گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در خرداد ماه 1400

 

                                        تهیه و تنظیم : سمانه بیرجندی

 

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش خرداد ماه 1400 به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 

اجتماعی

روایت همسایه ها از بابک خرمدین

3 روز پس از قتل هولناک بابک خرمدین به‌دست پدر و مادرش، محوطه بلوکc۲ شهرک اکباتان کاملا ساکت و آرام است. دراین میان تنها نشانه‌ها از ماجرای این جنایت که چند روز پیش در یکی از واحدهای این بلوک رخ داد، ۲ حجله است که عکس بابک خرمدین، کارگردان و مدرس سینما روی آن به چشم می‌خورد و یکی را در مقابل ورودی بلوک قرار داده‌اند و دیگری را مقابل مجتمعی که خانواده خرمدین ساکن آن هستند.

سهمیه واکسن برای عوامل سینما و تلویزیون

تعدادی از تهیه‌کنندگان تلویزیون اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی مشمول سهمیه واکسن کرونا خارج از نوبت شده‌اند. بر اساس این گزارش، انجمن تهیه‌کنندگان سینما خواستار ارسال اسامی بازیگران برای دریافت واکسن شده‌ است​

مرزهای ایران ۱۵ ماه است که به روی گردشگران بسته است .

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت جمهوری اسلامی از دیپلماسی واکسن در گردشگری جا مانده و برخلاف بسیاری از کشورها که صنعت گردشگری را بر پایه واکسن آغاز کرده‌اند، ۱۵ ماه است مرزها را بسته است.

بعضی چاپخانه‌ها برای سرپا ماندن، برچسب تقلبی چاپ می‌کنند

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران ایران با اشاره به مشکلات حوزه چاپ گفت: برخی چاپخانه‌داران کارهای خلاف را چاپ می‌کردند. این گروه‌ها جعبه‌های لوازم یدکی فیک یا مشکل‌دار را چاپ می‌کردند که البته قسمی از این‌ها مجوز هم نداشتند.

انتخابات و واکسن زود هنگام

به گزارش تجارت‌نیوز، تعدادی از تهیه‌کنندگان تلویزیون اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی مشمول سهمیه واکسن کرونا خارج از نوبت شده‌اند. بر اساس این گزارش، انجمن تهیه‌کنندگان سینما خواستار ارسال اسامی بازیگران برای دریافت واکسن شده‌ است

سهمیه واکسن برای عوامل سینما و تلویزیون

تعدادی از تهیه‌کنندگان تلویزیون اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی مشمول سهمیه واکسن کرونا خارج از نوبت شده‌اند. بر اساس این گزارش، انجمن تهیه‌کنندگان سینما خواستار ارسال اسامی بازیگران برای دریافت واکسن شده‌ است

استفاده از ساز و آلات موسیقی در بهشت زهرا ممنوع است 

سازمان «بهشت زهرا» با صدور دستورالعملی اعلام کرد که استفاده از آلات موسیقی و ساز و پخش هرگونه موسیقی در مراسم کنار مزار «اکیدا ممنوع» است

بازپرس پرونده بابک خرمدین به برخی از هنرمندان هشدار داد

پس از اینکه لیلا اوتادی، بازیگر سینما و تلویزیون مدعی شد دختران دانشجوی بابک خرمدین نزد وی اقرار کرده‌اند که پدر بابک خرمدین به آنها تجاوز کرده است و حاضرند این موضوع را به پلیس گزارش دهند، محمدجواد شفیعی، بازپرس شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: مردم و هنرمندان از گمانه‌زنی‌ها و گفته‌های غیرمسئولانه در ارتباط با این پرونده خودداری کنند، چرا که مرجع قضایی با آنها به‌دلیل اظهارنظرهای غیرمسئولانه برخورد قانونی خواهدکرد

اولین مصاحبه خواهر بابک خرمدین

خواهر بابک خرمدین درباره پدر و مادرش و قتل هایی که انجام داده اند صحبت کرد. او گفت که برادرش بابک رابطه خوبی با پدر و مادرش نداشته. در ادامه تحقیقات پرونده توسط تیم جنایی پایتخت، خواهر بابک خرمدین و برادرش در دادسرای جنایی تهران و اداره آگاهی حضور یافتند.

سانسور حرف های حامی در خندوانه و انتقاد رسمی از آن

در خندوانه و انتقاد رسمی از حذف 90 درصد از برنامه به صورت رسمی اعلام شد. امشب بعد از پخش برنامه خندوانه با حضور حامی، بلافاصله انتقاد از سانسور آن مطرح شد. حامی مهمان رامبد جوان در قسمت پخش شده در سی و یکم اردیبهشت بود.

رئیس پزشکی قانونی: آزاده نامداری خودکشی نکرده

آزاده نامداری خودکشی نکرده. رئیس سازمان پزشکی قانونی در نشست خبری اش این مساله را اعلام کرد. او با اشاره به بررسی های صورت گرفته گفت: رسیدگی به پرونده خانم نامداری انجام و تمام شده و نتیجه هم اعلام شده است و چیز خاصی ندارد.

اسماعیل خویی شاعر معاصر و عضو کانون نویسندگان ایران، درگذشت

اشعار خویی در کشورهای مختلف و به زبانهای انگلیسی، روسی، فرانسه، آلمانی، هندی و اوکراینی ترجمه شده‌اند. او همچنان با تسلطی که به زبان انگلیسی داشت، به این زبان نیز اشعاری سروده است و نخستین شاعر ایرانی است که جایزه روکرت درکوبرگ را در سال ۲۰۱۰ از آن خود کرده است.

تخریب مجسمه‌ها در میدان حر تهران

کسانی که امروز از میدان حر تهران عبور کردند با تخریب مجسمه‌های شیر این میدان مواجه شدند. در میدان حر تهران، دو شیر پایین مجسمه اصلی “نبرد گرشاسب با اژدها” قرار داشت که شهرداری تهران دی‌ماه سال ۱۳۹۹ فراخوانی برای “مرمت و ساخت المان‌های میدان حر” و پایه مجسمه‌ها داده بود.

سخنگوی سپاه؛ تشریح “مطالبه رهبر” و “وظیفه فعالان رسانه‌ای

سردار رمضان شریف ادعا می‌کند در حوزه فضای مجازی هیچ کشوری “رهاتر” از ایران وجود ندارد. او می‌گوید رسانه‌ها باید حواسشان باشد که با تکرار مشکلات “تیشه به ریشه نظام” نزنند و “آبروی انقلاب” را به بازی نگیرند.

بابک خرمدین در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد

بابک خرمدین حدود ۱۰ روز بعد از کشف بخشی از پیکرش امروز پنجشنبه ۶ خرداد ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد این کارگردان سینما در طبقه بالای هوشنگ گودرزی به خاک سپرده شده است.

آخرین وضعیت پرونده آزاده نامداری

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آزاده نامداری گفت: بررسی های قضایی حاکی از آن است که این پرونده جنایی نیست. بررسی های فنی، پزشکی و پلیسی همه دلالت بر غير جنایی بودن پرونده است و اولیای دم از هیچکس شکایت نکردند و پرونده فاقد شاکی است.

تهیه‌کننده سریال تلویزیونی گاندو، به عنوان رئیس “ستاد انتخاباتی هنرمندان” ابراهیم رئیسی

مجتبی امینی، تهیه‌کننده سریال تلویزیونی گاندو، به عنوان رئیس “ستاد انتخاباتی هنرمندان” ابراهیم رئیسی منصوب شده است. پخش سریال گاندو، که برجسته‌ترین کار مجتبی امینی بوده است، بارها انتقاد شدید مقام‌های دولت حسن روحانی را به دنبال داشته است.

اولویت واکسیناسیون با هنرمندان مشغول به کار و حاضر در صحنه است

هنرمندانی که در صحنه و پشت صحنه مشغول فعالیت هستند و با همدیگر تماس مستقیم دارند به لحاظ تکنیک و روش کار سینما و تلویزیون قطعا نمی توانند پروتکل هارا رعایت کنند و باید واکسیناسیون برای آن ها هرچه سریع تر صورت بگیرد.

توسعه گردشگری کرمانشاه نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: توسعه گردشگری و صنایع‌­دستی در استان نیازمند توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر است.جبار گوهری در نشست با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، اظهار کرد: برای تحقق اهداف سازمانی نیازمند تعامل دو سویه با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی هستیم.

کاشت درختی به‌عنوان یادبود روح‌الله زم

نیاز زم، فرزند روح‌االله زم، مدیر پیشین کانال تلگرامی آمدنیوز که سال گذشته توسط جمهوری اسلامی اعدام شد، در صفحه توییتر خود از کاشت درختی به‌عنوان یادبود زم در مدرسه محل تحصیل خود در فرانسه خبر داد.

امید زندگانی ، یک‌طرفه کردن خیابان ولیعصر از بزرگ‌ترین تصمیمات اشتباه است

امید زندگانی، یک‌طرفه کردن خیابان ولیعصر را یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات اشتباهی می‌داند که برای تهران گرفته شده است. ، امید زندگانی، بازیگر، مجری، گوینده و خواننده، سال ۱۳۹۲ برای حضور در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، ثبت نام کرده بود.

خسارت ۴۰میلیاردی کرونا به گردشگری ایران

 “ولی تیموری”در حاشیه بهره برداری از ۳۳ طرح میراث فرهنگی و گردشگری لرستان افزود: بخشی از این خسارت‌ها مربوط به عدم تحقق عملکرد‌ها و خسارات وارده به هتل‌ها و اماکن گردشگری است.

رضا تقی‌پور به عنوان مسئول فضای مجازی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی منصوب شد.

رضا تقی‌پور به عنوان مسئول فضای مجازی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی منصوب شد. تقی‌پور در دولت احمدی‌نژاد وزیر ارتباطات بود و اتحادیه اروپا او را به دلیل نقشی که در سانسور اینترنت و شنود تلفن شهروندان داشت تحریم کرد.

روحانی با فرهنگ بیگانه و به هنر بی‌علاقه بود

رضا مهدوی معتقد است که این دولت در حوزه موسیقی نمره قبولی نمی‌گیرد، چرا که رئیس‌جمهور هرگز به اجرای موسیقی سر نزد و این نشان از بیگانگی رئیس‌جمهور با فرهنگ و بی‌علاقگی به هنر بود

مجسمه‌های میدان رازی قبل از شیرهای میدان حر مرمت شده‌اند!

شاید آنچه را که برای مجسمه‌های شیر میدان حر تهران رقم خورد و درواقع رفتاری حاشیه ساز شد، به عنوان نمادی از سطح تدبیر و مدیریت در تلاقی پیمانکاری عمرانی و مبانی هنری و میراثی در مدیریت شهری بتوان توصیف کرد

شفاف سازی در مورد مرگ علی انصاریان

روزنامه شرق نوشت که هواداران علی انصاریان با راه‌اندازی کارزاری اینترنتی و با جمع‌آوری حدود ۲۵ هزار امضا از دادستان کل کشور، وزیر بهداشت و رییس سازمان نظام پزشکی خواسته‌اند درباره علت فوت او «شفاف‌سازی» شود. گفته شده دستگاه تنفسی بدون اجازه خانواده انصاریان از بدن او خارج شده

علی خامنه‌ای،فضای مجازی را «رها» و «بی قید و بند»خواند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر در سخنان روز جمعه خود فضای مجازی را «رها» و «بی قید و بند» خواند. او در فروردین هم گفته بود فضای مجازی «ول» است و «افتخار ندارد که ما می‌گوییم فضای مجازی کشور ما آزاد است و باید آن را مدیریت کرد

اخاذی وحشیانه از عکاس خبری در راه ماموریت

محمد دلکش، عکاس ۳۴ ساله آژانس عکس تهران که به منظور پوشش یک برنامه خبری قصد سفر به رامسر را داشت، در مسیر مورد اخاذی قرار می‌گیرد و دچار آسیب‌های جسمانی شدیدی می‌شود. این عکاس بستری شده است

خانه آزیتا ترکاشوند مورد سرقت قرار گرفت

ترکاشوند با انتشار این عکس نوشت: مگه داریم انقدر راحت وارد خونه مردم بشن و دزدی بکنن برن.اگه من دیشب منزل بودم واقعا چه بلایی سرم میومد ؟کی پاسخگو بود.

فیلمبرداری یا تصویربرداری از صحنه مجازات جرم است

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی طرح تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی خبر داد.طبق ماده ۷ این طرح هرگونه فیلمبرداری یا تصویربرداری از صحنه مجازات اعدام و قطع عضو، جرم محسوب شده و مرتکبان به حبس تعزیری محکوم می‌شوند

انسان با امید زنده است

حسن توکل‌نیا تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: حدود یک سال و نیم است که فیلم سینمایی «چند میگیری گریه کنی؟ 2» آماده نمایش است ولی هنوز موقعیت متوسطی برای اکران پیدا نکرده‌ایم و هنوز وضعیتی ثابت فراهم نشده که از باز بودن سینماها اطمینان داشته باشیم و همینطور شاهد اضافه شدن فیلم‌ها به صف اکران هستیم.

توسعه “بوم‌گردی” با حفاظت از تنوع زیستی مغایرت دارد!

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد: توسعه بوم‌گردی با اصول اولیه آن که یکی از آن‌ها حفاظت از تنوع زیستی است، مغایرت دارد!

آقایان کاندیدا لطفاً صریح بفرمایید!

با افتخار به سینماگران و مستندسازان مژده­‌ برپایی جشنی را می­‌دهم که فارغ از هر هنگامه و ماجرایی می‌­خواهد جلوه­‌گاهی برای آثار ارزشمند سینماگران مستند ایران‌زمین باشد؛ اهالی هنر و فرهنگی که هم حرفه‌­شان و هم خودشان، تا این‌جای کار و فعلاً، جایی در برنامه‌­های انتخاباتی نامزدها ندارند. مگر که گوشی بشنود و زبان به پاسخ گشوده شود.

آن دوره‌ای که بازیگر گیشه را تعیین می‌کرد، تمام شده

عادل تبریزی، کارگردان «گیج‌گاه»، دلیل انتخاب حامد بهداد و باران کوثری را برای بازی در این فیلم، بالارفتن فروش گیشه نمی‌داند و معتقد است در حال حاضر، بازیگران چنین نقشی ندارند، بلکه در دوران بازیگری جمشید هاشم‌پور، این اتفاق رخ می‌داد

موسیقی برای دولت‌ها یک موضوع اضافی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون با موضوع بررسی جایگاه موسیقی در دولت‌های مختلف به ویژه در هشت سال اخیر، با حضور خدایار قاقانی (نویسنده منتقد هنری سینما و موسیقی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

واکنش پانته‌آ بهرام به اظهارات جنجالی خواهرش در برنامه همرفیق

به گزارش ایران آرت، پانته‌آ بهرام بازیگر سینما و تلویزیون به حاشیه‌های ایجاد شده پس از حضور خود و خواهرش در برنامه همرفیق با اجرای شهاب حسینی واکنش نشان داد و از سانسور ساز زدن خبر و تقطیع سخنان خواهرش پرده برداشت.

خبرنگار کرمانشاهی با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، افرادی با ورود به منزل حسام الدین شیخی خبرنگار و مدیرعامل وبگاه خبری قلم او را با سلاح سرد مجروح کردند

علت مهاجرت هنرمندان راباید درکشورخودمان جست و جو کنیم

رضا صائمی با اشاره به اینکه برخی هنرمندان به دلیل عدم وجود فضای کار برای فعالیت و پیشرفت از کشور مهاجرت کرده و به شبکه‌های خارجی می‌پیوندند، تأکید کرد برخی نیز دچار توهماتی از توانایی خود هستند که آن‌ها را به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کشاند.

الهام پاوه نژاد داوطلب واکسن ایرانی کرونا شد

الهام پاوه نژاد روز گذشته بصورت داوطلبانه، فاز آزمایشی واکسن ایرانی برکت را تزريق کرد.با پیگیری و هماهنگی‌ها تونستیم به همراه تعدادی از گروه اجرایی تاتر جدیدم مرحله‌ی اول واکسن کووایران برکت را بزنیم

مرجعیت رسانه از تهران به لندن منتقل شده است

محسن مهرعلیزاده با انتقاد از تجمع انتخاباتی ابراهیم رئیسی در اهواز گفت: “اگر کرونا خطرناک است، خوزستان با این وضعیت خطرناکی که دارد، پریروز آقای رئیسی در آن تبلغات کرده و هزاران نفر را جمع کرده آنجا. رئيسی می‌خواست نامزد محرومان باشد

یک شهر و ۲ روستای کردستان ثبت ملی شدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در سال 1399 آرمرده را بەعنوان شهر ملی شالبافی، کاکو بەعنوان روستای ملی گلیم بافی و دیوزناو بە عنوان روستای ملی ارغوان بافی ثبت کردیم.

قهر با صندوق رای اتفاقی را رقم نمی زند

داریوش ارجمند: قهر با صندوق اتفاقی را رقم نمی‌زند؛ اگر می‌خواهیم چیزی عوض شود باید رأی بدهیم

یک کپی‌کاری خوب و صادقانه

پس از پایان فصل چهارم برنامه «دورهمی» و با وجود حرف و حدیث‌های بسیاری که درباره سرانجام این برند محبوب در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شد، بالاخره خود مهران مدیری وعده داد که با تغییر ساختار، فصل پنجم این برنامه را روانه آنتن خواهد کرد؛ وعده‌ای که شب گذشته محقق شد و با رونمایی از ساختارجدید این برنامه، مهران مدیری هم بخش دیگری از ظرفیت‌های خود را برای اجرای پرانرژی یک «مسابقه تلویزیونی» به نمایش گذاشت.

با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه نداشته‌ایم

مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: به لحاظ روحی و مالی نیاز دارم تا مجددا وارد عرصه بازیگری شوم. فعلا مشغول هیچ کاری نیستم و فاصله‌ای که در فعالیت‌های هنری من در عرصه بازیگری ایجاد شده، مربوط به بیماری و فوت همسرم محسن قاضی مرادی است.

همه چیز درباره روزهای سکوت حبیب محبیان

بیست‌ویکم خردادماه هرسال که از راه می‌رسد، بازهم زنده می‌شود غم از دست دادن خواننده‌ای که با امید به خواندن در میهن به ایران آمد، اما اجازه بازگشت به صحنه را نیافت و دور ماندن از جایی که به آن تعلق داشت، باعث شد بالاخره تاب‌وتوانش تمام شود

نظر چراغ سبز قاضی‌زاده هاشمی به بازگشت وثوقی؟

صبح سینما: امیرحسین قاضی زاده، نامزد انتخابات درباره بازگشت بهروز وثوقی و توقیف فیلم‌های کیانوش عیاری و حمید نعمت الله اظهارنظر کرد.امیرحسین قاضی زاده هاشمی، کاندیدای ریاست جمهوری با حضور در کلاب هاوس به سوالات پاسخ گفت.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

کنایه هوشمندانه رضا کیانیان به قطعی برق

رضا کیانیان در استوری اینستاگرامش نوشت :

علت قطع برق؛استخراج رمز ارزها.علت استخراج رمز ارزها؛دور زدن تحریم ها و درآمد زدایی.علت تحریم؛انرژی هسته ای هدف ذکر شده از انرژی هسته ای :تولید برق و ایجاد رفاه برای مردم و عدم قطعی برق

حامد بهداد: در فیلم‌های ضد مردمی بازی نمی‌کنم

حامد بهداد می‌گوید اگرچه برای همه هنرمندان احترام قائل است اما با ده‌نمکی کار نمی‌کند. وی درباره حاتمی‌کیا نیز می‌گوید: به مرور که شناختمش دیدم مرا با او کاری نیست.

باران کوثری: نمی خواهم در هیچ سریال و برنامه ای از تلویزیون حضور داشته باشم

باران کوثری در کلاب هاوس درباره ملکه گدایان و فعالیت های این روزهایش صحبت کرد. او درباره بازی در سریال ملکه گدایان گفت: نقشم در «ملکه گدایان» بسیار نقش متفاوتی است. نقشی که بعید است بازیگری ردش کند.

شهرام ناظری: مجبوریم خودمان را با شرایط امروز وفق بدهیم

شهرام ناظری که تازه به‌وطن بازگشته در خصوص این اجرا گفت: «بیش ازیک سال است به‌دلیل گسترش کرونا تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری بخصوص اجرای موسیقی نیمه تعطیل شده است و دراین مدت زمان نتوانستم برای مخاطبان خود اجرای صحنه‌ای داشته باشم.

انجمن قلم آمریکا خواستار لغو فوری محکومیت نرگس محمدی شد

انجمن قلم آمریکا (پن) با انتشار بیانیه ای نسبت به صدور حکم حبس، شلاق و جزای نقدی برای نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، واکنش نشان داده و خواستار لغو فوری این حکم شد.

واکنش تند پوران درخشنده به ماجرای بابک خرمدین

هیچ وقت نمی‌خواهیم با کسی درباره مشکلاتمان حرف بزنیم.گفتند تلویزیون دانشگاه عمومی است، چرا «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» را نشان نمی‌دهد.​

پایان اعتصاب غذای مژگان کاوسی در زندان اوین

مژگان کاوسی، زندانی سیاسی در زندان اوین، شب سه‌شنبه ۴ خردادماه، به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم کاوسی از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه و در اعتراض به برخورد سلیقه‌ای مسئولان در خصوص اجرای بخشنامه اعزام به مرخصی زندانیان در جریان شیوع ویروس کرونا، دست به اعتصاب غذا زده بود.

مجید برزگر: با اصرار بر استانداردها به فیلم‌های بی‌هویت رسیدیم

کارگاه فیلمسازی مجید برزگر با عنوان «تجربه فیلم کوتاه/ ماهیت فیلم کوتاه» با نگاهی بر تاریخ سینمای ایران و ساخت آثار جشنواره‌ای، شب گذشته پنجشنبه 6 خرداد همزمان با دومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

انتقاد شهرام ناظری از نمای ساز ها در کنسرتش

شهرام ناظری که به تازگی کنسرت آنلاین «آوای دوست» را در تالار وحدت اجرا کرد، می‌گوید که اولین تجربه، خالی از برخی مشکلات نبوده است و اگر می دانست سازها را قرار است از نمای دور نشان بدهند، بدون شک با این مسئله و انجام آن به صورت جدی مخالفت می‌کرد.

فیلم تبلیغاتی من از صداو‌سیما پخش نشد

فیلم تبلیغاتی عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، که قرار بود شامگاه سه‌شنبه از صداوسیمای جمهوری اسلامی نمایش داده شود، پخش نشد همتی در توییترش نوشت این اقدام با وجود «تعامل با صداوسیما، اعمال تغییرات و حذف بخشی از فیلم» به صورت «غیراخلاقی» صورت گرفت

رای بی رای

امیر تتلو: موضع من در انتخابات این است که رای_بی_رای امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در نقض صحبت‌های چند روز پیش خود که گفته بود با رئیسی اکی هستم، در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت من از هیچ کس حمایت نمی‌کنم، اگر ایران بودم رای نمی‌دادم، از هوادارانم هم می‌خواهم که رای ندهند

خواهر بابک خرم‌دین از نشر اکاذیب شکایت می‌کند.

وکیل خواهر بابک خرم‌دین از کسانی که به انتشار مسائل مربوط به این پرونده در فضای مجازی، نشر اکاذیب و طرح ادعاهای واهی یا ساخت فیلم‌ و مستند بدون دستور مقام قضائی اقدام کرده‌اند، شکایت می‌کند

محسن رضایی؛ مستند انتخاباتی من هم پخش نشد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه توییترش نوشت: «به مستند انتخاباتی من هم به علت تنگ‌نظری‌ها اجازه پخش ندادند. گفتند مصاحبه‌های مردمی را حذف کنید تا اجازه پخش دهیم.

دولت تدبیر و امید بیشتر از هر دولتی به موسیقی ضربه زد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع عملکرد دولت در حوزه موسیقی با حضور سید علیرضا میرعلینقی تاریخ نگار موسیقی معاصر و منتقد موسیقی کلاسیک ایرانی روانه آنتن شد.

انتقاد از پخش ترانه «ایران من»ِ همایون شجریان در مناظره تلویزیونی

پوریا سوری، شاعر، ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار، به استفاده تبلیغاتی از ترانه «ایران من» همایون شجریان و پخش آن از تلویزیون حکومتی ایران در جریان نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعتراض کرد.

واکنش اداره کل هنرهای نمایشی به کناره‌گیری شکرخدا گودرزی از صحنه‌ی تأتر

انتشار نامه‌ی شکرخدا گودرزی خطاب به قادر آشنا و کناره‌گیری‌اش از تئاتر در اعتراض به فراهم نشدن شرایط برای نمایشنامه‌خوانی ۵ نمایشنامه اجرا شده‌اش (بهرام چوبینه، سیاووش، رستم و اسفندیار، خواجه نظام الملک و سهروردی) در لرستان، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی توضیحی ارسال کرد

بازداشت ها

یک گرداننده کانال تلگرامی دستگیر شد.

ئیس پلیس فتا در شرق استان تهران گفته است که یک گرداننده کانال تلگرامی را دستگیر کرده است. پلیس فتا اعلام کرده این کانال تلگرامی اقدام به انتشار عکس و فیلم‌های غیراخلاقی می‌کرده و “روابط همجنس‌گرایی “را ترویج می کرده است.پلیس فتا اعلام کرده این کانال مخاطبانی کم سن و سال و‌ نوجوان داشته است. پلیس گفته تمامی گروه‌های غیراخلاقی از دسترس این فرد خارج شده و پرونده تکمیلی به دادسرا اعزام شده. اتهام این فرد افساد فی‌الارض اعلام شده و با صدور قرار بازداشت موقت به زندان رفته است.

بازداشت کوتاه مدت زهرا کعبی توسط نیروهای امنیتی در ماهشهر

هرا کعبی، شهروند اهل بندر ماهشهر، روز سه شنبه ۴ خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، دوربین عکاسى و کامپیوتر او را ضبط کرده و با خود بردند.


مریوان؛ آرام فتحی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

رام فتحی شهروند ساکن شهرستان مریوان واقع در استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند

 

صدور و اجرای حکم

مدیر مسئول و خبرنگار سایت انتخاب مجرم شناخته شدند

احمد مومنی راد، سخنگوی هیات منصفه مطبوعات می‌گوید مدیر مسئول و خبرنگار سایت انتخاب به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به اتفاق آرا هیئت منصفه مجرم شناخته شدند و مستحق تخفیف نشدند.

دادگاه تجدیدنظر؛ پیمان فرهنگیان به حبس محکوم شد

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به ۱۰ سال حبس محکوم شد. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

برگزاری جلسه دادگاه و ارجاع پرونده یاسین قاسمی بجد به سراوان

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در شعبه ۱۰۳ کیفری دو زاهدان برگزار و سپس پرونده وی به دادیاری سراوان ارجاع داده شد. جلسه نخست رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه در دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شده بود

به دلیل طراحی پرتره قالیباف؛ کاریکاتوریست و سه تن از عوامل روزنامه سازندگی تفهیم اتهام شدند

هادی حیدری کاریکاتوریست مطبوعاتی و سه تن از عوامل روزنامه سازندگی از جمله سیدافضل موسوی مدیر مسئول، محمد قوچانی سردبیر و زینب صفری خبرنگار، در خصوص پرونده ای که با شکایت محمد باقر قالیباف رئیس مجلس برای آنها گشوده شده است، توسط دادسرای فرهنگ و رسانه تفهیم اتهام شدند.

علمی ، فرهنگی

ایران بهشت فیلم سازان اول است

حمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که چرا این جشنواره میزبان ستاره‌های هالیوود نیست، گفت: برخی جشنواره‌های دنیا شاید سعی کرده‌اند با پمپاژ پول و دعوت از چهره‌های هالیوودی اعتباری برای خود به‌وجود بیاورد، اما سینمای کشور ما بیش از ۱۲۰ سال عمر دارد.

فیلم «دختر لر» صهیونیستی نیست

فیلم «دختر لر» که از آن به‌عنوان نخستین فیلم ناطق سینمای ایران یاد می‌شود، اخیرا در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شد. اما رویکرد خنثی و بی‌هویت این جشنواره، فقط به‌جایی برای نمایش این فیلم تبدیل شد و هیچ نقد و تحلیلی درباره این فیلم در جشنواره فجر نشد.

اصغر فرهادی درجشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت

اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی، با فیلم «قهرمان» در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، فرهادی نماینده ایران در بخش رقابتی این جشنواره است و برای کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم رقابت می‌کند

علی انصاریان نامزد بهترین بازیگر مرد از جشنواره بلغارستان شد

فيلم سینمایی «کولبرف» به کارگردانی ميلاد منصوری و تهيه‌کنندگی سيدروح‌الله حسينی لرگانی، در اولين حضور بين‌المللی خود، رکورددار بيشترين نامزدی از جشنواره وی آی زد بلغارستان شد.«کولبرف» در شش بخش بهترين فيلمنامه (ميلاد منصوری)، بهترين کارگردانی (ميلاد منصوری)، بهترين فيلم (سيدروح‌الله حسينی لرگانی)،

هنرمند نهاوندی در جشنواره بین‌المللی کاریکاتور سوریه برگزیده شد

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند از برگزیده شدن هنرمند نهاوندی در جشنواره بین المللی کاریکاتور سوریه خبر داد و گفت: «احسان چراغی» با اثر خلق یک اثر زیبا توانست جزو بهترینهای این رویداد جهانی قرار گیرد.

جایزه بهترین فیلمنامه ۲۰۲۱ به هروز کرمی‌زاده اهدا شد

مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان روز دوشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) جایزه بهترین فیلمنامه ۲۰۲۱ را به فیلمنامه “تورهای خالی” بهروز کرمی‌زاده اهدا کرد.کرمی‌زاده از سرنوشت یک جوان ماهیگیر ایرانی روایت می‌کند که برای تامین هزینه ازدواجش دل به دریا می‌زند و در خزر ماهیگیری می‌کند.

دعوت عراق از ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های این کشور

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام محمد اسدی موحد (مدیرعامل مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی و دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های کتاب خارجی)، رضا ملکی (وابسته فرهنگی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در بصره)، مجید توکلی (مسئول بخش فرهنگی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در بغداد) و حسین‌علی سبزه (نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد) با دکتر عبدالوهاب الراضی (رئیس اتحادیه ناشران عراق و رئیس بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد) و احمد زکی محمد (مدیر اجرایی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد) دیدار کردند.

 

کمبودها و محرومیتها

مدیریت غلط ارزی سبب تعطیلی و آسیب به چاپخانه ها شد

احمد ابوالحسنی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران، با اشاره به گرانی ارز و قوانین مشکل‌ساز برای واردات مواد اولیه صنعت چاپ، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد خارج از صنعت چاپ تعلق گرفت، ارز کاغذ هم با مدیریت‌ غلط به فاجعه انجامید و بسیاری از چاپخانه‌ها آسیب دیدند و رو به تعطیلی گذاشتند.

فشار قضایی بر روزنامه نگاران با شروع انتخابات

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی گفته است فشار قضایی و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران مستقل و منتقد همزمان با شروع مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران افزایش یافته است. این فدراسیون در بیانیه خود استفاده از قدرت قضایی برای آزار روزنامه‌نگاران و تعقیب قضایی آنها را که “فقط کار خود را انجام می‌دهند” محکوم کرده است.

سانسور یک سریال به خاطر محسن رضایی

مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به تازگی از شبکه قرآن و معارف سیما بازپخش شد. این مجموعه که در ساعت ۱۲ شب روی آنتن رفت، در هر قسمت با حدود ۲ تا ۵ دقیقه ممیزی روبه‌رو بوده است.

وضع اقتصاد تئاتر خوب نیست

وضع اقتصاد تئاتر خوب نیست، نه حالا که هیچ وقت خوب نبوده است، حالا اما اصلا خوب نیست و حتی بسیار بد است و بسیار فرق است میان خوب نیست با بسیار بد است. وضع معیشت هنرمندان تئاتر اما بسیار بدتر از وضع اقتصاد خود تئاتر است

سانسور ساز در کنسرت آنلاین شهرام ناظری

بهمن بابازاده در توئیتر خود نوشت: ‏کنسرت آنلاین شب گذشته شهرام ناظرییک حاشیه تلخ و تاسف بار داشت: «نشان ندادن ساز نوازندگان!» انگار تلویزیون های اینترنتی و پلتفرم ها، مسیر مشابه تلویزیون و صدا و سیما را در سرکوب‫موسیقی پیش گرفته اند.

کاهش جدی تولید در حوزه نشر

نادر قدیانی می‌گوید: حمایت اقتصادی مستقیم طرح‌های فصلی برای کتابفروشان کمرنگ است،‌ اما موجی از مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها را به راه می‌اندازد.

جلوگیری از تهیه گزارش و تعرض به یک خبرنگار با دستور فرماندار لاهیجان

با دستور فرماندار لاهیجان از تهیه گزارش یک خبرنگار جلوگیری و به او تعرض شد. بر اساس ویدیویی که به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده، یونس محمودی فرماندار لاهیجان، به اطرافیانش دستور می‌دهد تا دوربین خبرنگاری که از او و اطرافیانش در یک مکان عمومی تصویربرداری میکند، ضبط کرده و اجازه فیلمبرداری به وی داده ندهند.

از فردا توییتر را رفع فیلتر کنید

عبدالناصر همتی و محسن هاشمی در اقدامی مشترک نوشتند: حال که آيت الله رئیسی بالاخره بعد از مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند.برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان در خواست میکنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند

به گردشگرانی که کارشکنی می کنند نظارت شود

رسول فلاحتی، رئیس شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه همه ساله مردان و زنان در کنار دریا دست به «هنجارشکنی» می‌زنند، از همه سازمان‌ها و مسئولان از جمله نیروی انتظامی، بسیج، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، طلاب و «همه آنانی که دغدغه اجرایی عقیدتی دارند» خواست تا با توجه به حضور گردشگران در استان، نظارت را بر هر کاری مقدم بدانند.

مجری استقلالی تلویزیون ممنوع‌الکار شد!

به گزارش خبرآنلاین، مهدی واعظی یکی از مجریان صداوسیما که اخیرا در برنامه ای زنده مدعی شده بود قهرمانی‌های پرسپولیس در لیگ برتر حاصل حمایت های خاص است ممنوع الکار شده است.

مهاجرت هنرمندان ریشه در فقر اقتصادی دارد.

پیمان عباسی با اشاره به مشکلات اقتصادی فراوانی که این روزها هنرمندان نیز مثل دیگر اقشار جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تأکید کرد که مهاجرت هنرمندان ریشه در فقر اقتصادی دارد.

چرا زخم هنرمندان صنایع دستی دوا نمی‌شود؟

روزنامه ایران نوشت: صنایع دستی ایران به‌رغم همه پتانسیل‌ها در چند دهه اخیر نتوانسته است نقشی مؤثر و واقعی در درآمد ناخالص ملی داشته باشد. دولت‌ها در هر دوره نقش جدیدی را به صنایع دستی ایران واگذار می‌کنند، اما بستر لازم را برای نقش‌آفرینی آن به وجود نمی‌آورند.

مداخله فرهنگی دولت، فقط سانسور و فیلترینگ نیست

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگ عرصه‌ای است که در میان وعده‌های بی‌شمار تبلیغاتی نامزدها تقریباً مغفول مانده است و کسی حتی شعار هم درباره‌اش نمی‌دهد. در یکی از سلسله گفت‌وگوهای مرکز بررسی مسائل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «فرهنگ و هنر در آینه مطالبات نخبگان»، حسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، فرهنگ را از زاویه عمومی نظاره کرد و با برشمردن مسائل مبتلابه جامعه، از راه حل خروج از این وضعیت سخن گفت.

لغو کنسرت ها و نمایش فیلم ها

مجوز نمایش مجموعه «می‌خواهم زنده بمانم» را تا اطلاع بعدی متوقف شد

معاون اجتماعی نیروی انتظامی از «ساترا»، یکی از نهادهای وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، درخواست کرد تا مجوز نمایش مجموعه «می‌خواهم زنده بمانم» را تا اطلاع بعدی متوقف کند.

بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر در خصوص شرایط این روزهای تئاتر

بیانیه‌ی کانون کارگردانان خانه‌ی تئاتر درباره‌ی شرایط اسفناک امروز تئاتر ایران، خطاب به تاريخ، سياست‌مداران و مسئولين كشور شاید از این‌که خشم و فریادمان هرگز به جایی نرسیده و از فرط یاس و ناامیدی در گلوهايمان خفه و خاموش شده، به خود ببالید !

مطبوعات

دستکم ۴۲ روزنامه‌نگار و شهروند در رابطه با انتخابات احضار و تهدید شدند

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، فقدان اطلاع‌رسانی آزادانه مستقل، سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها و تهدید روزنامه‌نگاران توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. این سازمان اعلام کرد، از تاریخ ۶ خرداد و آغاز ثبت نام نامزدها برای انتخابات، دستکم ۴۲ روزنامه‌نگار و شهروند توسط ماموران  دادستانی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران احضار و تهدید شدند.

استعفای روزنامه‌نگار شرق بعد از دیدار مدیران رسانه‌ها با ابراهیم رئیسی

دیدار جمعی از مدیران رسانه‌ها با ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس فعلی قوه قضاییه در میان روزنامه‌نگاران واکنش‌های مختلف داشته و شماری از خبرنگاران از این اتفاق انتقاد کرده‌اند.

زینب صفری، روزنامه نگار در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد

جلسه بازپرسی زینب صفری، خبرنگار روزنامه سازندگی، امروز دوشنبه ۳ خردادماه، در دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد. به گفته علی مجتهدزاده وکیل خانم صفری، احضار وی در پی شکایت محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و دو تن دیگر از نمایندگان مجلس در خصوص انتشار گزارشی در خصوص دستکاری بودجه توسط مجلس، صورت گرفته است.

هنرمندان زندانی

با پایان مرخصی عالیه مطلب زاده به زندان اوین بازگشت

عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان امروز جمعه ۳۱ اردیبهشت‌ماه با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. خانم مطلب زاده روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شده بود.

نجف مهدی پور به زندان دره شهر منتقل شد

نجف مهدی پور، روزنامه نگار ساکن دره شهر، روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، به قرنطینه زندان این شهر منتقل شد. وی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

ارجاع پرونده حمید صفت برای رسیدگی مجدد

پرونده حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت)، خواننده رپ ایرانی که به اتهام قتل شوهر مادرش به اعدام محکوم شده بود، چند روز پس از نقض حکم در دیوان عالی کشور، جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض در دادگاه کیفری یک تهران ارجاع داده شد.

مریم ابراهیم وند آزاد شد

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کرد روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه پس از حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه آزاد شد.

آزادی زندانیان مطبوعاتی 

نجف مهدی پور، روزنامه نگار با قرار وثیقه آزاد شد

روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه، نجف مهدی پور، روزنامه نگار ساکن دره شهر، با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شد‌. آقای مهدی پور روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و ابتدا به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی و سپس به زندان دره شهر منتقل شد.

 

کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران