گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اسفند ماه ۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اسفند ماه ۱۳۹۹

 

 

 

 

                                         تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر
  •  هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش اسفند ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

 محمدرضا نوید، هنرمند آینه‌کار درگذشت

محمدرضا نوید (هنرمند آینه‌کار) بامداد روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در سن هشتاد سالگی دارفانی را وداع گفت. این هنرمند برجسته هنر سنتی آینه‌کاری، از خادمین بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) بوده است. همچنین آینه کاری بناهای مذهبی دیگری همچون حرم امام‌حسین (ع) در عراق، حرم حضرت رقیه (س) در سوریه، امامزاده حسن تهران و حرم بی‌بی شهربانو در شهرری نیز از دیگر کارهای ماندگار آن مرحوم است.

برای روز جهانی راهنمایان گردشگری بی‌اهمیت نگذریم

رییس دانشکده علوم گردشگری به مناسب روز جهانی راهنمایان گفت: در دنیایی که سفر به‌عنوانِ ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، هدایت سفر و گردشگری اهمیت بیشتری یافته است و نمی‌توان بی‌اهمیت از کنار آن عبور کرد. در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند، درحالی که بیمه و درآمد حاشیه‌ای دیگری نداشته‌اند. منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری ـ در یادداشتی که به مناسبت ۲۱ فوریه روز جهانی راهنمای گردشگری در اختیار ایسنا قرار داده، تاکید کرده است که دولت، سیاستگذاران و متولیان حوزه گردشگری به نقش راهنما در توسعه فعالیت‌های گردشگری بیشتر اهمیت دهند.

بازتاب‌های صحبت‌های وزیر اطلاعات درباره سفارش ساخت فیلم و سریال

اظهارات اخیر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در تأیید تولید فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به سفارش این نهاد امنیتی، تحلیل‌های قبلی درباره هر چه امنیتی و نظامی‌تر شدن تولید محصولات نمایشی در سال‌های اخیر را تقویت کرد. هفته گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نام فیلم‌های و مجموعه‌های تلویزیونی تولید شده از سوی این نهاد امنیتی را اعلام کرد. او تأیید کرد که فیلم‌های «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «شبی که ماه کامل شد»، «روز صفر» و سریال‌های «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رویا» و «خانه امن» به سفارش این نهاد امنیتی تولید شده‌اند.

 

سرکوب؛ «نقش منفی» دوست‌داشتنی سینمای ایران

آقای سرکوب با بازی در نقش یکی از برادران آق‌منگل در فیلم سینمایی قیصر جرقه حضورش در نقش منفی فیلم‌های سینمای پیش از انقلاب زده شد. به گونه‌ای که این روند در دیگر فیلم‌ها هم از مخاطب جواب مثبتی گرفت. هنرپیشه مکتب تئاتری اصفهان با چهره خاصی که داشت در فیلم‌های بابا شمل و طوقی (علی حاتمی)،کافر و دشنه (فریدون گله) به عنوان کارهای شاخص سینمایی اش خوش درخشید.

جواد هاشمی: کاش همه شرایط ده‌نمکی را داشتند

این روزها سرش خیلی شلوغ است، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که سال هاست در نقش های اغلب مثبت دیده شده، مدتی است که جنجال ماجرای تبلیغ برای خرید خانه در دبی را از سر گذرانده و مشغول آماده سازی سریال شبکه نمایش خانگی «پیشونی سفید» است.

واکنش ساترا به خبر توقیف مصاحبه علی کریمی/ درخواست در مسیر رسیدگی

روابط عمومی ساترا درباره برنامه ورزشی اینترنتی با حضور علی کریمی اعلام کرد که درخواست برنامه «تی‌وی تاک» در مسیر رسیدگی است.  به نقل از روابط عمومی ساترا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ساترا درباره خبری که از امروز در رسانه‌ها درباره عدم موافقت این سازمان برای نمایش برنامه‌ای با حضور علی کریمی در شبکه نمایش خانگی توضیحاتی ارائه کرد.

هنرمندان و اولویت واکسیناسیون، آری یا نه؟

همزمان با نگرانی جدی از کمبود واکسن و کندی روند واکسیناسیون در ایران، روسای انجمن صنفی بازیگران سینما و انجمن تهیه کنندگان، موضوع درخواست برای اولویت دادن به دست اندرکاران سینما و تلویزیون در زمینه دریافت واکسن کرونا را رد کردند. پیشتر، سازمان نظام پزشکی، از وزارت بهداشت خواسته بود، هنرمندان را هم در کنار کادر درمانی، در اولویت دریافت واکسن قرار دهد؛ موضوعی که واکنش‌های منفی به‌دنبال داشت. مهدی طاهباز گزارش می‌دهد.

فاطمه معتمدآریا : تکذیب می کنم

در پی انتشار نامه‌ای برای اولویت دادن به هنرمندان در واکسیناسیون، فاطمه معتمدآریا تاکید کرد که همراهی و فعالیتی در ارتباط با این درخواست نداشته و اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده برای مردم می‌داند. این بازیگر سینما و تئاتر در نامه‌ای کوتاه که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «اینجانب فاطمه معتمد آریا خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم.

امام جمعه رشت: پوشش زن نباید موجب تحریک دیگران شود / زن نباید لباس مردان را بر تن کند

امام جمعه رشت با گلایه ‌از کارگردانان و نویسندگان گفت:‌ ‌برخی فیلم‌ها و سریال‌ها مروج ابتذال ‌شده‌اند. آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) رشت با اشاره به مسئله رعایت عفت و شرم در پوشش اظهار داشت: پوشش انسان به‌ویژه پوشش زن باید به‌گونه‌ای باشد که بدن را بپوشاند و بدن‌نما و موجب تحریک دیگران نشود.

کرونا دامن گیرمان شد/شهرک غزالی در محاصره پروژه ها

در نشست خبری سریال «روزهای ابدی» بر ساخت فصل دوم این سریال تاکید و درباره محدودیت‌های مالی و زمانی سریال توضیحاتی ارائه شد. نشست خبری سریال «روزهای ابدی» امروز یکشنبه ـ ۱۰ اسفند ماه ـ در ساختمان روابط عمومی صداوسیما با حضور عوامل و بازیگران این سریال برگزار شد. عوامل این سریال پیش از آغاز نشست با حضور در واحد ارتباطات مردمی صداوسیما پاسخگوی مخاطبان خود بودند.

شهاب حسینی از دنیای مجازی خداحافظی کرد

به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید شهاب الدین حسینی، یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ایران است، که تا به امروز شاهد نقش آفرینی‌های خوبی از او در تلویزیون و سینمای ایران و جهان بودیم و ساعتی پیش از دنیای مجازی خداحافظی کرد.

قلعه گالپاها‌؛ زندگی کودکانی‌که دیمی بزرگ می‌شوند

دنیای ذهن ما انباری از خاطره‌هاست. آنجا که زندگی بر بستری طبیعی نبالد و در آرامشی نسبی پیش نرود، حجم خاطره‌ها بی‌اندازه و بی‌پایان، هم‌چنان بر ذهن سنگینی می‌کند. خاطرات خوش ذهن را به بازی می‌گیرند و در احساسی شیرین آرامش به همراه دارند. ذهن انسان ایرانی اما سراسر با خاطراتی هراسناک انباشته است که پنداری هم‌چنان بی‌پایان بازتولید می‌شود. شاید در همین رابطه بتوان گفت خاطرات ما گوشه‌هایی از تاریخ کشور ماست. لازم نیست تا در زندان بوده باشیم یا مسئولیتی سیاسی می‌داشتیم. زندگی شخصی در کشوری به نام ایران خود حوادثی در پی دارد که می‌تواند گوشه‌هایی از تاریخ معاصر آن باشد.

گران شدن بلیت سینما تماشاگران را کم می‌کند؟

در شرایطی که به نظر می‌رسد برای جذب مخاطب به سینماها باید طرح های تشویقی درنظر گرفته شود، درخواست برای افزایش قیمت بلیت سینما این سوال را مطرح می‌کند که آیا چنین تصمیمی در این مقطع با اوضاع اقتصادی و بی‌رغبتی مردم برای رفتن به سینما منطقی است؟ به گزارش ایسنا، مرتضی شایسته – دبیر شورای صنفی نمایش – پس از جلسه اخیرا شورا در روز دوشنبه 18 اسفند، اعلام کرد که در راستای تدوین آیین نامه جدید اکران موضوع افزایش قیمت بلیت‌ها نیز به سازمان سینمایی ارجاع داده شده تا پیشنهاد این شورا توسط رئیس سازمان سینمایی بررسی و در صورت تایید به تصویب برسد.

هر روز افول فرهنگ و انحطاط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیشتر به چشم می‌آید

به گزارش خبرنگار ایلنا، به وجود آمدن یا بهتر است بگوییم ساختن یک جامعه‌ی فرهنگی که در آن شخصیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف علم و فرهنگ ظهور کنند، به عوامل متعدد و شرایط ویژه‌ای وابسته است که یکی از مهمترین آن‌ها توجه دولت‌ها به مساله‌ی فرهنگ و آزادی بیان و اندیشه در جامعه است.

انیمیشن سرکوب می‌شود/ زور انیمیشن به ساز و کار اکران سینمای ایران نمی‌رسد/ مهاجرت نخبه‌های انیمیشن جدی است اما کسی کاری نمی‌کند

به گزارش خبرنگار ایلنا، دهه نود برای انیمیشن ایران دهه پر رونقی است. اگر بخواهیم در آینده به نقطه عطف این صنعت اشاره کنیم شاید بتوانیم از دهه نود به عنوان آغاز رشد و توسعه صنعت انیمیشن ایران نام ببریم. اما این صنعت با تمامی رشد و پیشرفتش مشکلات و سختی‌هایی را پیش روی خودش دیده است که نشان می‌دهد نامهربانی‌ها با این هنر- صنعت کار را به مهاجرت نخبگان این عرصه کشانده است.

 

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

نارضایتی سایه از انتشار شعرهایش با تغییرات

فرزند هوشنگ ابتهاج (ه‍.ا. سایه) با گله از نحوه انتشار شعرهای این شاعر در فضای مجازی می‌گوید: اشعار ایشان با تغییراتی چون میکس موسیقی‌هایی و یا نوشته و گفتارهایی نسنجیده دست به دست شده است. متاسفانه این کلیپ‌ها اکثراً درخور شعر و حرمت آثار ایشان نیست. ایشان در گفت‌وگویی درباره این مطلب اظهار نارضایتی کردند. یلدا ابتهاج _ فرزند این شاعر پیشکسوت _ در صفحه شخصی خود نوشته است: «در آستانه نود و چهارمین زادروز «سایه» هستیم. شاعری که شعرهایش به دل مردم سرزمینش از نوجوانی تا امروز راه پیدا کرده است. شاعری که همواره همراه مردم ماند. شاعری که زبان سعدی و حافظ، زبان فاخر و شیرین فارسی را چون نگینی گران‌بها در میان جان و زبان خویش گرفت. شاعری که به زبان زیبای فارسی افزود. شاعری که اندیشه و احساس را، مهر و وفاداری را به ما در اشعارش یادآور شد. شاعری که «تشویش» بیگانگی ما را با خود و سرزمین‌مان با  «بنشینیم و بیندیشیم…» سرود.

انتقاد یک کارگردان از پخش تیزر‌ تلویزیونی فیلمش

کارگردان فیلم «اینجا هم باران می‌بارد» با انتقاد از نحوه پخش تیزرهای تلویزیونی گفت: «تیزر ما را در دو روز پشت هم پخش کردند که خود من به عنوان کارگردان ندیدم و اصلا نمی‌دانم در چه ساعت‌هایی بود اما از آن‌جا که گویا کسی هم ندیده به نظر نمی‌آید در ساعت‌های پرمخاطب بوده باشد.» نادر طریقت که سال ۹۷، فیلم «اینجا هم باران می‌بارد» را ساخته و از چند روز قبل آن را روانه اکران عمومی کرده است، در گفت‌وگویی درباره تصمیم به اکران در مقطع فعلی بیان کرد: «درست است که شرایط برای اکران فیلم‌ها در سینما خوب نیست ولی با این حال ما نمی‌توانستیم اجازه دهیم سالن‌های سینما همچنان خاموش بمانند. ما قطعاً از اکران در این زمان ضرر می‌کنیم و کاملاً آگاه هستم که سرمایه خرج شده هم برنمی‌گردد، اما احساس کردم در این شرایط باید پیش قراول باشیم، حرکت رو به جلو داشته باشیم و تا جایی که می‌توانیم کمک کنیم چون شاید رفتن به سینما و باز بودن سینماها تفریحی برای مردم ایجاد کند.»

منتقد سینما: هنرمندان کاربلد تلویزیون دوباره دعوت به‌کار شوند

منتقد سینما و تلویزیون گفت: تا زمانی که هنرمندان کاربلد دوباره برای ساخت آثار خوب به تلویزیون دعوت نشوند، همچنان شاهد پر شدن آنتن با آثار ضعیف و زیر متوسط هستیم که نتیجه آن دلزدگی مخاطب، قهر مردم با تلویزیون و هدر رفتن بیت‌المال است. جبار آذین روز جمعهدر گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره ارزیابی‌اش از عملکرد کمدی‌سازان تلویزیون در سال جاری اظهار داشت: تلویزیون مدت‌هاست از مسیر تولید و ساخت سریال‌های استاندارد با یاری هنرمندان حرفه‌ای فاصله گرفته و این مساله به ویژه در عرصه طنز و کمدی به شدت قابل مشاهده شده است.

واکنش محمود رضوی به ادعا‌های وزیر ارتباطات درباره رایگان نبودن اپلیکیشن شاد

سید محمود رضوی به اظهار نظر دیروز آذری جهرمی درباره رایگان نبودن اینترنت نرم افزار شاد با انتشار توئیتی واکنش نشان داد. به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ادعاهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص رایگان نبودن برنامه شاد باعث شد مجلس در صحن علنی امروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به این موضوع بپردازد و با ۱۷۶ رأی موافق اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد را رایگان اعلام کند.  تهیه کننده سینما ایران به این موضوع در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داده و نوشت: “مجلس قیمت اینترنت پیام رسان های داخلی را کاهش داد برخی این شائبه را درست کردند که اینترنت شاد که الان رایگان و با این مصوبه پولی می شود، برای دفع شر و شائبه، این مصوبه رفع ابهام شد و شامل پیام رسان هایی نظیر شاد نمی شود و شاد قطعا رایگان است.”

امسال که هیچ؛ امیدواریم سال آینده تئاتر رونق پیدا کند

قادر آشنا، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ضرورت برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران گفت: نمایش عروسکی در کشور ما مخاطب خاص خودش را دارد و هنرمندان توانایی در این عرصه فعالیت می‌کنند. با توجه به اصرار هنرمندان برای کار در این عرصه بنابراین جشنواره تئاتر عروسکی مانند سایر جشنواره‌ها باید دیده شود و کارش را به سامان برساند.

 

 

بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران در محکومیت تایید حکم یازده سال زندان آرش گنجی

کانون نویسندگان ایران طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن تایید حکم یازده سال زندان آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران این کانون در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خواستار آزادی بی قید و شرط رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین، کیوان باژن، گیتی پورفاضل و علیرضا نوری دیگر اعضای محبوس این کانون و سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی شد.

چرا به جای کار، شوآف می‌کنید؟

یک کارشناس صنایع‌دستی با بیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی تاکید، بیشتر بر شوآف است تا انجام کار، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که توجه نداشتیم در روزگار کرونا حاملان زنده هنرهای سنتی را از دست می‌دهیم. حجت‌اله مرادخانی، پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت صنایع‌دستی در یک سال کرونا، با تاکید بر اینکه صنایع‌دستی یک ظرفیت فرهنگی و اجتماعی است، اظهار کرد: این ظرفیت می‌توانست و می‌تواند در ایام کرونا به توانمندی اجتماعی به‌خصوص در نواحی روستایی، کمک کند. ظرفیتی که بسیاری از کشورها در مواقع مواجهه با بحران با تکیه بر تولیدات بومی، به آن توجه می‌کنند؛ اما متاسفانه این ظرفیت ارزشمند، در کشور ما هرگز جدی گرفته نشد و اصلا در اولویت قرار نگرفت.

اعتصاب غذای امیرسالار داودی و بکتاش آبتین در زندان اوین

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران محبوس در زندان اوین روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه دست به اعتصاب غذا زدند. اعتصاب این زندانیان در اعتراض به جابجایی های متعدد زندانیان سیاسی بخصوص اسماعیل عبدی فعال صنفی معلمان زندانی صورت گرفته است. این فعال صنفی معلمان که روز شنبه ۲۳ اسفندماه بدون هماهنگی قبلی به زندان رجایی شهر منتقل شده بود، به بهانه عدم صدور حکم انتقال توسط امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی به بازداشتگاه کلانتری کرج منتقل شد. او روز یکشنبه با دستبند و پابند و در ماشین‌های انتقال زندانیان متهم به جرایم خشن به دادسرای کرج و از آنجا به زندان اوین بازگردانده شد. او در حالی که روز سه شنبه ۲۷ اسفندماه توسط مسئولان زندان اوین به بهانه انتقال به زندان رجایی شهر کرج از زندان اوین خارج شده بود، به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

 

بازداشت ها

استان همدان؛ احضار ۴۱ شهروند فعال در زمینه مدلینگ و عکاسی

روابط عمومی سپاه همدان، از احضار ۴۱ شهروند فعال در زمینه مدلینگ و عکاسی، به دلیل آنچه که “انتشار محتوی خلاف موازین شرعی و فرهنگ اسلامی در فضای رسانه ای و مجازی” خوانده است، خبر داد.

یاسین قاسمی بجد بازداشت شد

یاسین قاسمی بجد، نویسنده و مترجم ساکن قشم روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه، پس از مراجعه به اداره اطلاعات شهرستان زاهدان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. جلسه بازپرسی آقای قاسمی بجد در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان برگزار و این شهروند پس از دفاع از اتهامات انتسابی با تودیع قرار آزاد شده بود.  به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، یاسین قاسمی بجد، نویسنده و مترجم ساکن قشم پس از مراجعه به اداره اطلاعات شهرستان زاهدان جهت بازجویی مجدد، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. جلسه بازپرسی آقای قاسمی بجد روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان برگزار شد. این شهروند همراه با وکیل مدافع خود در این جلسه حاضر شده و پس از دفاع از اتهامات انتسابی با تودیع قرار ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

 

دستگیری دو تنظیم کننده موزیک ویدیوی ساسی مانکن در شیراز

در شیراز دو جوان به اتهام “تنظیم” ترانه ساسی مانکن دستگیر شده‌اند. پیش از این یک خواننده و نوازنده بوشهری به علت انتشار یک ویدیوی موسیقی دستگیر و مجبور به “عذرخواهی” شده بود. در شیراز دو جوان به اتهام “تنظیم” ترانه ساسی مانکن دستگیر شده‌اند. پیش از این یک خواننده و نوازنده بوشهری به علت انتشار یک ویدیوی موسیقی دستگیر و مجبور به “عذرخواهی” شده بود. بنا به خبرها در شبکه‌های اجتماعی، دو فعال موسیقی به “جرم” انتشار یک کلیپ موسیقی در شیراز بازداشت شده‌اند. آنها متهم هستند که آهنگی به نام “تهران توکیو” از ساسی مانکن را برای ضبط ویدیویی “تنظیم” کرده‌اند.

 

بازداشت یک خبرنگار توسط نیروهای امنیتی در بوشهر

روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه، یک خبرنگار اهل استان بوشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد. بازداشت وی با شکایت استانداری و معاون عمرانی استاندار صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۹۹، یک شهروند اهل استان بوشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد. بر اساس این گزارش، هویت وی امیر دهباشی، خبرنگار و اهل استان بوشهر عنوان شده است. در این گزارش آمده است، این خبرنگار انتقاداتی را درباره یکی از طرح های عمرانی مطرح کرده بود که در پی شکایت “استانداری” و “ستوده، معاون عمرانی استاندار”، روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه بازداشت و به زندان منتقل شد.

بازداشت کوتاه مدت رحیم غلامی در اردبیل

رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل امروز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی از ستاد خبری اداره اطلاعات اردبیل آزاد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹، رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل بازداشت و به ستاد خبری اداره اطلاعات اردبیل منتقل و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.

 

صدور و اجرای حکم

دادگاه تجدیدنظر؛ محکومیت آرش گنجی، عضو کانون نویسندگان ایران به ۱۱ سال حبس

دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را عینا تایید کرد. آقای گنجی پیشتر توسط شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

دادگاه تجدیدنظر؛ نوید میهن دوست به ۳ سال و شش ما زندان محکوم شد

دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت نوید (رضا) میهن دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما را عینا تایید کرد. آقای میهن دوست، دیماه امسال توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

پایگاه خبری انتخاب و روزنامه عطر یاس مجرم شناخته شدند

روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه، در دادگاه مطبوعات مدیرمسئول پایگاه خبری انتخاب از بابت اتهام اتهام نشر مطالب خلاف واقع و مدیرمسئول روزنامه عطریاس، از بابت اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، مجرم شناخته شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹، در جریان رسیدگی به چهار پرونده، خبرگزاری انتخاب و روزنامه عطریاس در دو پرونده جداگانه، در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه مجرم شناخته شدند.

 

علمی ، فرهنگی

سیاوش کامکار: انگار در خانه برای خودمان ساز می‌زنیم!

سیاوش کامکار، نوازنده سنتور، آهنگساز در گفت‌وگویی با ایسنا به پرسش‌هایی درباره برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر که به صورت مجازی برگزار می شود، پاسخ داد. او معتقد است که در این شیوه برگزاری، انگار در خانه برای خودمان ساز می‌زنیم! این هنرمند پیشتر هم در دوره‌های گذشته به همراه گروه‌های مختلف در جشنواره حضور داشته ولی گروه «ژاو» که او امسال در آن حضور دارد، برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده است. اجرای گروه «ژاو» در نخستین روز از جشنواره مجازی موسیقی فجر در دسترس مخاطبان قرار گرفت، در همین راستا با کامکار تماس گرفتیم تا با او درباره این دوره از جشنواره موسیقی فجر صحبتی داشته باشیم.

چرا هنوز برخی با موسیقی پاپ مشکل دارند؟

یک هنرمند آهنگساز اظهار کرد: موسیقی یکی از مقدس‌ترین هدیه‌های خداوند است. ما در جنگ، اذان و صوت قرآن هم موسیقی داریم ولی نمی‌دانم چرا این مساله همچنان مطرح است که موسیقی پاپ مشکل دارد. به گزارش ایسنا و به نقل از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در دومین نشست بخش پژوهش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با موضوع «آسیب شناسی موسیقی پاپ در دوهه گذشته» «آسیب‌شناسی موسیقی پاپ در دو دهه گذشته»  محمدرضا چراغعلی و پدرام کشتکار گفت‌وگو کردند.

موازی کاری فرهنگی، آسیب جدی برای فرهنگ کشور است

امام جمعه رضوانشهر با بیان این که موازی کاری از بزرگترین آسیبهای فرهنگی است و تأثیر کارهای فرهنگی را در جامعه کم رنگ می کند .حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی نژاد روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با موضوع بررسی نقاط قوت و ضعف فرهنگی این منطقه اظهار داشت: هرگونه موازی کاری در این زمینه، آسیب جدی بر پیکره فرهنگ محسوب می شود.

پیش از آنکه دیر شود موسیقی نواحی را ثبت کنید!

مکتب‌خانه موسیقی نواحی و خانه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گشایش یافت.  به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تنطیم اساسنامه دقیقی برای مکتب خانه تاکید کرد تا صیانت کننده هنرهای موجود و بنیان گذار آثار در حوزه‌های صنایع دستی، هنرهای تجسمی، نمایشی و سینما در کنار موسیقی نواحی باشد.

جنبه هنری آثار در حد انتظار نبود/ مداخله مستقیم چند تن از مسئولان، داوری را خدشه دار کرد

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی طاهری متولد ۱۳۳۵ تهران، دارای مدرک درجه یک فرهنگ و هنر، دارنده نشان عالی هنر‌های تجسمی کشور، ریاست موزه هنر‌های معاصر تهران و همچنین دبیر کل نخستین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی کشور است که ده‌ها نمایشگاه نقاشی انفرادی و جمعی در داخل و خارج از کشور در کارنامه او ثبت شده و به عنوان هنرمند برگزیده هشت سال دفاع مقدس، دستخط زرین حضرت امام و مدال طلای دفاع مقدس را دریافت کرده است.

 

خانه نصیرالدوله همچنان بی صاحب/ میراث فرهنگی در جست و جوی پرتقال فروش!

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، خانه نصیرالدوله با دو هزار مترمربع مساحت باقی‌مانده از دوره فتحعلی‌شاه قاجار است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به اشتباه آن‌ را به جای خانه مرحوم مدرس خرید. سپس مرداد ماه سال  ۸۸ بود که  نوه مرحوم مدرس اعلام کرد خانه نصیرالدوله اشتباهی به جای خانه مدرس خریداری شده است. آن جا بود که میراث فرهنگی تازه به تاریخچه آن پی برد.

بنای خانقاه را برای حفظ جان شهروندان کرمانشاهی تخریب کردیم

حجت الاسلام محمد صالحی شامگاه امروز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تخریب بنای خانقاه در محدوده میدان شهرداری کرمانشاه، اظهار کرد: این ملک، مخروبه و از بین رفته بوده و از موارد ثبت شده در میراث فرهنگی نبود، لذا به منظور حفظ جان شهروندان کرمانشاهی و رهگذران اندک بنای باقیمانده را تخریب کردیم.

در حفظ میراث فرهنگی کوتاهی شده است/ مردم به حفاری های غیرمجاز حساسیت نشان دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت الاسلام نورالله قدرتی، رئیس کل دادگستری استان قزوین با بیان این که میراث فرهنگی جز حقوق عامه است، اظهار داشت: استان قزوین یکی از معدود استان هایی است که از لحاظ میراث فرهنگی غنی است اما به آن توجهات لازم نشده است، بیش از هزار اثر ثبت شده در استان وجود دارد که تخریب شده اند یا حفاری های غیرمجاز بر روی آن ها انجام شده است.

تولید بیش از ۵۰۰ سردیس از مشاهیر ایرانی از سوی تیم‎‌های فناور

یک مجموعه خلاق بیش از ۵۰۰ سردیس مختلف از مشاهیر ایرانی اسلامی را در مجموعه خود به سفارش‌دهندگان عرضه کرده است. اسفندیار ایمانزاده، مدیرعامل یکی از شرکت‌های خلاق گفت: یکی از حوزه‌های اصلی کار ما مجسمه‌ سازی به صورت مولاژ، با الهام از آثار باستانی و تاریخی است. مولاژ به معنای شبیه‌سازی آثار باستانی با در نظر گرفتن همه جزئیات است.

تصور غربی‌ها از رمان ایرانی

داریوش احمدی با بیان این‌که تصوری که غربی‌ها از رمان ایرانی دارند به «بوف کور» صادق هدایت برمی‌گردد، می‌گوید: هنوز بعد از چیزی نزدیک به ۸۵ سال، این رمان دارد به تنهایی بار این کمبود و نداشتن را جبران می‌کند. این داستان ‌نویس در پاسخ مکتوب به سوال ایسنا درباره ضرورت خواندن رمان ایرانی و این‌که برخی می‌گویند رمان کالایی وارداتی است و بهترش در غرب وجود دارد، نوشت: «فکر می‌کنم رمان هنوز در ایران آن چنان‌که باید از نظر ساختاری جانیفتاده است و نمی‌توان آن را مثلاً با نوع غربی‌اش مقایسه کرد، چون در حقیقت غربی‌ها صاحبان و پیشگامان رمان هستند و آن تصوری که آن‌ها از رمان ایرانی به عنوان یک رمان خارق‌العاده و جهانی دارند، برمی‌گردد به رمان «بوف کور» صادق هدایت، که هنوز بعد از چیزی نزدیک به ۸۵ سال، دارد به تنهایی بار این کمبود و نداشتن را جبران می‌کند.

جامعه معماری دچار ساختمان زدگی است

یک هنرمند معمار اغلب نماهای ساختمانی امروزی را یک پدیده سطحی نگرانه و همانند تزئینی برای کیک عروسی دانست و گفت: متاسفانه در شکل گیری نماهای ساختمانی از طرف سیستم کارفرمایی، سطحی از ساختمان که باید دارای پارامترهای مشخصی از بحث فضا، فرم و ساختمان داشته باشد، تبدیل به یکسری سطوح دوبعدی ناکارآمد با زیاده خواهی‌ها و افراط گرایی در شکل دادن به سیما و منظر شهری شده است.

 

 

فیلمی که پس از ۱۰ سال حاشیه روی پرده رفت

فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌‍نژاد، پس از ۱۰ سال که از کلید خوردن پروژه گذشته و با حواشی و جنجال همراه بوده است، دیروز در پردیس سینمایی ایران مال روی پرده رفت. مراسم اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «لاله» با حضور کارگردان، عوامل فیلم، اهالی رسانه و سینماگران، بعدازظهر دیروز (جمعه ۲۲ اسفند) در پردیس سینمایی ایران مال برگزار شد. در این مراسم، اسدالله نیک‌نژاد، کارگردان، پروانه پرتو و تورج منصوری (تهیه‌کنندگان)، آزیتا حاجیان، همایون ارشادی، ایرج نوذری، سارا امیری، سام قریبیان، محمد صادقی، لیلا اوتادی و پیام اینانلویی (بازیگران)، حسن ایوبی (تدوینگر) و لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی، حضور داشتند. این فیلم که برای نخستین بار اکران می‌شد، در چهار سالن و به دو صورت زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی و دوبله در سالن‌های سینمای «ایران مال» روی پرده رفت.

نوروزخوانی ۳ نسل سیاه بازی مقابل ارگ کریم خانی

آیین نوروزخوانی شیراز توسط سه نسل از نمایش سیاه بازی در مقابل ارگ کریم خانی شیراز برگزار شد. به گزارش ایسنا، ضبط نوروزخوانی به مناسبت میلاد امام حسین(ع) و اعیاد شعبانیه در فضای عمومی اجرا شد و در ایام نوروز پخش می شود. معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این زمینه گفت: «نوروزخوانی» یکی از آیین های اصیل شهر شیراز است که به منظور پاسداشت و همچنین جلوگیری از فراموشی آن، امسال این آیین اجرا شد. فرزاد صدری افزود: نوروز خوانی و سیاه بازی از جمله نمایش های سنتی ایرانی است که حالِ دلِ مردم را خوب می کند، حالِ دلِ شهروندان که خوب باشد، حال شهر هم خوب می شود.

مجسمه‌سازی مورد توجه نبوده است

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به معطل ماندن ۲۰ ساله دستورالعمل و اهمیت نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری گفت: مجسمه‌سازی به قدری که باید مورد توجه قرار نگرفته بود و طبق پیمایش‌های کشوری دریافتیم که خانواده مجسمه‌سازی با توجه به فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار گسترده است و از سوی دیگر گسترش شهرها و شهرداری نیاز به ساخت و نصب مجسمه‌های شهری را ایجاد کرده است.

نشانی غلط برای حل مشکلات تئاتر، حصار تئاتر شهر اقدامی کارشناسی است یا رسانه‌ای؟

مدتی است ایجاد حصار برای تعیین حریم تئاتر شهر به بحثی جدی در اداره کل هنرهای نمایشی تبدیل‌شده است، موضوعی که علی‌رغم ضرورت اجرای آن بیشتر از یک اقدام کارشناسی شده به یک عملیات رسانه‌ای شباهت دارد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بحث حذف حصار و نرده‌های شهر تهران در حوالی دهه هفتاد انجام شد که طی آن حصار تئاتر شهر در پارک دانشجو حذف‌ شده و این ساختمان جزئی از محوطه پارک دانشجو شد، از آن زمان تاکنون نظرات متفاوتی در مخالفت و یا موافقت با این اقدام شکل گرفت.

 

کمبودها و محرومیتها

روایت یک عکاس از روزهای سخت زلزله زدگان سی‌سخت + تصاویر

در همین روزها که همه ما به نوعی با زندگی سر و کله می زنیم و به دنبال فرار از بلای جهانی کرونا هستیم، مردمان یکی از شهرهای کشورمان بار طاقت فرسای خرابی زلزله را هم به دوش می کشند. ظاهرا خوشبختانه زلزله تلفات جانی به همراه نداشته است اما هنرمند عکاسی که حال و روز مردم سی‌سخت را به ثبت رسانده، می گوید در ظاهر همه چیز خوب و در درون همه چیز خراب است!

 

افزایش عزم بین المللی برای کمک به برنامه کوواکس

همزمان با ابراز نگرانی مقام‌های بهداشتی ایران و به‌خصوص در استان خوزستان، از احتمال پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های این استان، نامه نظام پزشکی، مبنی بر اولویت دادن به هنرمندان و بازیگران، خبرساز شده. این در حالیست که میزان واکسن وارد شده به کشور، بسیار کمتر از میزان مورد نیاز، حتی برای کادر درمان است! در همین حال، آمریکا، بریتانیا و فرانسه، از طرح هایی برای کمک به برنامه جهانی کوواکس، و تسهیل دسترسی کشورهای کم درآمد به واکسن کرونا خبر داده‌اند. گزارشی از مهران‌کریمی.

رکود در صنعت سینما؛ سینما عصرجدید هم ‘تعطیل می‌شود’

با ادامه رکود درصنعت سینما ، سینما عصر جدید در خیابان طالقانی تهران، یکی دیگر از سینماهای قدیمی تهران هم قرار است تعطیل شود. عبدالله علیخانی، مدیر این سینما به خبرگزاری ایسنا گفته است:”الان با این وضعیت نمی‌دانیم باید چه کنیم و برای رسیدن به تصمیمی قطعی آن را تعطیل خواهیم کرد.” ساخت این سینما به دهه ۱۳۲۰ برمی‌گردد و در مقطعی کاملا تخریب شد و بعد به شکل سینمای فعلی بازسازی شد. پیشتر هم سینما بلوار در بلوار کشاورز هم که زمانی یکی از سینماهای قدیمی تهران بود، تغییر کاربری پیدا کرده و به مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شد.

طرح‌های حمایتی ارشاد که شامل حال هیچ کس نشد/ گالری‌داران و دریافت ورودی چند میلیونی از هنرمندان!

یک گالری‌دار گفت: وزارت ارشاد ۱۴ میلیون وام با بازپرداخت یکساله برای گالری‌ها تعیین کرد؛ اما هیچ یک این وام را دریافت نکردند.زهرا رسول‌زاده مدیر گالری زرنا، در گفت وگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات فروش سالیانه این گالری که با عنوان «هنر به مثابه عیدی» برگزار خواهد شد، گفت: این نمایشگاه شامل آثار هنری و کاربردی از جمله زیورآلات (نقره، برنج، ورشو)، کیف‌های دست دوز، فرش و گلیم، نقش برجسته و ظروف سفالی و سرامیک‌های دست ساز، حوض ماهی و آثار رزین، نقاشی روی چوب، تاپستری و قاب آینه‌های متنوع است.

کتابخانه‌های دیجیتال و سهم ما ایرانیان از آن

کتابخانه‌ دیجیتال جهانی است نو در دنیای مجازی که دستیابی به کتاب را آسان‌تر و همگانی می‌کند و از جمله گامی است در راه مقابله با حذف و سانسور. این نوشته می‌کوشد نقش ایرانیان را در عرصه‌هایی از این دنیا نشان دهد. جهان در آستانه تحولی بزرگ است. دوران دیجیتال با سرعتی شگفت پیش می‌تازد. اینترنت و سیستم تبادلی آن همه‌جا حضوری ملموس و بدون جایگزین دارد.

خوشحال بودن و لبخند زدن در این روزگار خیلی کار سختی است.

بازیگر برنده سیمرغ معتقد است مردم روز‌های سختی را می‌گذرانند و همه چیز را نمی‌شود گردن بی فرهنگ بودن یا جهان سومی بودن انداخت. سارا بهرامی بازیگر سینما در تازه‌ترین قسمت برنامه هم‌رفیق با اجرای شهاب حسینی می‌گوید خوشحال بودن و لبخند زدن در این روزگار خیلی کار سختی است. این بازیگر با اشاره به ویدئویی که چندی پیش در دوران اوج کرونا از ازدحام جمعیت برای خرید کفش ارزان‌قیمت منتشر شده بود، عنوان می‌کند که آن مردم را نمی‌شود سرزنش کرد چرا که ممکن است در شرایط بد اقتصادی قرار داشته باشند. سارا بهرامی در فیلم‌هایی نظیر “دارکوب”، “سرکوب” و “هزار پا” و سریال “ساخت ایران” و “کرگدن” ایفای نقش کرده و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه خود دارد.

دیگر از اجر معنوی هنرمندان نگویید

حمیدرضا نعیمی با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان تئاتر بر دریافت حقوق مادی هنرمند تاکید کرد و افزود: اعتقاد دارم هنرمندان تئاتر به اندازه کافی برای معنویات کار کرده‌اند و مسئولین نباید از اجر معنوی هنرمندان بگویند، بلکه برای معیشت آنها که نیاز دارند کار آنها به عنوان شغل شناخته شود کاری کنند. این اظهارات بخشی از سخنان این کارگردان تئاتر بود که در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» که شامل ۱۲ نمایشنامه است،مطرح شد.

از تعطیلات اجباری و اختیاری گالری‌ها تا رد پای کرونا در آثار هنری

وضعیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور در برهه‌های زمانی گوناگون و متناسب با افزایش یا کاهش میزبان مبتلایان، تغییر می‌کرد؛ اما در مجموع به غیر از یک ماه تعطیلی اجباری، فعالیت گالری‌ها منوط به نداشتن مراسم‌ افتتاحیه و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی اعلام شد. در این میان بسیاری از گالری‌ها به تصمیم شخصی و در راستای جلوگیری از شدت افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید _۱۹، یا فعالیتشان را به فضای مجازی محدود کردند یا اینکه تعطیل شدند. آن دسته از گالری‌هایی هم که برگزاری نمایشگاه‌های حضوری را انتخاب کرده بودند، به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، طبیعتا با استقبال قابل قبول و شایسته‌ای مواجه نشدند.

حبیب‌ دهقان‌نسب: علناً با جانمان بازی می‌کنیم

به گزارش میزان؛حبیب دهقان نسب درباره آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال «گیل دخت» هستم، فیلمبرداری اثر همچنان ادامه دارد و فکر می‌کنم شخصا تا پایان بهار سال آینده مشغول این پروژه تلویزیونی باشم.  .بازیگر «مختارنامه» در همین راستا ادامه داد: خوشبختانه تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی در پشت صحنه سریال «گیل دخت» رعایت می‌شود، اما به هر صورت بازیگران نمی‌توانند به هیچ وجه جلوی دوربین ماسک بزنند، به همین دلیل ما علنا با جانمان بازی می‌کنیم و جلوی دوربین می‌رویم. این بازیگر سینما و تلویزیون تعطیلی تولیدات در ایام کرونا را فرار مشکل اصلی خواند و اظهار کرد: در شرایط فعلی اگر می‌خواهیم تولیدات را متوقف کنیم باید از هنرمندان و عوامل پشت صحنه تولیدات تصویری حمایت کنیم، وقتی هیچ حمایتی از ما نمی‌شود با چه پشتوانه‌ای حرف از تعطیلی تولیدات زده می‌شود. وی در همین رابطه تاکید کرد: آنچه مشخص است اینکه ما می‌دانیم کرونا خطرناک است، می‌دانیم که این بیماری با جان ما سر و کار دارد، اما اگر کار نکنیم چه کسی هزینه معیشت و زندگی ما را می‌دهد، هنرمندان همواره مظلوم هستند و به همین دلیل برای زندگی خود با کار کنند، طبیعتا اگر حمایتی از ما میشد، ما هم ترجیح می‌دادیم که همه چیز تعطیل شود.

 

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

پرنسس کوره در ایران چرا تعطیل شد؟

رکنا: چند روز قبل انتشار پوستری از نمایشگاهی به نام پرنسس کوره در ایران حسابی سروصدا کرد. انتقادات کاربران فضای مجازی به حدی بود که نمایشگاه مذکور لغو شد. در پوستر این نمایشگاه که پرنسس‌های کوره نام داشت، دختر بچه‌ای خردسال تاجی به سر و لباسی تورین به تن داشت. این نمایشگاه که قرار بود هشتم اسفند ماه درگالری «کاما» برگزار شود، ناگهان لغو شد. این لغو شدن حاصل اعتراض کاربران بسیاری بود که در فضای مجازی به این نمایشگاه واکنش منفی نشان داده و از مسئولان خواستند موضوع را بررسی کنند.

 

مطبوعات

دادگاه مطبوعات؛ پایگاه خبری انتخاب و روزنامه عطر یاس مجرم شناخته شدند

روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه، در دادگاه مطبوعات مدیرمسئول پایگاه خبری انتخاب از بابت اتهام اتهام نشر مطالب خلاف واقع و مدیرمسئول روزنامه عطریاس، از بابت اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، مجرم شناخته شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹، در جریان رسیدگی به چهار پرونده، خبرگزاری انتخاب و روزنامه عطریاس در دو پرونده جداگانه، در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه مجرم شناخته شدند.

بی‌توجهی به نویسندگان صنعت نشر را منفعل می‌کند

حسین گلدوست در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون ارزش و جایگاه اهالی قلم گفت: نویسندگی همانند بسیاری دیگر از حرفه‌ها و هنرها باید به عنوان یک شغل شناخته شود، اما متاسفانه حتی نویسندگان برجسته و نامدار کشور که دست به خلق و تولید آثار بزرگ و ارزشمند زده‌اند هم نویسندگی را به عنوان شغل دوم مد نظر دارند و برای گذران اقتصادی خود مجبور به فعالیت و حرفه‌ای دیگر در کنار نویسندگی شده اند، این امر موجب شده آنگونه که باید نتوانیم به رشد و توسعه در حوزه نویسندگی و ایجاد جریانات ادبی بپردازیم این در حالی است که حتی در برخی از کشور‌های همسایه فارسی زبان شاهد تحولات خوبی در حوزه ادبیات هستیم.

دادگاه مطبوعات؛ خبرگزاری فارس و روزنامه های فرهنگ آشتی و مغرب مجرم شناخته شدند

روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه، مدیر مسئول خبرگزاری فارس به همراه سه خبرنگار در دو پرونده مجزا و همچنین مدیر مسئول روزنامه فرهنگ آشتی و روزنامه مغرب در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه ۹۹، در جریان رسیدگی به سه پرونده مدیر مسئول خبرگزاری فارس به همراه سه خبرنگار در دو پرونده مجزا، مدیر مسئول روزنامه فرهنگ آشتی و همچنین مدیر مسئول روزنامه مغرب، در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه، مجرم شناخته شدند.

تماشاگران از اکران آنلاین «دیدن این فیلم جرم است» حمایت کنند

به گزارش برنا، همزمان با آغاز اکران آنلاین فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است»، موسسه «بهمن سبز» به عنوان مالک و پخش کننده اثر از مخاطبانی که به شکل غیرقانونی به تماشای این فیلم نشستند درخواست کرد با خرید بلیت آنلاین فیلم از این اثر هنری حمایت کنند. تماشاگران از اکران آنلاین «دیدن این فیلم جرم است» حمایت کنند. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

ضمن قدردانی از ۹۰ هزار مخاطبی که در شرایط سخت امسال با حضور دلگرم کننده خود در سینماها به تماشای «دیدن این فیلم جرم است» نشستند، از همه کسانی که به هر شکل خواسته یا ناخواسته این فیلم را به صورت غیرقانونی دیده‌اند و به دنبال راهی برای جبران خسارت حاصل از آن به صاحبان اثر هستند، درخواست می‌شود با مراجعه به پلتفرم‌های اکران آنلاین ضمن خرید بلیت این فیلم از حقوق مالکین اثر حمایت کنند. همچنین با همراهی خود در نشر این دغدغه، ضمن مشارکت در فرهنگ‌سازی برای حفظ حقوق مالکیت آثار هنری، موجبات بازگشت سرمایه فیلم را محیا کنند.

 

هنرمندان زندانی

 

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

 

طبیب تقی زاده از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

سید طبیب تقی زاده، روزنامه‌نگار امروز جمعه ۲۹ اسفندماه از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. آقای تقی زاده از تاریخ ۲۶ آذرماه امسال در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱ ساله خود است. محکومیت تعلیقی این روزنامه نگار تابستان امسال با اعتراض دادستان تهران مواجه شده و پس از تشکیل دادگاه تجدیدنظر بدون اطلاع وی محکومیت او به ۱ سال حبس تعزیری تغییر داده شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹، سید طبیب تقی زاده، روزنامه‌نگار از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

نوشین جعفری از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد

نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر امروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد. خانم جعفری در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه امسال بدون احضار و ابلاغ قبلی جهت تحمل دوران محکومیت ۴ ساله‌اش در منزل شخصی خود بازداشت به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران