشم می‌آید، چون با تعویض مدیریت‌ها به طور کلی این گردآوری اطلاعات به فنا رفته و روز از نو روزی از نو!!

 مجری توهین می‌کند تلویزیون پخش می‌کند! 

صحبت‌های این مجری در شبکه یک سیما در حالی خشم پرسپولیسی‌ها را برانگیخته است که دو روز قبلش، علی مرادی، یکی از مجریان شبکه سه، استوری‌ای منتشر کرد و با کنایه به قهرمانی پرسپولیس در توهینی زشت نوشت: «وقتی پای اسب را ببندی، خر قهرمان می‌شود». او اسب را به رنگ آبی و خر را به رنگ قرمز در استوری‌اش منتشر کرد تا هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. رویداد۲۴ هنوز زمان زیادی از قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم نمی‌گذرد که حواشی‌اش سر از تلویزیون درآورده و باعث دلخوری سرخ‌پوشان شده است! ماجرا مربوط به رفتار دو مجری در شبکه‌های یک و سه سیماست که یکی روی آنتن زنده و دیگری در صفحه مجازی‌اش قهرمانی پرسپولیس را به سخره گرفته‌اند؛ اولی آن را به مسعود سلطانی‌فر و وزارت ورزش ربط داده؛ ولی دیگری، توهین زشتی کرده که خشم هواداران، مسئولان و بازیکنان باشگاه پرسپولیس را برانگیخته است.

درخواست پرویز پرستویی برای به تعویق انداختن کنکور  

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پرویز پرستویی در واکنش به تعویق انداختن کنکور سال 99 در پست اینستاگرامی خود نوشت: مسئولین محترم کنکور بنده نه تصمیم گیرنده هستم و نه تخصص در این کار دارم. اما امروز بکرات پیام داشتم و دارم از کنکوری های عزیز،که از شما خواهش کنم به دلائل ذیل در این شرایط سخت کرونایی که هر ۹ دقیقه یک نفر جان خودرا براثر کرونا ازدست میدهد، کنکور را به وقت دیگری موکول فرمایید. فقط و فقط بخاطر معضل کرونا نه تنبلی و … لطفا به درد و دل یک نمونه از سه میلیون نفر گوش بسپارید.

بازداشت ها

صدور و اجرای حکم

علمی ، فرهنگی 

تخریب بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم در دامغان!  

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از توقف عملیات تخریب دیوار تاریخی باروی دامغان خبر داد. مهدی قاسمی29 تیر ماه با اعلام این خبر افزود: به دنبال گزارش مردمی درخصوص تخریب قسمتی از دیوار بارو در شمال شرقی دامغان، نیروهای یگان حفاظت دامغان، همراه با ماموران کلانتری ۱۱ دامغان در محل حاضر شدند و با پیگیری فوری و دستور دادستان مبنی بر توقف عملیات، از تخریب بیشتر دیوار جلوگیری شد.

 

تیغ بی‌توجهی را از گلویِ تاریخ اصفهان بردارید  

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف که پس از کشف کارگاه‌های ذوب فلز و تولید عصارۀ انگور دورۀ اشکانی، همچنین بقایای اسکلت یک اسب، اخیراً به یک تصفیه‌خانۀ آب در این محوطه رسیده، از بی‌توجهی مسئولان به این یافته‌های مهم تاریخی ابراز گلایه کرد و گفت: متأسفانه تاکنون هیچ رسیدگی ویژه‌ای به تپه اشرف نشده و من دیگر از درخواست کردن ناامید شده‌ام. علیرضا جعفری زند، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تازه‌ترین یافته‌های تاریخی در تپه اشرف اظهار کرد: طی روزهای گذشته یک چاه سنگی در این محدوده پیدا کردیم که به سبک چاه‌های سنگی تخت جمشید بود و انتهای آن به صخره می‌رسید. متأسفانه میسر نشد که ما کنار این چاه را کاوش و بناهای مرتبط با آن را پیدا کنیم اما اکنون در محوطۀ دورۀ اشکانی به دو چاه دیگر رسیدیم که به فاصلۀ چهار متر از یکدیگر قرار دارند.

در جامعه مطالبه دیدن فیلم‌ خارجی بر پرده سینما وجود ندارد

همواره اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران با مخالفت و موافقت‌های بسیاری همراه بوده و در این بین معمولاً مخالفان اکران این فیلم‌ها موفق به جلوگیری از این اتفاق شده و هر چند سال یک بار این موضوع در بین اهالی سینما مطرح می‌شود. با تعطیلی طولانی مدت سینماها و بازگشایی ناموفق سالن‌های سینما که استقبال چندانی از فیلم‌ها صورت نگرفت ایده‌های مختلفی برای استقبال مردم و ریسک کمتر برای فیلم‌های ایرانی مطرح شد که یکی از این ایده‌ها می‌تواند اکران فیلم‌های خارجی باشد.

از بین رفتن بافت سنگی «ورکانه»  

مسئول اصطبل «مری لیلی» در روستای هدف گردشگری ورکانه گفت: از بین رفتن بافت سنگی «ورکانه» این روستا را از صف ثبت در یونسکو خارج می‌کند. حامد کزاری اظهار کرد: کوچه‌های روستای سنگی «ورکانه» از چهار سال قبل تاکنون نابود شده است، این روستا در صف ثبت یونسکو بود که با شرایط موجود ثبتی وجود نخواهد داشت.

خانواده ها نگران وضعیت بهداشتی حوزه های برگزاری کنکور نباشند

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: خانواده های داوطلبان کنکور از سلامت و رعایت نکات بهداشتی حوزهای آزمون سراسری در استان اطمینان داشته باشند و نگران نباشند.کوروش مودت سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به مصوبات شورای آموزش و پرورش خوزستان یکی از دغدغه های اصلی مسوولان استان و دستگاه های مربوطه در برگزاری کنکور رعایت پروتکل های بهداشتی با توجه به بیماری کرونا در حوزه های امتحانی است و به همین منظور با همکاری شهرداری و آتش نشانی وهلال احمر به عنوان پشتیبان کار ضدعفونی و گندزدایی حوزه های برگزاری کنکور در استان قبل و بعد از آزمون انجام می شود.

چه خبر از آلبوم گم‌شده کاخ گلستان؟  

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان در حالی گم شدن یک آلبوم دوره ناصری را با ۱۰۰ قطعه عکس کوچک از این مجموعه جهانی تایید می‌کند که هنوز از ابعاد مفقود شدن این مجموعه تاریخی که ارزش چندمیلیاردی روی آن گذاشته شده، خبری منتشر نشده است. به گزارش ایسنا، خبرِ مفقود شدن یکی از آلبوم‌های ارزشمند کاخ گلستان متعلق به دوره ناصری که مدتی است مسوولان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ متوجه نبودن آن شده‌اند و روز سه شنبه برای نخستین بار منتشر شد، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. هرچند اکنون آفرین امامی _ رییس مجموعه جهانی گلستان _ در توضیحاتی به بیان برخی ویژگی‌های این مجموعه گم‌شده اشاره کرده اما همچنان نه توسط او و نه دیگر مسوولان وزارتخانه میراث فرهنگی هیچ حرفی از سرنوشت این مجموعه به بیرون درز نکرده است، فقط صحبت‌ها نبود این آلبوم را به صورت رسمی تایید می‌کنند و البته زمانِ مفقود شدن آن را به روزهای دورتری نسبت می‌دهند.

کمبودها و محرومیتها

قادر آشنا: کمک هزینه اجراهای نمایشی پرداخت نشود، برخورد می‌کنیم 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری گروه فرهنگی ایرنا درباره گلایه کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» نسبت به عدم پرداخت کمک هزینه ۵۰ درصدی طبق وعده مرکز هنرهای نمایشی همزمان با آغاز اجرای این گروه نمایشی، گفت: مساله عدم پرداخت غیرممکن است؛ اگر باشد برخورد می‌کنیم.

فرجام یک قانون بی سرانجام برای موسیقی 

«قانون ۱۰ درصد کنسرت‌ها»؛ عنوانی که حتی یادآوری آن برای اهالی حوزه موسیقی چندان خوشایند نیست. به گفته آنها این قانون در صورتی که ادامه پیدا می کرد، می‌توانست حرفه شان را مختل و حتی باعث ورشکستگی عده زیادی شود. به گزارش ایسنا، اردیبهشت سال گذشته بود که خبر تصویب این قانون رسانه‌ای شد و فریاد عده زیادی از اهالی و فعالان حوزه موسیقی را درآورد. قرار بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰ درصد از بهای بلیت کنسرت‌ها را در تهران و کلان‌شهرها به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. در همان زمان خانه موسیقی متنی را در اعتراض به این قانون منتشر کرد و آن را غیرکارشناسی خواند و از وزیر ارشاد خواست که به هر شکل ممکن برای جلوگیری از اجحاف به حقوق هنرمندان و فعالان موسیقی اقدامات لازم صورت بگیرد.

رضا فیاضی: کرونا همه چیز مرا نابود کرد

رضا فیاضی بازیگر سریال «زی زی گولو» پیرامون دلیل بازگشت خود به شهر تهران گفت: پیشتر در شهر کیش زندگی می‌کردم و سال‌ها در آنجا مشغول به فعالیت بودم، در جزیره کیش یک کتابفروشی داشتم و در کنار آن یک تماشاخانه احداث کرده بودم، اما متاسفانه کرونا همه چیز مرا نابود کرد و پس از آن به تهران بازگشتم. وی در همین راستا ادامه داد: من همچنان بر نیت قبلی خود یعنی حضور یک تماشاخانه عروسکی در جزیره کیش اصرار دارم، نامه نگاری‌های فراوانی هم انجام داده‌ام تا بتوانم بار دیگر تماشاخانه عروسکی در کیش را فعال کنم. بنده معتقدم که باید بیشتر به نسل کودک و نوجوان اهمیت دهیم، سرمایه گذاری برای این نسل آینده را کشور را رقم می‌زند.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

جشنواره نمایشگاهی اقوام ایرانی در رشت لغو شد 

معاون استاندار گیلان برگزاری جشنواره نمایشگاهی اقوام ایرانی در رشت را برای پیشگیری از گسترش شیوع کرونا لغو کرد. به استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری همایش‌ها، سمینار‌ها و گردهمایی‌ها در مناطق با وضعیت قرمز، برگزاری جشنواره نمایشگاهی اقوام ایرانی در این استان لغو شد.

مطبوعات

«دورهمی از سیاست‌های جمهوری اسلامی پیروی نمی‌کند»  

«دورهمی ‌در چند قسمت اخیر خود، با دعوت از چند فرد مسئله‌دار نشان داده که از سیاست‌های کلان فرهنگی جمهوری اسلامی پیروی نمی‌کند و گاه با دعوت افراد خاص، مسیری نامطلوب را زیرکانه تعقیب می‌نماید. یکی از این میهمانان فردی تئاتری بود که در نقش یک چپ دوآتشه ظاهر شده بود و حین گفت‌وگو با مجری برنامه، از اصطلاحات کمونیستی بهره می‌برد!»

حاکمیت علاقه دارد فضای قابل کنترل رسانه‌ای داشته باشد   

محمدعلی همایون کاتوزیان در نظریه «تضاد دولت و ملت» خود از تضادی می‌گوید که در غیبت طبقات اجتماعی در جامعه ایران و سلطه یکجانبه دولت بر آن، همواره در مناسبات میان دولت و جامعه برقرار بوده است. کاتوزیان دولت و جامعه ایران را در طول تاریخ (تا آغاز سلطنت دوره رضاشاه) استبدادی می‌خواند؛ استبدادی که از انحصار دولت در مالکیت زمین شکل گرفته و به او قدرت نظامی و دیوانی بالایی داده که بتواند همواره بر بخش‌های مختلف جامعه مسلط باشد.

هنرمندان زندانی

آزادی زندانیان مطبوعاتی                                     

آزار جنسیتی                   

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران