گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اردیبهشت ماه 1400

 

                                         تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش اردیبهشت ماه 1400 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 

اجتماعی

کرونا بد کرد، خودمان هم مقصریم

ظاهرا فرصت سوزی‌های ما در حوزه‌های گوناگون، تمام نشدنی است. با اینکه کرونا، محدودیت‌های بسیاری را بر ما تحمیل کرده ولی خودمان هم در برخی امور کم تقصیر نبودیم و فرصت‌های زیادی را از کف دادیم؛ فرصت‌هایی مانند آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه برخورد با کرونا به کمک اجرای نمایش خیابانی.پایگاه خبری تئاتر: نمایش خیابانی در قیاس با دیگر گونه‌های هنری این امتیاز را دارد که می‌تواند بدون واسطه با تماشاگر خود رو به رو بشود. نمایشگر خیابانی قرار نیست در سالن اجرا به انتظار بنشیند. او به دل ماجرا می‌زند و مخاطب را به سوی خود می‌خواند.

ضبط “خندوانه” متوقف شد

رامبد جوان مجری و کارگردان برنامه “خندوانه” اعلام کرد که برای حفظ سلامتی عوامل و تماشاگرها تا کنترل شدن پیک کرونا، این برنامه ضبط جدیدی ندارد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رامبد جوان مجری و کارگردان برنامه “خندوانه” در صفحه مجازی‌ خودش از مردم دعوت کرد تا به تماشای برنامه امشب سوم اردیبهشت بنشینند که بدون تماشاگر ضبط شده است.

افشاگری‌های سلبریتی‌ها همچنان ادامه دارد

روزنامه شهروند نوشت: با گذشت بیش از دوسال از آغاز جنبش «می‌تو» یا همان «من هم» در دنیای غرب- که به تحریم و طرد و حتی زندان چهره‌های شناخته‌شده و معروفی در آمریکا انجامید- بازار هشتگ «من هم» همچنان در ایران داغ است و هر هفته چهره‌های جدیدی با اتهام آزار جنسی مواجه می‌شوند. چهره‌هایی از طیف‌های مختلف، از خوانندگان لس‌آنجلسی تا بازیگران مهاجر و موزیسین‌ها و خوانندگان متفاوت و آلترناتیو و البته کارگردانان شاغل در سینمای ایران که اخیرا قربانی کمپین ایرانی «می‌تو» شده‌اند.

محسن نامجو؛ روایت یک شکست تمام عیار

انتشار مطالبی که این روزها از آن به عنوان آزار جنسی محسن نامجو در فضای مجازی منتشر شده، شرایط نامعلومی را پیش روی یک خواننده مدعی و برآمده از جریان روشنفکری قرار داده است.

همکاری خواننده ها با ستادهای انتخاباتی؛ از بازارگرمی تا واقعیت

با نزدیک شدن به ایام انتخابات، نامزدهای ریاست جمهوری از هر ظرفیتی برای جذب آرای بیشتر و مشارکت حداکثری در انتخابات بهره می جویند و در این مسیر همانند گذشته از قابلیت هنر هم غافل نیستند. سلبریتی‌ها به عنوان حلقه ای واصل میان کاندیداها و مردم، همواره رکنی اساسی برای جذب بیشتر آرا به حساب می آیند و هنرمندان موسیقی و خصوصا خواننده ها به اصطلاح یک پای ثابت قضیه هستند.

گوینده پیشکسوت رادیو نمایش دار فانی را وداع گفت

احمد گنجی از هنرمندان، گویندگان و بازیگران پیشکسوت نمایش های رادیویی دار فانی را وداع گفت. به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، احمد گنجی از بازیگران، گویندگان و هنرمندان پیشکسوت نمایش‌های رادیویی درگذشت.

حرف‌های جنجالی همسر آزاده نامداری در مراسم چهلم

همسر آزاده نامداری در مراسم چهلمین روز از درگذشت مجری سابق تلویزیون، با بیان اظهاراتی صریح، از «رنج و غم‌های بی‌شماری» گفت که نامداری در سال‌های پایانی عمر تحمل کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به حوادثی که برای مجری سابق تلویزیون رخ داد، خطاب به مسببان آن گفت، «کاش آن نامردمان نقاب‌دار مجازی، به اندازه‌ی روح‌الله زم شرافت داشتند که در شب‌های قبل از اعدامش از تو حلالیت طلبید.»

نجف دریابندری؛ زیروبم‌ کارنامه مترجمی خلاق و نویسنده‌ای توانا

نجف دریابندری نویسنده و مترجم نامدار ایران روز ۱۵ اردیبهشت، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. میراث گرانبار و ماندگار نجف دریابندری، در تألیف و ترجمه، نام او را در صدر نویسندگان و مترجمان چیره‌دست روزگار ما قرار داده است.

پایان رسیدگی به پرونده آزاده نامداری در پزشکی قانونی

به گزارش هنرآنلاین، عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور امروز در حاشیه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه نهایی پرونده مرگ آزاده نامداری گفت: در مواردی که عزیزان معروف هستند و اسامی مطرح می‌شود، ما تلاش می‌کنیم کار خبررسانی را به دستگاه قضا بدهیم و با صلاحدید آنان اعلام می‌شود. رسیدگی به این پرونده در سازمان پزشکی قانونی تمام شده است.

بابک خرمدین، کارگردان سینما توسط والدین خود به قتل رسید

جسد مثله شده وی درسطل زباله ای واقع در شهرک اکباتان تهران کشف شد. گفته می‌شود پلیس عاملان قتل را بازداشت کرد.

گاف عجیب کیهان فارس در معرفی دختر مدل روس

رسانه‌های معتبر داخلی دختری روس را به جای شهید فلسطینی کار کرده و او را فرشته غزه معرفی کرده اند!

سعید میرهادی، شاعر و نویسنده درگذشت

سعید میرهادی، شاعر و نویسنده ایرانی‌تبار ساکن آلمان و مدیر سابق انجمن قلم آلمان، درگذشت. عمده آثار آقای میرهادی به زبان آلمانی منتشر شده اما ترجمه‌هایی از اشعارش در نشریات داخل ایران هم چاپ شده است. آقای میرهادی بین سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٢ مدیر انجمن قلم آلمان بود و حدود ٢٠ مجموعه شعر به زبان آلمانی منتشر کرده است.

 

 

امروز روابط عمومی‌ها در شرایط جنگی هستند

محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: امروز روابط عمومی‌ها در شرایط جنگی هستند اما هنوز آرایش جنگی به خود نگرفته‌اند. ما هم‌اکنون در خط مقدم جنگ رسانه‌ها قرار داریم و نخستین جهاد ما در این برهه از زمان ایجاد امید است.

رنگین‌کمان در تهران

گروهی از هنرمندان خیابانی دوشنبه ۱۷ مه در روز جهانی مبارزه با همجنس‌گراستیزی، دوجنسگراستیزی و ترنس‌ستیزی با محور قرار دادن موضوع قتل علیرضا فاضلی منفرد همجنسگرای ۲۰ ساله در اهواز، پوسترهایی را در سطح اماکن عمومی شهر تهران نصب کردند. در همین روز گروهی از فعالان نیز با نصب پرچم رنگین‌کمان بر پل عابر پیاده خیابانی در تهران اعتراض خود به برخورد حکومت با جامعه ال‌جی‌بی‌تی را نشان‌ دادند.

قتل بابک خرمدین، دلایلی پیچیده و مجازاتی که بازدارنده نیست

خشونتی که پدر و مادر بابک خرمدین در کشتن فرزند خود اعمال کرده‌اند برای بسیاری تکان‌‌دهنده بوده است. واکاوی‌ و ریشه‌یابی‌‌نشدن این گونه جنایات رو به افزایش و مجازات نازلی که در انتظار مجرمان است هم کمتر تکان‌دهنده نیست.

سطح فساد غیرطبیعی از دلایل ناکارآمدی در جمهوری اسلامی است

فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی: ما دیگر نمی‌توانیم بدون توجه به جهان سیاست گذاری کنیم و انتظار داشته باشیم که دولت کارآمدی داشته باشیم. جهان بر ما تأثیر می گذارد. یکی از دلایل ناکارآمدی دولت‌ها، ساختارهای جمهوری اسلامی و ساختار دولت‌های کلاسیک است.

اتحاد هنرمندان برای اعتراض به سانسور و نقض حقوق بشر در ایران

آلبوم موسیقی «همانیتی» با هدف آگاهی‌رسانی درباره موضوعاتی مانند سانسور، سرکوب، آزار، شکنجه، نقض حقوق بشر، و تبعیض‌های جنسیتی در ایران منتشر شد. این مجموعه شامل ۱۰ آهنگ در سبک‌های متنوعی مانند پاپ، هیپ‌ هاپ، راک، هارد راک، هوی متال، و الکترونیک، همراه با دو قطعه شعرخوانی است. آرش رهبری، خواننده، آهنگساز، و لیدر گروه موسیقی «تارانتیست» یکی از تهیه‌کنندگان این آلبوم است.

 

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

هانیه توسلی هم قربانی تجاوز شده است؟

کانال چند ثانیه با اشاره به استفاده هانیه توسلی از هشتگ metoo (من هم)، نوشت: در حالی جنبش «می تو» در سال‌های گذشته جهان را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از کانال چند ثانیه با اشاره به استفاده هانیه توسلی از هشتگ metoo (من هم)، نوشت: در حالی جنبش «می تو» در سال‌های گذشته جهان را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از قربانیان تجاوز به این جنبش پیوسته اند، بتازگی در ایران نیز شاهد افشاگریهای تلخی در این زمینه هستیم. هانیه توسلی با انتشار تصاویری از سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی و شعری تلخ، در صفحه اینستاگرام خود از هشتگ metoo استفاده کرده و نوشت: “چرا این روزها پرت شدم به بیست سال پیش. چرا اینقدر درد دارم در قفسه ی سینه ام؟ به این جنبش پیوسته اند، بتازگی در ایران نیز شاهد افشاگریهای تلخی در این زمینه هستیم.

وقت بازنشستگی جواد خیابانی رسیده است؟/ این چه سانسوری بود!

«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد. در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم. امروز پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه می‌توانید با شماره ۷۹ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

دردسرهای فیلترینگ سرهایبرای یک مدیر جوان

مینووش رحیمیان که چندی پیش به عنوان عضو کمیته اجرایی استیج جهانی (سازمان جهانی تئاتر برای کودک و نوجوان) انتخاب شده، امیدوار است که این بار در داخل کشور او را جدی بگیرند . او همچنین از مشکلات خود برای حضور در گردهمایی‌های بین‌المللی آنلاین به دلیل فیلترینگ تعدادی از اپلیکشین‌ها، گله دارد.

بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی کارگر

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر ضمن اعتراض به سیاست های ناکارآمد در خصوص مدیریت بحران کرونا در کشور و در پی آن تبدیل شدن محل کار کارگران مانند کارگاه ها و کارخانه ها به مراکز شیوع ویروس کرونا، سرکوب نظام­‌مند آزادی بیان کارگران و فعالان کارگری را محکوم کرد و خواهان به رسمیت شناختن حق آزادی بیان و اعتصاب برای همه‌ی گروه‌های اجتماعی و همچنین آزادی بی­‌درنگ و بی­ قید و شرط تمام زندانیان سیاسی از جمله کارگران و فعالان کارگری زندانی شد.

اعتصاب غذای رضا طالشیان جلودارزاده در زندان تهران بزرگ

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار محبوس در زندان تهران بزرگ از صبح روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته هایش دست به اعتصاب غذا زد. آقای تالشیان جلودارزاده که دوران محکومیت ۳ ساله خود را در این زندان سپری می کند اسفندماه سال گذشته نیز، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و عدم دریافت دارو دست به اعتصاب غذا زده و پس از انتقال به بیمارستان و دریافت دارو به اعتصاب خود پایان داد.

ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل نسبت به وضعیت محمد نوریزاد

کارشناسان سازمان ملل امروز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه طی بیانیه‌ای نگرانی خود را نسبت به وضعیت محمد نوریزاد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین ابراز کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

تداوم اعتصاب غذا؛ رضا طالشیان جلودارزاده به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شد

امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار محبوس در زندان تهران بزرگ در هشتمین روز اعتصاب غذا به قرنطینه این زندان منتقل شد. انتقال این زندانی سیاسی به قرنطینه به دنبال مخالفت وی با پایان دادن به اعتصاب غذا صورت گرفته است. این روزنامه نگار زندانی از صبح روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه، دست به اعتصاب غذا زده و از روز گذشته با مشکلاتی همچون سرگیجه شدید، تهوع، افت فشار خون و همچنین عود بیماری ام اس مواجه شده است.

فاطمه معتمدآریا : تکذیب می کنم

در پی انتشار نامه‌ای برای اولویت دادن به هنرمندان در واکسیناسیون، فاطمه معتمدآریا تاکید کرد که همراهی و فعالیتی در ارتباط با این درخواست نداشته و اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده برای مردم می‌داند. این بازیگر سینما و تئاتر در نامه‌ای کوتاه که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «اینجانب فاطمه معتمد آریا خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم. با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.»

انتقاد هوتن شکیبا از بی‌توجهی‌ مسئولان/ تئاتری‌ها باید از کجا ارتزاق کنند؟

به گزارش روی خط رسانه برنا، هوتن شکیبا بازیگر تئاتر و سینما ضمن یادآوری نمایش «الیور تویست» که چند سال پیش در آن نقش داشت و اظهار دلتنگی برای بازگشت به صحنه تئاتر، از بی‌توجهی مسئولان به امرار معاش فعالان این حوزه گلایه کرد.

خروج ۵۰ درصد متخصصان از گردشگری ایران

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با انتقاد از مدیریت گردشگری و سیاست‌گذاری‌های ستاد ملی کرونا در دوران همه‌گیری، گفت: حدود ۵۰ درصد متخصصان و افراد باتجربه تحت تاثیر مدیریت و تصمیم‌های اشتباه از صنعت گردشگری خارج شده‌اند.

داستان سرود ملی ایران که “چندان هم ملی نیست”

سرود ملی نماد سیاسی و فرهنگی یک کشور در مجامع رسمی و بین‌المللی است. سرودی است که معمولا به هنگام پخش آن در مراسم رسمی به احترامش که احترام به یک ملت است، می‌ایستند و مردم آن کشور بعضا شعر این سرود را روی لب زمزمه می‌کنند، سرودی است ساخته شده از بن‌مایه موسیقی آن کشور که “جامعه باید بتواند چهره خود را در آینه آن مشاهده کند.”

انتقاد اتحادیه ناشران از برنامه خندوانه

خبرگزاری ایسنا: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در بیانیه‌ای نسبت به آن‌چه «شکسته‌شدن حرمت نویسنده ایرانی» در برنامه تلویزیونی «خندوانه» عنوان کرده واکنش نشان داد.

آقای رامبد جوان نویسنده ها بیکار نیستند

به گزارش برنا، بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در واکنش به اظهارات خداداد عزیزی و فیروز کریمی مهمانان «خندوانه» در جریان یکی از بازی‌های صورت گرفته در این برنامه درباره نام بردن سه نویسنده ایرانی و عکس‌العمل تمسخرآمیز رامبد جوان مجری، متنی را در فضای مجازی‌اش منتشر و از نویسندگان ایرانی دفاع کرد.

هشت روزنامه ایران از روند پیشرفت مقابله با همه‌گیری کرونا و نحوه واکسیناسیون در ایران انتقاد کرده‌اند.

هشت روزنامه ایران روز ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) با انتشار یک سرمقاله مشترک از روند پیشرفت مقابله با همه‌گیری کرونا و نحوه واکسیناسیون در ایران انتقاد کرده‌اند. روزنامه‌های اطلاعات، جمهوری اسلامی، شرق، اعتماد، دنیای اقتصاد، سازندگی، هفت‌صبح و همشهری در مقاله مشترک خود اوضاع ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران را بحرانی اعلام کردند.

شقایق دهقان در مورد وزنه برداری خانم ها  واکنش نشان داد

به گزارش برنا، شقایق دهقان بازیگر تلویزیون به صحبت های داریوش ارجمند در مورد وزنه برداری خانم ها  واکنش نشان داد و  در پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امروز یه مصاحبه دیدم از یه خانوم مجرى جَوون و یه آقاى بازیگر پیشکسوت .

۷ تن از نمایندگان پارلمان اروپا به‌دلیل وضعیت وخیم محمد نوری‌زاد در زندان اوین بیانیه‌ای صادر کردند

در این بیانیه علاوه بر درخواست آزادی محمد نوری‌زاد آمده است: “واضح است که مقامات جمهوری اسلامی با اعمال رفتار‌های وحشیانه در زندان، شکنجه و عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی ضروری بیماران قلبی، جان محمد نوری‌زاد را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.” محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی ۶۸ ساله با حکم دادگاه انقلاب مشهد در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸، به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

سینمای ما در دست ارگان های دولتی و نظامی است

محمد علی سجادی تهیه کننده ، کارگردان ، و فیلم نامه نویس ایرانی گفت: سینمای ما در دست ارگان های دولتی و نظامی است و همه چیز کاملا دیکته می شود .در بخش خصوصی هم ممیزی هایی وجود دارد.

 

بازداشت ها

لطیف ایزدی، خبرنگار ساکن گنبدکاووس بازداشت شد

لطیف ایزدی خبرنگار ساکن شهرستان گنبدکاووس روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، توسط ماموران پلیس فتا در منزل شخصی خود بازداشت شد. گفته می شود بازداشت آقای ایزدی در پی امتناع وی از درخواست نیروی انتظامی مبنی بر حذف خبری از سایت تحت مدیریت او صورت گرفته است. حکم بازداشت این خبرنگار توسط دادستان گنبد کاووس به عنوان مدعی العموم صادر شده است.

شهرستان گلبهار؛ بازداشت ۱۶ زن و مرد در یک مهمانی خصوصی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گلبهار از بازداشت ۱۶ زن و مرد در شهر گلمکان واقع در استان خراسان رضوی در یک مهمانی خصوصی خبر داد و گفت که محل برگزاری این مراسم نیز پلمب شد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

فاطمه ملکی: ماموران اطلاعات به محمد نوریزاد گفته‌اند باید تا پایان انتخابات در زندان بماند

همسر محمد نوری‌زاد، یکی از امضا کنندگان «نامه درخواست استعفای خامنه‌ای»، می‌گوید ماموران اطلاعات به آقای نوریزاد گفته‌اند که باید دستکم تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در زندان بماند.

شهرستان فردوس؛ بازداشت یک شهروند به دلیل انتشار تصاویری در فضای مجازی

لیس فتای شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی از بازداشت گرداننده یک صفحه اینستاگرامی در این شهرستان به دلیل آنچه وی “انتشار تصاویر غیر اخلاقی و تبلیغ بی‌بند‌باری در شبکه اجتماعی” عنوان کرد، خبر داد.

شهرستان گرمه؛ بازداشت یک شهروند به دلیل انتشار تصاویری در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان خراسان شمالی از بازداشت یک شهروند در شهرستان گرمه، به دلیل آنچه که “انتشار محتویات غیر اخلاقی” در فضای مجازی خوانده خبر داد.

آنیسا جعفری‌ مهر و داریوش مرادی به دادگاه انقلاب اسلام‌ آباد غرب احضار شدند

آنیسا جعفری مهر و داریوش مرادی، فعالین فرهنگی اهل اسلام آباد غرب، به دادگاه انقلاب این شهرستان احضار شدند. از این شهروندان خواسته شده تا روز شنبه هشتم خردادماه سال جاری جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی در دادگاه مذکور حاضر شوند. این افراد پیشتر در تاریخ ۳ آذرماه سال ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در روزهای ۱۷ و ۱۹ آذرماه همان سال با تودیع قرار آزاد شدند.

 

 

سینا استاوی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.

سینا استاوی ایرانی ساکن مالزی که چندی پیش نخستین توییت تاریخ را به قیمت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار خریده بود،‌ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. «مرکز مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری ایران» از اکانت توییتر او پیامی نوشته و توضیح داده که آقای استاوی به علت «اتهام اخلال در نظام اقتصادی» بازداشت شده است.

بازداشت مدیر یک گروه تلگرامی در سلسله

خبرگزاری هرانا – مدیر یک گروه تلگرامی در سلسله به دلیل آنچه “زیر سوال بردن عملکرد دستگاه قضا و نیروی انتظامی” عنوان شده است، بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، مدیر یک گروه تلگرامی در شهرستان سلسله بازداشت شد.

 

صدور و اجرای حکم

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش گنجی برگزار شد

روز یکشنبه ۹ آذر، جلسه رسیدگی به اتهامات آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان، در دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل او برگزار شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد نویسنده، شاعر و مترجم امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، در دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شد. آقای قاسمی بجد در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته، پس از مراجعه به اداره اطلاعات شهرستان زاهدان بازداشت و در تاریخ ۲۸ اسفند با تودیع قرار و به صورت موقت آزاد شد.

زانیار خسروی از سوی وزارت سانسور ممنوع‌الکار شد

زانیار خسروی، از خوانندگان موسیقی در ایران در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد، از سوی وزارت ارشاد ممنوع‌الکار شده است. دلیل این ممنوعیت انتشار استوری‌هایی از دابسمش‌های دختران اعلام شده است.

حکم قصاص حمید صفت، خواننده رپ ایرانی نقض شد

حمید صفت، خواننده رپ ایرانی از نقض حکم قصاص در دیوان عالی این کشور خبر داده است. او نوشته”امروز به لطف خدا با رای اکثریت شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور فرجام خواهی پرونده حمید صفت پذیرفته شده است. ایشان نظر قاضی محترم شعبه ۱۰ کیفری آقای مجید متین راسخ را تایید کردند و نظر مستشاران مبنی بر حکم قتل عمد و قصاص حمید صفت را نقض کردند.

 

علمی ، فرهنگی

افزایش پیگرد قضایی و فشار امنیتی بر روزنامه‌نگاران از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به بازداشت و محکومیت برخی رونامه‌نگاران ایرانی اعلام کرده است که از زمان شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹، پیگرد قضایی و فشار امنیتی بر روزنامه‌نگاران در ایران به ویژه در سطح محلی و همچنین بر خبرنگارانی که فساد‌ در حکومت را گزارش می‌کنند، افزایش یافته است.

ناصر‌نصیر: مدیران تلویزیون در سفارش سریال، بی‌سلیقگی می‌کنند/ کسانی که به شبکه ترکیه‌ای رفتند اشتباه محاسباتی کردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مثلِ خیلی‌ از طنازان و بازیگران کاربلد این عرصه، از “ساعت خوش” قدم به عرصه تصویر گذاشت. البته رامین ناصرنصیر در زمینه‌های دیگری به عنوان عکاس، نویسنده، مترجم، کارگردان و منشی صحنه نیز سابقه‌ فعالیت دارد. از جمله بازیگرانی بود که با مجموعه‌های طنز موفقی که در دهه 1370 از تلویزیون پخش شد، خود را به مخاطبان معرفی کرد و با توانایی بالا در حرفه خود، خصوصا عرصه طنز و کمدی، توانست در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از چهره‌های محبوب شود.

رنگِ مو از نقش‌ فتحعلی‌شاه پاک شد

معاون میراث‌فرهنگی تهران گفت: نقش‌برجسته قاجاری چشمه‌علی که در روزهای اخیر توسط فرد یا افرادی به وسیله رنگ مو و مواد شیمیایی مخدوش شده بود، با انجام یک کار مرمتی پاک‌سازی شد. به‌ گزارش ایسنا، روز ششم اردیبهشت ماه خبر داده شد که نقش‌برجسته یا سنگ‌نگاره فتحعلی‌شاه در چشمه‌علی شهر ری با رنگ موی مشکی مخدودش شده است، همچنین اشاره شد این اتفاق درحالی افتاده که کیوسک نیروی انتظامی در نزدیکی این اثر تاریخی مستقر بوده و انتظار حفاظت بیشتری می‌رفته است. در محدوده چشمه‌علی با وجود قدمت تاریخی که تا هفت‌هزار سال تخمین زده شده است، هیچ دوربین مداربسته‌ای نصب نشده و حفاظت از آن در ضعیف‌ترین شکل ممکن است. با این حال، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری گفته که شخص یا اشخاص خاطی را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

تئاتر در گروه دو مشاغل قرار گرفت

تئاتر در گروه دو مشاغل گرفت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تئاترها در تهران و شهرهایی که وضعیتی غیر از قرمز دارند، می‌توانند روی صحنه روند.

این تن رنجور را دریابیم

نه سرقت بخشی از مجموعه تئاتر شهر اتفاق تازه‌ای است و نه زشتی محیط پیرامون آن. سال‌هاست بابت وضعیت نامناسب این مجموعه فغان‌مان به آسمان است و آن‌چه البته تا امروز به جایی نرسیده، همین فریاد است.

به گزارش ایسنا، اقدام برای ربودن کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» بار دیگر داغ دل خانواده تئاتر را تازه کرد که این مجموعه سال‌هاست از گزند سارقان در امان نبوده است.

نشست مجازی دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر | سالن‌های روباز به کمک جشنواره می‌آیند

گروه سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره و سمیه علیپور مدیر روابط عمومی صبح امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی برگزار شد.

معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ایران معرفی شد

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، در متن حکم دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران آمده است: «نظر به توان و تجربه و جایگاه والای‌تان در عرصه فرهنگ و رسانه به موجب این حکم به سمت «معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ایران» منصوب می‌شوید. پیوستن مدیری خوش‌ذوق، کاردان و خوش‌نام به کمیسیون ملی یونسکو، بی‌گمان رشد و بالندگی این نهاد کهن‌سال و موثر را به ارمغان خواهد آورد.

درهم ریختگی فرهنگی بلای جان کمدی شده است

پایگاه خبری تئاتر: «کوروش نریمانی» نویسنده، کارگردان و بازیگری است که او را بیش از هر چیز به استمرارش در تولید و اجرای آثار کمدی می‌شناسیم؛ چه در تئاتر و چه سینما و تلویزیون. با او درباره تنوع ژانر در نمایشنامه‌نویسی ایران، تاثیر سانسور و محدودیت‌ها بر تولید آثار نمایشی متنوع و خلاقانه و همچنین نمود شرایط اجتماعی در نمایشنامه‌های ایرانی گفتگو کردیم که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید: تئاتر در بیش از یک سالی که گذشت، دچار رکود جبران‌ناپذیری شد؛ خیلی‌ها در این مدت دست از کار کشیدند و خود را به جریان ناامیدی سپردند. شما این روزها مشغول چه کاری هستید؟

درهای اصلی کاخ گلستان در تهران پس از ۶۰ سال به روی عموم باز شده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند باب عالی از درهای اصلی کاخ گلستان در تهران پس از ۶۰ سال به روی عموم باز شده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از آفرین امامی، مدیر مجموعه کاخ گلستان گفته است که برای بازگشایی این در، نمای باب عالی پاک‌سازی شده و پرده سمت خیابان ناصرخسرو آویخته شده و برای در امان ماندن نما از فضولات پرندگان، ساختاری فراهم شده، سیستم بلیت‌فروشی الکترونیکی ایجاد شده و ساعت شمس‌العماره نیز به کار افتاده است.

نگهداری ۲۵ هزار شی تاریخی و نفیس در موزه های گیلان

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در بازدید از موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت گفت: ۱۰۳ طرح و برنامه با بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار درهفته میراث فرهنگی در ۱۷ شهرستان گیلان اجرا می‌شود. او ، با اشاره به اینکه افتتاح چند موزه، رونمایی از طرح‌های مرمتی، بهره برداری از بنا‌های تاریخی و رونمایی از مرمت مساجد تاریخی صفی و مسجد اردبیلیان در رشت از مهمترین طرح‌های هفته میراث فرهنگی است، افزود: فرهنگ و آداب و رسوم نیکان، اصالت ما و بزرگترین درس برای تاریخ است، بنابراین در تلاشیم با مرمت بنا‌های تاریخی استان که تاکنون مغفول مانده است هویت تاریخی خود را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

در دهه ی گذشته ۲۷ مجسمه در تهران سرقت شدند

محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران گفت : در دهه ی گذشته ۲۷ مجسمه در تهران سرقت شدند و هیچگاه سرنوشت آن ها مشخص نشد . آقای حق شناس عقیده دارد این موضوع آسیب جدی به شهر تهران وارد آورده است. او در ادامه گفت : مجسمه ها در شهر المان زیبایی شهر هستند و به نوعی از ارزش های مورد احترام شهروندان است.

 

کمبودها و محرومیتها

هنرمندان در ایام کرونا به چه شغل هایی روی آوردند ؟

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا که بخش‌های مختلف زندگی‌مان را دستخوش تغییر کرده، ظاهرا قطعی‌ترین موضوع این است که هیچ برنامه مشخصی برای اشتغال خانواده تئاتر نداریم. پایگاه خبری تئاتر: فروردین سال گذشته که هنوز از ورود این مهمان موذی گیج و منگ بودیم، شاید باور نمی‌کردیم این ویروس مهیب این گونه با سماجت بر زندگی‌مان سایه بیندازد.

چرا کمبود سالن، فرصتی برای تئاتر خیابانی نباشد؟

مجید امرایی گفت: چرا وزارت ارشاد از کمبود سالن که تهدیدی جدی برای اجرای مستمر تئاتر است به عنوان یک فرصت هنری استفاده نمی‌کند. مجید امرایی کارگردان تئاتر درباره تئاتر خیابانی گفت: «تئاتر خیابانی» یا به تعبیری «تئاتر بیرونی» یا فضای باز؛ کهن‌ترین گونه نمایشی و ملی‌ترین مدل اجرای نمایش در ایران است. کما اینکه خیابان محلی نمادین برای اجرای این گونه نمایشی است و اجرای آن در هر مکان و زمانی قابل تفسیر است. همچنین نگاه تزئینی به تئاتر خیابانی ضربه‌ی مهلکی است که ظرف این سال‌ها با سو مدیریت به این گونه‌ی نمایشی زده شده است.

ایده‌ای که در نطفه خفه شد

پیام فروتن وقتی مطمئن شد کرونا به این زودی دست از سر ما بر نمی‌دارد، ایده برگزاری فستیوالی برای اجرای نمایشنامه‌های یونانی را در فضای باز مطرح کرد ولی این ایده در نطفه خفه شد. این مدرس، طراح و کارگردان تئاتر برای اجرای نمایشی ویژه در اسفند سال ۹۸ برنامه‌ریزی کرده بود که کرونا مجال کار را از او هم گرفت و او نیز مانند دیگر همکارانش به انتظار نشست تا کی فرصتی برای اجرا فراهم شود.

سینما بعد از کرونا آنلاین می‌شود؟/در مدیریت شبکه خانگی عقب ماندیم

به گزارش خبرنگار مهر، «مدرسه نوآوری مهر» این شب‌ها سلسله گفتگوهای زنده اینستاگرامی با موضوع نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی برگزار می‌کند که در قالب آن هر شب با یکی از دست‌اندرکاران، چهره‌ها و کارشناسان امر فرهنگ و رسانه گفتگو می‌شود.

اخراج شاعر از بیمارستان قبل از فوت به خاطر فقر!

ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد قاسم آهنین‌جان، شاعر خوزستانی را قبل از فوت به خاطر فقر از بیمارستان بیرون کردند!  یاسین نمک‌چیان، شاعر و روزنامه‌نگار، در توییتی نوشت: قاسم آهنین‌جان، شاعر خوزستانی که روز گذشته فوت کرد، به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستان بستری بود اما ۲۰ روز پیش به دلیل فقر از بیمارستان بیرونش کردند و با ماشین به خیابان انتقالش دادند!

خاموشی چراغ کنسرت ها دوساله میشود

خاموشی چراغ کنسرت‌های موسیقی در حالی تا چند ماه دیگر، دوساله می‌شود که گویی سیاست‌گذاران ارشاد و کنسرت‌گذاران به توافقی نانوشته برای فراموشی کامل این حوزه رسیده‌اند!

موزه موسیقی اصفهان در آستانه تعطیلی است

شهریار شکرانی، مدیر موزه موسیقی اصفهان می‌گوید تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی باعث ضرر بسیاری به این موزه شده و آن را در آستانه تعطیلی کامل قرار داده است. این موزه محل نگهداری ۴۰۰ ساز ملی، محلی و خارجی است و از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است.

الناز شاکردوست پست حمایت از همجنسگرایان را پاک کرد

یک منبع آگاه در قوه قضاییه گفت: پس از انتشار پستی خلاف عفت و اخلاق عمومی توسط الناز شاکردوست در صفحه اینستاگرامش دادستانی تهران به وی تذکر داده و خانم شاکردوست پس از دریافت تذکر، پست مربوط را حذف کرده است. گفته می‌شود این بازیگر سینما، چندی پیش با انتشار یک پست در فضای مجازی از همجنسگرایان حمایت کرده بود.

زمانی طنز و دست زدن در برنامه ها ممنوع بود

فرهنگ جولایی، تهیه‌کننده باسابقه رادیو و خالق «صبح جمعه با شما»: بسیاری از برنامه‌های رادیو پس از انقلاب را من آغاز کردم. این موضوع در حالی بود که طنز ممنوع بود، دست زدن ممنوع بود و … البته از سال ۱۳۶۳ بود که دست زدن در برنامه‌ها به نوعی آزاد شد.​

 

 

 

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

سینماها در حال از بین رفتن هستند

تقریبا تمام سینماداران معتقدند که در دوران کرونا سالن‌های سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از کم‌خطرترین مکان‌ها برای تفریح خانواده‌ها می‌توانستند باشند، اما عدم اطلاع‌رسانی درست نسبت به فعالیت سینماها همان چند فیلم اکران‌شده را هم ناکام و سالن‌های سینما را خالی نگه داشت و خیلی‌ها امید چندانی به بهبود اوضاع ندارند.

 

مطبوعات

«خلیج فارس» از کجا می‌آید؟

احمد اقتداری در مقاله «خلیج فارس و نام آن» و محمدحسن گنجی در کتاب «وصف خلیج‌ فارس در نقشه‌های تاریخی» پاسخ‌هایی علمی به کسانی که به دنبال تحریف نام خلیج فارس هستند، داده‌اند. به گزارش ایسنا، همزمان با روز ملی خلیج‌ فارس (۱۰ اردیبهشت‌ماه) صفحه چشم و چراغ وابسته به فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطالبی را درباره خلیج فارس و در پاسخ به تحریف نام آن منتشر کرده است.

جنگ بسیار کثیفی در پیش است

روزنامه جمهوری اسلامی در باره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نوشت: تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری اینست که شگردهای رایج در فضای مجازی اوج بیشتری گرفته. آنها از هم‌اکنون جنگ تبلیغاتی علیه همدیگر را آغاز کرده‌اند و از لحن‌ها پیداست که جنگ بسیار کثیفی در پیش است.

شکستن دست یک خبرنگار توسط حراست دانشگاه شهید بهشتی

فائزه مومنی، روزنامه‌نگار و فعال در حوزه شهری برخی خبرگزاری‌های داخل ایران برای تهیه گزارش از روند واکسیناسیون به یکی از مراکز در دانشگاه پزشکی «شهید بهشتی» مراجعه کرده بود. او در یک استوری اینستاگرامی نوشت حراست از او خواسته همه مکالمات ضبط شده را پاک کند اما پس از مقاومت از طرف او، با برخورد فیزیکی نیروی حراست مواجه شده که منجر به آسیب دیدگی جسمی و شکستگی در دست او شده است

 

هنرمندان زندانی

نام کسری نوری در فهرست ده روزنامه‌نگار «در معرض خطر فوری» قرار گرفت

کسری نوری،‌ یکی از دراویش گنابادی زندانی . نام کسری نوری، درویش گنابادی زندانی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، در فهرست ده روزنامه‌نگار جهان که در معرض خطر فوری هستند، قرار گرفته است.

با پایان ایام مرخصی طبیب تقی زاده به زندان اوین بازگشت

سید طبیب تقی زاده، روزنامه‌نگار امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، با پایان ایام مرخصی و به دنبال مخالفت مسئولان با درخواست تمدید مرخصی وی به زندان اوین بازگشت. وی پیشتر در تاریخ ۱ اردیبهشت ماه امسال به مرخصی اعزام شده بود.

 

 

امین ماسوری به جرم خلق آثار هنری با موضوع اعتراضات آبان ۹۸ به زندان محکوم شد

«امین ماسوری»، ایده‌پرداز، پژوهش‌گر هنر و روزنامه‌نگار ساکن خرم‌آباد در دادگاه تجدیدنظر به ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. این حکم طی روزهای گذشته به او  ابلاغ شده است.

 

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

محسن لرستانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، محسن لرستانی، خواننده پاپ با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. آقای لرستانی در اسفندماه سال ۹۷ بازداشت و سپس اخبار مختلفی درباره اتهامات پرونده اش از جمله فساد فی الارض توسط رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی مطرح شد که با توجه این نگرانی هایی از صدور حکم اعدام علیه وی وجود داشت.

عالیه مطلب زاده از زندان اوین به مرخصی اعزام شد

خبرگزاری هرانا – عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شد. خانم مطلب زاده پیشتر در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شد.

 

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران