“توفیق اجباری” یک جریان‌ساز موسیقی • گپی با رامین صدیقی

نشر هرمس دو سالی است که “سن قانونی ۱۸ سالگی” را پشت سر گذاشته و در خرداد ۱۴۰۰ وارد بیست ‌و یکمین سال زندگی خود می‌شود. رامین صدیقی، مدیر هرمس این مؤسسه در طول این دو دهه کوشیده که هم در زمینه تولید و عرضه آثار موسیقی و هم در عرصه برگزاری کنسرت استاندارهای تازه‌ای به جریان بیا‌ندازد.

او در گفت‌وگویی مبسوط با دویچه وله فارسی از تجربیات و مشاهدات خود در دوران همه‌گیری کرونا می‌گوید و تصریح می‌کند که از شروع پاندمی تا کنون، موسیقی به نوعی “به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است”.

صدیقی به این اشاره می‌کند که همه‌گیری کرونا نه تنها هنرمندان و امکان فعالیت‌های آنان را سخت محدود کرده، بلکه به عوامل پشت صحنه که در برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌ها و همچنین تولید موسیقی فعالیت دارد هم، صدمه زیادی زده است.

فستیوال شب‌های بداهه‌نوازی از جمله حاصل تلاش‌های صدیقی در این عرصه بود که پس از چند سال تجربه موفق به خاطر همه‌گیری کرونا متوقف شد.

او امیدوار است که مهار پاندمی در آینده بتواند شرایط لازم را برای از سرگیری این فستیوال فراهم آورد.

مدیر هرمس در عین حال متذکر می‌شود که هنرمندان خارجی با توجه به غیاب طولانی در صحنه در دوران پاندمی، پس از “عادی‌شدن” وضعیت با نوعی ترافیک تقاضا روبرو خواهند شد و جذب آنها برای آمدن به ایران و شرکت در فستیوال با توجه به برخی دشواری‌‌های موجود ساده نخواهد بود.